Friday, February 6, 2009

perak...sultan dan adun

apakah kerajaan baru BN yang akan memerintah negeri Perak benar-benar kukuh? dengan 28 adun dan 3 adun bebas apakah ianya akan dapat bertahan hingga ke PRU 13 nanti. atau najib telah menyakinkan sultan azlan akan ada lagi yang akan melompat selepas ini. kerana dari segi logiknya, pada masa akan datang kemungkinan untuk adun-adun melompat semula kepada PR tidak boleh dinafikan. PR hanya perlu 3 adun dari BN untuk berhijrah maka akan tumbang lah kerajaan mereka.

kesimpulannya disini, kerajaan yang akan ditubuhkan oleh BN dengan sokongan adun bebas yang nyata tidak mempunyai prinsip perjuangan tidak lah benar-benar kukuh seperti yang di heboh-hebohkan. sultan azlan sepatutnya telah memikirkan perkara ini sebelum berkenan untuk membenarkan BN menubuhkan kerajaan. pembubaran DUN adalah jalan yang lebih praktikal dengan mengembalikan kuasa memilih kepada rakyat untuk menentukan kerajaan pilihan mereka.

tuanku pula akan dilihat lebih adil kepada kedua-dua belah pihak. tambahan pula isu ini dari mula lagi telah menampakkan muslihat yang terselindung apabila SPR telah menolak untuk mengadakan pilihanraya kecil apabila speaker mengumumkan kekosongan kerusi changkat jering dan behrang. SPR telah melangkaui batas kuasanya apabila membuat keputusan meragui kesahihan surat perletakan jawatan kedua-dua adun tersebut. Tan Sri rashid sendiri telah menyatakan bahawa bukan kuasa SPR untuk menentukan kesahihan surat tersebut. hanya mahkamah yang boleh berbuat demikian. tugas SPR hanyalah menjalankan pilihanraya bila ada kekosongan atau pembubaran dewan.

punca kedua-dua adun yang sedang menghadapi tuduhan rasuah ini bertindak keluar untuk menjadi bebas dan menyatakan sokongan kepada BN juga perlu di perhalusi sebab musababnya. sejak dari awal kehilangan mereka berdua, telah meninggalkan bermacam-macam keraguan. kemana mereka menghilang dengan tidak menghubungi MB untuk memaklumkan masalah yang mereka hadapi. alasan cuti sakit selepas beberapa hari menghilang amatlah tidak munasabah. maknanya memang mereka menghilangkan diri untuk membuat perundingan untuk melompat. apa pula tawaran yang dijanjikan sebagai balasannya. apakah penyelesaian kepada kes rasuah tadi. jika benar, (kita lihat selepas ini) maka mahkamah akan diguna pakai untuk tujuan politik. atau ganjaran kewangan dan projek. mungkin SPRM boleh menyiasat untuk mencari kebenarannya? atau mungkin polis pun boleh sama-sama membantu?

jika andaian ini benar-benar wujud, siapakah yang akan bertindak untuk menghalangnya dari terus merosakkan kesucian mahkamah dan sistem keadilan di negara ini. nak bergantung harap pada raja dan sultan.....perak telah membuktikannya. jadi rakyat lah kuasa terakhir. berfikirlah rakyat seluruhnya, mari kita sama-sama bertekad untuk membuat perubahan besar-besaran pada PRU 13 nanti.

No comments:

Search This Blog