Friday, April 17, 2009

media yang salah lapor-muhyidin



Media salah lagi? Ya, di Malaysia yang tercinta, pemimpin politik sememangnya tidak pernah melakukan sebarang kesalahan.

Media salah lagi?

Ya, di Malaysia yang tercinta, pemimpin politik sememangnya tidak pernah melakukan sebarang kesalahan, mereka tidak mungkin dan tidak akan salah, hanya media yang selalu melakukan kesalahan.
sekiranya anda terbaca sebarang ucapan perkauman yang dikeluarkan oleh pemimpin politik, semestinya itu sebab anda tersilap baca, ataupun media yang salah melaporkan, contohnya "Isu Penumpang" yang hangat dibicarakan juga merupakan disebabkan media yang silap lapor.
Sehingga kerajaan terpaksa menggunakan ISA untuk melindungi wartawan yang tersilap lapor tersebut.

Kebelakangan ini, media salah lagi. Kali ini watak utamanya ialah Tan Sri Muhyiddin Yassin. Media utama aliran bahasa Cina silap tafsir temu ramah Tan Sri Muhyiddin Yassin dengan UTUSAN yang mengatakan orang cina tidak bersyukur.

Note:
Sin Chew Daily - "Muhyiddin - Cina tidak bersyukur kepada BN",
Nanyang Siang Pau - "Cina kenakan BN. Muhyiddin - Dapat manfaat tetapi tidak beri undi"
China Press - "BN rasa tertipu. Muhyiddin - Penuhi tuntutan Cina tapi masih tiada sokongan"

Ya, isu ini telah hangat dibicarakan di arena politik malaysia, sehingga sesetengah pemimpin politik MCA dan Gerakan kelam kabut keluar membantah laporan temuramah Tan Sri Muhyiddin Yassin dengan UTUSAN tersebut.

Pada hari seterusnya, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah menyatakan media telah memesongkan temuramah beliau dengan UTUSAN dan menolah semua tangguyngjawab tersebut kepada wartawan media aliran bahasa Cina.

Beliau menggangap wartawan tersebut tidak fasih berbahasa dan kerajaan akan menyediakan kursus bahasa kepada mereka jika perlu.

Baru saya sedar bahawa selepas 13 tahun pembelajaran saya di sekolah dan juga di Universiti,
rupa-rupanya bahasa saya adalah kategori gagal jika ikut kata Tan Sri, kerana saya turut terpesong dengan temuramah tersebut dan saya percaya ramai wartwan kini juga merupakan mahasiswa/mahasiswi juga mempunyai proses pepembelajaran yang sama dengan saya.

Adakah kita semua telah salah tafsir?

Kalau ya, saya dengan sekeras-kerasnya meminta pemimpin-pemimpin MCA dan Gerakan yang pernah membantah isu tersebut mengeluarkan kenyataan rasmi bahawa mereka turut salah faham denagan petikan tersebut.

Read more (with Mandarin translation) at: http://gomalaysian.blogspot.com/2009/04/salah-media-lagi-ini-politik-malaysia.html

No comments:

Search This Blog