Monday, February 2, 2009

Spekulasi: Semakin Panas, Amaran Khairy Untuk Najib Razak Jika Dua ADUN PKR Itu Sertai UMNO, Maka Lima Wakil Rakyat UMNO Bakal Sertai PKR !


Nampaknya iklim politik Malaysia semakin panas kini. Ura-ura kemasukan dua orang ADUN PKR ke dalam UMNO semakin heboh diperkatakan. Malah, ada diantara penyokong Pakatan Rakyat yang tidak senang duduk memikirkan hal ini. Apakah Kerajaan Negeri Perak akan tumbang dibuat dek Najib anak Tun Razak itu. Tindakan drastik Najib "menculik dan memerangkap" dua ADUN terbabit setelah beliau mengambil alih tampuk pimpinan UMNO negeri itu jelas sekali satu tindakan biadap yang amat menjijikkan. Biarpun ada dikalangan puak-puak UMNO yang mengatakan PKR tidak adil kerana berdiam diri bila ADUN BN menyertai mereka tetapi marah bila ADUN PKR ingin menyertai UMNO. Inilah pandangan dangkal puak-puak UMNO sejak dulu, kini dan selamanya. Mereka "buta mata dan hati" agaknya. Kemasukan Wakil Rakyat BN ke dalam Pakatan Rakyat adalah dengan seikhlas hati tanpa mengharapkan sebarang jawatan, habuan, rasuah dan kemewahan. Tetapi sebaliknya, cara Wakil Rakyat PKR untuk dibawa masuk ke dalam UMNO adalah satu tindakan "jahat dan tidak berperikemanusiaan".

Mereka diculik, dikuarantin dan kemudian diugut sebelum ditawarkan dengan imbuhan, rasuah, kekayaan dan sudah pasti kemewahan. Rakyat bukannya bangang macam orang UMNO yang merasakan bila ada orang UMNO masuk ke "parti pembangkang" mereka mengejar kemewahan, kekayaan serta jawatan. Hanya puak-puak UMNO sahaja yang menawarkan itu semua kepada pemimpin pembangkang jika mereka berbuat demkian. Ikut logik akalnya, UMNO dan BN adalah parti yang kaya dan mewah dengan wang ringgit dan bukannya parti pembangkang sama ada PAS, PKR atau pun DAP. Justeru itu, kemasukkan atau "lompat parti" yang berlaku itu adalah dua senario yang berbeza sebenarnya. Dari "lubuk duit" kepada "kekurangan" dan dari "serba kekurangan" kepada "lubuk duit". Sebab itu kita tidak hairan, mana-mana pemimpin pembangkang yang masuk UMNO akan kaya raya sebab mereka dapat habuan. Tetapi mana-mana pemimpin UMNO yang masuk ke parti pembangkang akan hidup sederhana dan alar kadar kerana mereka keluar dari "lubuk kemewahan" dalam UMNO dan Kerajaan Barisan Nasional sebenarnya.

Maka itu, berbalik kepada isu lompat parti dua ADUN PKR Perak itu. Khabarnya "rundingan sulit" masih adakan antara mereka dengan Najib Razak. Namun, nampaknya juga Najib kini seakan "terkena peluru buatan sendiri yang lebih hebat dari bom C4" bila Khairy Jamaluddin mula mengatur strategi untuk mengajar Najib dan konco-konconya. Sebelum ini mereka cukup "rakus" mengganyang orang-orang Khairy seperti Wan Farid dan Norza Zakaria yang ada harapan berjawatan dalam kabinet. Najib mempengaruhi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk memastikan orang-orang kanan Khairy tersungkur terutamanya di bumi Pahang ini. Bukti jelas Najib memperalatkan SPRM ialah bila terlihat kelibat pegawai badan itu di rumah Najib semalam tatkala rundingan kemasukan ADUN PKR Perak dilakukan di sana. Semua ini adalah bertujuan untuk menggertak kedua-dua pemimpin terbabit "jika mereka tidak mahu kesnya didakwa dan mereka akan dikenakan tindakan atas kesalahan terbabit maka mereka harus menyatakan pendirian untuk bersama UMNO dalam masa terdekat ini". Mereka mungkin terpengaruh dengan ulasan dan pandangan yang diberikan oleh pegawai SPRM di rumah Najib ketika itu. Ini menunjukkan kes rasuah yang melibatkan mereka itu adalah "satu konspirasi" semata-mata sebenarnya.

Namun, Khairy kini bijak mencatur strategi. Dalam keadaan Najib beriya-iya mahu membuktikan pengaruhnya di Perak kini beliau bakal berhadapan dengan situasi yang amat "genting" di Pahang. Ini berikutan laporan yang menyatakan tiga orang ADUN dan dua orang Ahli Parlimen Pahang akan melompat ke Pakatan Rakyat jika Najib meneruskan usaha memancing ADUN Perak terbabit. Ini adalah amaran keras Khairy kepada Najib Razak sebenarnya. Ia mungkin susulan daripada tindakan Najib "memancung" orang-orang Khairy ketika saat Bapa Mertua Khairy iaitu Pak Lah akan meninggalkan kerusi empuknya sebagai Perdana Menteri. Maknanya, Najib cuba menghapuskan "Legasi Pak Lah" dalam UMNO dan kerajaan ketika Perdana Menteri itu masih berkuasa. Apakah Pak Lah dan Khairy wajar berdiam diri kini. Melainkan mereka juga mengatur strategi untuk memastikan Najib tidak akan ditabalkan sebagai Perdana Menteri Malaysia Mac ini. Lantaran itulah Khairy mengarahkan kroni-kroninya di Pahang untuk mengajar Najib di sana. Umum mengetahui dua Ahli Parlimen yang dikaitkan dengan "Proksi Khairy" ialah Menteri Belia Dan Sukan, Ismail Sabri Yaakub (Ahli Parlimen Bera) dan Timbalan Menteri Pembangunan Usahawan Dan Koperasi, Saifuddin Abdullah (Ahli Parlimen Temerloh). Biarpun sebelum ini kedua-duanya dilihat nampak semakin berpihak kepada Najib Razak, tambahan pula sama-sama orang Pahang agaknya. Namun setelah diberi maklumat oleh Khairy yang Najib tidak akan "Naik" sebagai Perdana Menteri maka akhirnya kedua-dua itu sudah pasti kembali bersetuju untuk mengikut "skrip dan arahan" Khairy itu. Apapun, sama-sama kita nantikan apakah episod seterusnya "sandiwara politik" ini agaknya. Sekarang ini kita pasti akan lihat siapakah yang akan "memancung siapa"?.

[Kami masih menantikan maklumat sepenuhnya dari sumber dalaman UMNO tentang perkara ini. Sememangnya ramai orang-orang Khairy di Pahang yang marah dengan tindakan Najib "memancung" orang-orang Khairy di negeri ini. Tindakan Najib memanggil pengawai SPRM ke rumahnya semalam tatkala rundingan membawa masuk dua ADUN PKR Perak ke dalam UMNO berjalan di rumah Najib dekat Pekan. Sesungguhnya, politik yang dimainkan oleh Najib sekarang adalah satu bentuk "politik baru" yang bakal menjerat ramai pemimpin selepas ini. Kerakusan Najib untuk berkuasa menyebabkan beliau akan memancung sesiapa sahaja yang menghalang hasratnya itu termasuk juga puak-puak UMNO sendiri. Lantaran itulah Pak Lah dan Khairy perlu melakukan sesuatu mulai sekarang untuk menggagalkan cita-citanya itu].

No comments:

Search This Blog