Thursday, April 16, 2009

Nasihat kepada Wanita UMNO - jangan peralat Al Quran



Oleh Syed Imran

Pada era Pergerakan Wanita UMNO dipimpin oleh Tan Sri Rafidah Aziz, kita dapat lihat kitab suci Al Qur'an diletak atas rehal di hadapan TS Rafidah. Tak tau pula saya apa tujuan dan faedahnya. Hanya TS Rafidah yang mampu menjawabnya.

Pada saya, perbuatan itu tidak kurang daripada memperalatkan Al Qur'an. Saya katakan demikian kerana Allah turunkan Al Qur'an kepada umat manusia bukan untuk dijadikan perhiasan atas meja, disimpan dalam almari atau diletak atas rak buku.

Penghulu para nabi dan rasul, Muhammad s.a.w. telah bersabda yang maksunya: "Sebaik-baik kamu adalah orang yang mempelajari Al Qur'an dan yang mengajarkannya".

Al Qur'an mengandungi ilmu yang tidak terkira banyaknya untuk dipelajari, dihayati dan diamalkan. Tida guna kita meletak Al Qur'an atas meja mahupun dalam almari atau kabinet tetapi kita tidak membacanya. Itu bukan tujuan kitab suci itu diturunkan kepada kita umat manusia.

Jika dilihat foto TS Rafidah dan penolong setiausaha Wanita UMNO Datuk Faridah Abu Hassan yang duduk berdepan senaskhah Al Qur'an di atas meja, kita juga tertanya-tanya sama ada adab yang sepatutnya diikuti. Kaum wanita terutamanya perlu benar-benar suci dari segi hukum sebelum boleh memegang Al Qur'an, mereka juga perlu menutup aurat termasuk bertudung dengan sempurna mengikut hukum. Daripada foto di atas, saya khuatir ia dipatuhi.

Kepada ketua Wanita UMNO yang baru dipilih, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, saya dengan penuh insaf dan rendah diri ingin menasihatnya agar tidak meletakkan Al Qur'an seperti yang dilakukan oleh TS Rafidah.

Al Qur'an tidak boleh dijadikan alat atau diperalatkan untuk tujuan-tujuan tertentu.

Al Qur'an adalah "Kalam Allah s.w.t. yang merupakan mu'jizat yang diwahyukan (diturunkan) kepada Nabi Muhammad s.a.w. dan yang ditulis di musyaf dan diriwayatkan dengan mutawatir serta membacanya adalah ibadah".

Oleh itu, adalah disarankan agar Wanita UMNO pimpinan DS Shahrizat tidak akan melakukan sesuatu yang tidak sewajarnya dilakukan. Jangan jadikan Al Qur'an sebagai "perhiasan meja" semasa mesyuarat kerana itu bukan tujuannya. Alangkah baiknya jika Wanita UMNO mengadakan majlis tadarus sekurang-kurangnya sekali seminggu daripada hanya meletakkan Al Qur'an di atas meja tetapi tidak membacanya.

HANYA ALLAH YANG MAHA MENGETAHUI.

No comments:

Search This Blog