Thursday, April 16, 2009

Mana satu: One Nation atau One Umno?


Slogan brainchild Perdana Menteri Dato' Seri Najib Tun Razak belum pun lagi berusia sebulan.

Namun walau apa sekalipun yang dimaksudkan oleh beliau atau difahami oleh rakyat mengenai slogan tersebut, ia sudahpun menunjukkan tanda-tanda terdapatnya kekeliruan dan ketidak-terimaan rakyat mengenainya.

Jika apa yang dimaksudkan oleh Najib adalah kesatuan dan kebulatan pemikiran rakyat dalam mengharungi pelbagai cabaran yang berpunca dari faktor luaran seperti kesan krisis ekonomi global, maka sudah tentu rakyat akan bersama Najib sekiranya ekonomi dalam negeri bersabit pengguna, gaji dan sebagainya diperbetulkan terlebih dahulu oleh pentadbiran beliau dan rasuah serta pembaziran wang awam, penyalahgunaan kuasa dan political patronage dalam pemberian semua jenis kontrak kerajaan, seperti dalam kes pembelian tanah, pembinaan dan pengurusan Zon Perdagangan Bebas Pelabuhan Klang dan pemberian kontrak bot peronda Tentera Laut Malaysia dihentikan dan mereka yang terlibat di bawa ke muka pengadilan.

Namun sekirannya Najib mahukan kesatuan sedemikian dari rakyat dalam suasana rakyat masih marah dan tidak berpuashati dengan kerajaan UMNO-BN di atas perkara yang dikatakan itu, maka cita-cita aka slogan Najib mengenai One Nation akan merupakan tidak lebih dari satu slogan yang bakal menerima nasib yang sama sebagaimana slogan beberapa Perdana Menteri terdahulu.

One Nation adalah perkataan besar dan kerja yang hendak dibuat bagi mencapai matlamat yang seperti ditakrifkan oleh Najib juga sebesar.

Namun persoalannya apakah Najib boleh melakukannya apabila matlamat One Umno pun masih lagi begitu huru-hara.

Di Terengganu, beberapa orang ADUN Umno-BN dikatakan mahu membuat usul undi tidak percaya kepada Menteri Besar mereka yang juga dari Umno dan di Perlis, mantan Menteri Besar yang juga Pengerusi Perhubungan Negeri mahukan kembali jawatan MB sedangkan Menteri Besar pula mahukan jawatan Pengerusi Perhubungan Negeri.

Di peringkat BN pula, beberapa orang tokoh dari parti komponen sudah menyuarakan rasa tidak puas hati mengenai perlantikan atau tidak perlantikan pemimpin mereka dalam kabinet Najib.

Nampaknya masih banyak yang perlu dilakukan oleh Najib untuk mewujudkan One Umno dan One BN. Najib tentu lebih maklum One Nation tidak mungkin tercapai sekiranya parti dan gabungan parti yang sepatutnya menggalas tanggungjawab mencipta One Nation ini masih terus berpecah-belah tanpa kesatuan pemikiran jitu.

No comments:

Search This Blog