Monday, April 13, 2009

Undi Melayu tidak merosot, undi Cina makin bertambah. Bukti PAS kian diterima .




"Saya masih ingat pada tahun 1994, ketika Tuan Guru Nik aziz dalam kempen pilihan raya kecil Lundang beliau pernah mengatakan akan tiba satu masa duit tidak lagi laku dalam pilihan raya. Jadi pada hari ini sudah terbukti apa yang pernah dikatakan oleh beliau" kata Timbalan Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat, Dato' Wan Abdul Rahim Wan Abdullah ketika interbiu Salmiyah harun. Beliau turut mengulas lanjut berhubung keputusan pilihan raya Bukit Gantang yang memberi tamparan hebat kepada BN.


Keputusan di Bukit Gantang akhirnya memberi kemenangan kepada rakyat, bagaimanapun nampaknya BN tetap menafikan keputusan itu adalah referendum rakyat? Apa komen Dato'?

DATO' WAN ABDUL RAHIM: Keputusan pilihan raya ini memberikan suatu gambaran semasa tentang sikap dan pendirian pengundi Bukit Gantang yang bagi saya merupakan satu bentuk referendum walaupun dinafikan oleh BN.
Tetapi dari sudut masanya, inilah peluang rakyat Bukit Gantang khususnya, dan rakyat negeri Perak umumnya menyatakan sikap mereka mengenai apa yang berlaku peralihan kuasa di Perak.
Ini dibuktikan dengan pengakuan oleh Dato' Zambry Abdul Kadir ketika mengulas pada pengumuman keputusan pilihan raya baru-baru ini, bahawa keputusan ini adalah satu petanda sikap rakyat ke atas apa yang berlaku di Perak.
Ini juga secara rasminya adalah referendum rakyat. Apa yang penting semua pihak meneliti keputusan ini, yang jelas daripada rakyat Perak yang menghadapi kegawatan politik yang sedang berlaku.

Perak mempunyai majoriti 50-50 di kalangan Melayu dan Cina. Daripada pemerhatian Dato' bagaimana 'trend' pengundian di Bukit Gantang?

Trend pengundian menunjukkan pengundi-pengundi Cina dengan jelas menggambarkan sikap mereka dalam pemilihan antara PAS dengan Umno. Apa yang dicapai di daerah mengundi yang mempunyai 97 peratus pengundi Cina misalnya di Kuala Sepetang.
Di sini PAS mendapat undi 85 peratus daripada pengundi Cina. Saya membuat kesimpulan ini bahawa 85 peratus daripada masyarakat Cina menyokong Pakatan Rakyat. 85 peratus undi popular diberikan kepada PAS manakala 15 peratus sahaja kepada BN.
Oleh kerana pengukuran sokongan Cina kepada PAS hanya boleh dibuat di sini, kerana Melayu daripada 3,300 orang sahaja, di tempat-tempat lain pengundi Cina dan Melayu bercampur-campur. Kalau kita hendak tahu sikap pengundi Cina... Kuala Sepetanglah tempat yang sesuai.


Adakah ini pencapaian terbaik?

Pencapaian ini bukan sahaja PAS tidak pernah dapat di kalangan masyarakat Cina, tetapi DAP juga sebelum ini hanya mendapat 80 peratus sahaja. Jadi 84 peratus ini adalah satu rekod baru.
Jadi apabila kita lihat majoriti kemenangan kita bertambah, begitu juga undi PAS. Ini memberikan satu tanda yang baik mengenai ketuanan rakyat sebagaimana yang dikatakan oleh Dato' Seri Anwar Ibrahim. Di mana apabila berlakunya demokrasi berparlimen dan raja berpelembagaan, akhirnya rakyatlah yang membuat penentuan.
Di Bukit Gantang dan Bukit Selambau merupakan satu landasan dimana rakyat telah menyatakan kematangan sikap dan kemahuan masing-masing. Walaupun institusi yang ada dalam negara tidak memihak kepada PAS misalnya SPRM, polis, istana, mahkamah... itu tidak mengapa.
Akhirnya rakyat yang membuat keputusan. Dalam amalan demokrasi ini juga memberi petanda dan harapan baru bahawa dalam pilihan raya umum ke-13 nanti kita akan meraihkan kemenangan di luar jangkaan.

Dalam siri pilihan raya kecil bermula Permatang Pauh, Kuala Terengganu, dan terkini di Bukit Gantang dan Bukit Selambau, BN nampaknya sudah ditolak habis-habisan oleh rakyat. Apa yang boleh kita gambarkan keadaan BN ini?

Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin yang akan membuat 'post-morterm' di kalangan badan bebas untuk mencari punca kekalahan BN di dalam pilihan raya kecil. Saya rasa BN bukan memerlukan 'post-morterm', ini kerana 'post morterm' di Permatang Pauh belum pun keluar lagi begitu juga di Kuala Terengganu.

Apa post morterm yang mereka hendak buat?

Apa yang mereka perlukan ialah 'soul searching' bermakna mereka kena fikir balik asas BN itu sendiri. Saya melihat bahawa pada tahap sekarang ini rakyat dan pengundi tidak boleh di perbodohkan, ini bukan tahun 60an.
Tahap pendidikan dan pemikiran, jadi rakyat sudah pandai memilih. Peranan media tradisi atau yang sedia ada ini, memang tidak mampu untuk mempengaruhi sikap pengundi dalam pilihan raya.
Saya masih ingat pada tahun 1994, ketika Tuan Guru Nik Aziz dalam kempen pilihan raya kecil Lundang beliau pernah mengatakan akan tiba satu masa duit tidak lagi laku dalam pilihan raya. Itulah Tuan guru pernah mengatakan bagi duit ambil, bagi kain pakai dan bagi gula kacau. Jadi pada hari ini sudah terbukti apa yang pernah dikatakan oleh beliau dulu.
Di Bukit Gantang dan Bukit Selambau ini, banyak mana BN mencurahkan duit atau bantuan tidak mempengaruhi pengundi sebagai mana berlaku di Kuala Sepetang. Sewaktu berkempen hampir tiap-tiap malam BN mengagihkan hadiah, sumbangan, bantuan duit tetapi tidak menjejaskan undi kita.
Janji BN yang hendak menyelesaikan masalah air di Kuala Sepetang, sedangkan sepenggal yang lalu BN juga yang menjadi wakil rakyat di sana bagaimana pun masalah ini tidak selesai juga. Sekarang masalah perparitan di Kuala Sepetang masih berlaku. Akhirnya rakyat naik muak dan menolak segala bentuk habuan untuk memujuk mereka menyokong BN.

Nampaknya, BN sudah ditolak mentah-mentah oleh kaum Cina dalam pilihan raya ini, bagaimana Dato' melihat situasi Umno sendiri pada masa akan datang berdepan dengan pilihan raya umum nanti?

Untuk masa depan Umno perlu bergantung kepada pengundi di kawasan yang mempunyai 70 peratus orang Melayu jika untuk menang. Kalau kurang daripada itu, seumpama di Bukit Gantang yang mempunyai 62 peratus pengundi Melayu ia tidak mampu untuk menang, kerana penguasaan pengundi Melayu cuma 50 peratus dan paling tinggi ialah 53 peratus, tetapi apabila masyarakat bukan Melayu tidak memberikan sokongan kepada BN maka sukar untuk BN meraih undi.
Satu tugas yang berat jika BN mahu mengambil balik undi Cina dan India. Ataupun mungkin rakyat boleh melihat sejauh mana kekuatan Perdana Menteri kita yang baru ini. Buat masa ini semakin banyak Umno bercakap semakin kuat pengundi Cina lari.
Kita lihat apa yang dikatakan oleh Dato Hishamuddin baru-baru ini, menegaskan Melayulah yang memulakan perjuangan kemerdekaan. Mereka menganggap orang di sekelilingnya tidak peka dengan apa yang beliau ucapkan sehinggakan pimpinan tertinggi MCA mempertikaikan kenyataan mereka itu.
Keris yang selalu dijulang oleh bekas ketua Pemuda Umno itu, dan berharap beliau tidak lagi menghunus keris 'telanjang' itu di khalayak ramai. Ini satu perbuatan samseng yang mana bukan sahaja masyarakat Cina tidak boleh menerima bahkan orang Melayu pun tidak boleh menerima.

Majoriti di Bukit Gantang bertambah sekali ganda. Bagaimana pun ada dakwaan undi Melayu untuk PAS merosot? Bagaimana Dato' melihat senario ini?

Saya masih hendak mempertikaikan bacaan daripada Pengarah Pilihan Raya Perak Asmuni Awi. Mungkin beliau ada kaedah pengiraan yang khusus, tetapi saya melihat tempat-tempat seumpama di Kemunting Station yang mempunyai 90 peratus undi Melayu.
Memang kita kalah di sini. Tetapi sedarkah kita dalam pilihan raya umum 2008 kita kalah majoriti 500 lebih, tapi kini kita kalah majoriti 400, jadi macam mana kita nak kata undi Melayu merosot.
Saya juga mendapati memang undi Melayu kita meningkat, walaupun kita tidak sampai 50 peratus, tetapi pengurangan majoriti itu cukup jelas. Saya melihat pengukuran undi Melayu ditempat yang mempunyai 100 peratus Melayu, manakala pengukuran undi Cina di kawasan yang mempunyai 90 peratus undi Cina. Di kalangan Cina jelas dan di kalangan Melayu pun jelas.

Dengan kemenangan selesa ini, apa yang perlu PAS lakukan bagi menghadapi pilihan raya umum ke-13 nanti?

Untuk masa depan keputusan ini memberi suatu mesej kepada PAS dan pemimpin PAS bahawa mereka harus melipatkan ganda usaha. Kerana tidak ada parti lain yang mampu melawan Umno seumpama PAS yang mana kedua-dua parti bergerak dalam kawasan Melayu.
Apa yang diperkatakan oleh Tun Musa Hitam yang mana mengatakan Umno sedang mengalami penyakit tua yang tidak mempunyai ubat hanya menunggu mati.
Dan kita lihat daripada pengishtiharkan kabinet pun nampak cukup terang dan jelas, yang menang tidak diberikan tempat sebaliknya yang kalah diberi jawatan. Tidak tahulah tidak pasti apa hujah yang digunakan BN. Ketua pemuda pula tidak diberi tempat sebaliknya timbalan pula yang dilantik menteri. Suasana ini saya lihat ianya agak kurang sopan.

Bagaimana respons masyarakat Melayu di Bukit Gantang terhadap PAS?

Orang Melayu di Bukit Gantang seolah-olahnya terabai. Misalnya apabila petugas muslimat hadir berkempen di salah sebuah rumah pengundi Melayu, memang pada peringkat awal kurang mendapat respons tetapi semangat berkempen di kalangan jentera kita yang tidak berputus asa terus juga turun ke rumah-rumah.
Akhirnya mereka menerima petugas kita sehingga kita boleh ke dapur mereka menggoreng keropok. Ada ketua wanita yang meninggalkan program Umno kemudian hadir ke program cakna PAS malah ada yang terasa bahawa muslimat PAS mendekati dan menyantuni mereka sehingga mereka tertarik.
Maknanya jika PAS tidak sampai tahap itu boleh jadi peti undi seperti Sungai Limau, Kampung Menteri, Batang Gelugur yang mana jentera PAS sukar untuk menembusi hingga ke akar umbi.
Apabila kita hadir dengan pembantu dari luar kita diterima baik. Kita dapat meningkatkan usaha kita mendekati pengundi di peringkat akar umbi.

Dua isu yang dominan dimainkan olah BN iaitu derhaka dan Nizar boneka DAP, sejauh mana isu ini boleh mempengaruhi undi PAS?

Saya tidak fikir isu ini boleh mempengaruhi undi. Saya lihat Nizar adalah satu peluang. Bahawa orang tidak tahu ada manusia seumpama Nizar.
Orang kata kepimpinan dalam PAS seperti Allayarham Dato' Fadhil Noor, Tuan Guru Nik Aziz dan Tuan Guru Abdul Hadi, adalah ulama yang memimpin parti adalah kelebihan PAS. Apabila Nizar dalam tempoh tidak sampai setahun boleh membuktikan pengaruhnya walaupun beliau bukannya hasil daripada pondok tetapi dia menjadi satu aset kepada PAS.
Beliau ini macam 'revealation'. Pendek kata, kita tidak menyangka beliau ini bukan sahaja intan tetapi batu geliga. Sebagai Menteri Besar dan ketua Kerajaan Perak, kadang-kadang boleh menenggelamkan orang lain.
Bukan sahaja orang Cina tetapi seluruh rakyat melihat Nizar mempunyai peribadi yang baik untuk menjadi ketua kerajaan dalam masyarakat majmuk seperti di Perak.

4 comments:

PAPA GOMO said...

SALAM....
HA HA HA HA....
NI TAJUK KAU...
UNDI MELAYU TIDAK MEROSOT, UNDI CINA MAKIN BERTAMBAH. BUKTI PAS KIAN DITERIMA.

SAPA TERIMA???

HA HA HA...
UDAHLAH....
BN KALAH DENGAN UNDI CINA.. BUKAN PAS YANG MENANG TAPI DAP LAH YANG MENANG. 7 RIBU LEBIH UNDI MELAYU TELAH BERALIH KE TANGAN UMNO. SEHINGGAKAN PADA SATU PETI SALURAN TU PAS HANYA DAPAT 0 SAHAJA!!!

HA HA HA HA......
MELAYU HARUS BERSATU...
MELAYU HARUS BERSATU...
MELAYU HARUS BERSATU...

pemuda cheh said...

kalau 7k undi melayu pindah ke tangan umno...tak menang lah pas. undi cina yang bertambah pun hanya 2k saja....????

Anonymous said...

GOMO ni kalau kau lihat dimana2 artikel blog pakatan rakyat dihentam.... pelik aku... tak silap aku dari 40% naik 3% ke 43%
rasa undi melayu utk pas tak la merosot mana pun
maintain
dan akan datang bertambah maintain

Anonymous said...

Usah layan orang yang berpenyakit dibuat2 ni. GOMO ni kes gila talak...Nak Cina buta pun dah tak boleh sebab Cina dah undi PAS. Dah tak sior dengan BN. Biorle dia merapu syok sendiri. Saloran yang PAS dapat 0 tu, kot benor2 ade, milik pengundi hantu. Ade dengor bunyi mengilai tak?

Search This Blog