Monday, April 13, 2009

Umno Pahang Yang Tidak Pernah Serik



Oleh Zukri Aksah

 Ini cerita Umno Pahang, bukan cerita pasal beberapa orang wakil rakyat mereka dari negeri ini yang didapati bersalah oleh Lembaga Disiplin Umno, itu semua orang dah tahu. Ini pasal anak syarikat di bawah PKNP yang diterajui oleh Adnan Yaakob. Semua orang Pahang kenal PASDEC Holdings Berhad, PASDEC ada banyak anak syarikat dan terlibat dengan banyak perniagaan, Pengerusi PASDEC adalah Adnan Yaakob

Al-kisahnya jawatan GMD (Group Managing Director - Pengarah Urusan Kumpulan) PASDEC Holdings kosong. Maka PASDEC pun buatlah “head hunter,” mencari tokoh-tokoh korporat berkelayakan bagi mengemudi konglomerat milik penuh Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang (PKNP) ini. Maka dapatlah empat orang calon yang disenarai-pendekkan, siap sudah dibuat penilaian dengan markahnya sekali, ringkasnya sudah ada yang terbaik di kalangan empat orang ini yang sepatutnya dipilih!

Tup-tup dengar ceritanya dari orang dalam, sekali Adnan Yaakob telah bawa orangnya untuk dijadikan GMD PASDEC Holdings. Khabarnya orang itu adalah Khairuddin Abdul Manan, bekas calon Umno dalam Pilihanraya Umum yang lepas di DUN Kuala Semantan yang kalah dengan calon PAS, Syed Hamid Syed Mohamad.

Mengikut biodata yang dihantar, Khairuddin dikatakan seorang tokoh korporat yang berpengalaman. Lalu orang dalam PASDEC yang curiga telah membuat carian rasmi di Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM). Didapati bahawa syarikat yang pernah diterajui Khairuddin ini telah bankrap, dan Khairuddin sendiri telah disenarai-hitamkan (sama ada Khairuddin telah membersihkan dirinya dari senarai hitam ini, wallahu’alam). Tetapi yang pentingnya PASDEC adalah antara anak syarikat kerajaan negeri yang terbesar, apakah perhitungan logik yang digunakan untuk menyerahkan PASDEC kepada seorang yang pernah membangkrapkan syarikat yang diterajuinya?

Itulah saya kata Umno Pahang ini tidak serik-serik. Saham Hyatt Kuantan telah dijual, PASDEC Resources hilang tanpa nisan, Samudera Riverview Hotel memburuk di tengah bandar, yang terbaru Astana Golf disita, tidak belajar lagikah mereka?

Saya tahulah Umno Pahang masih menang bergaya dalam Pilihanraya Umum yang lepas. Kalau Umno di negeri lain sudah banyak yang berjalan tunduk muka, Adnan Yaakob masih berjalan mendabik dada. Namun sampai bila kita mampu hidup menongkat langit?

Cerita pasal pekerja-pekerja Astana Golf pun ada juga lucunya. Hari ini kalau anda ingin ke Carrefour di East Coast Mall, Kuantan, di depan pintu masuknya ada sebuah kiosk menjual ais krim RM1.00 sebatang. Kiosk ini dibuka oleh PKNP bagi menempatkan bekas pekerja Astana Golf, dan mereka menerima gaji yang serupa sebagaimana mereka di Astana dahulu. Seorang pegawai ketika di Astana, maka dia dibayar RM1700 - RM1800 sebulan, seorang lagi kedi golf, dia dibayar lebih kurang RM700 sebulan. Anda bayangkan PKNP membayar RM2400 - RM2500 sebulan untuk penjual ais krim. Dengan harga RM1.00 sebatang, anda rasa bolehkah mereka menjual 2500 batang ais krim sebulan?

Anda tahu? Inilah kezaliman sebenar, bila meletak sesuatu bukan pada tempatnya. Habis kita yang berteriak KEADILAN siang-malam buat apa? Duduk diam? Saya rasa mungkin wajarlah desakan Umno Paya Besar supaya Adnan Yaakob meletak jawatan.

No comments:

Search This Blog