Monday, February 2, 2009

lompat dan rasuah

senario politik hari ini telah membongkar beberapa persoalan yang selama ini menjadi isu yang hangat di perdebatkan di media- media cetak dan elektronik. antaranya, isu lompat parti, rasuah dan perangkap politik.

isu lompat parti yang mula menjadi berita sensasi selepas selesai PRU 13 yang lalu mula benar-benar berlaku. di mulai oleh adun bota yang menyertai parti PKR dan terbaru, dua adun merangkap exco kerajaan negeri perak dari PKR pula yang ingin menyertai BN. tetapi percubaan yang telah di sahkan sendiri oleh PM ini nampaknya akan menemui kegagalan.

persoalannya disini, bukanlah isu lompat parti, tetapi mengapa tindakan ini diambil? apakah punca dan sebabnya tindakan melompat ini diambil. apakah kerana telah dijanjikan habuan dan kemewahan untuk berbuat demikian atau kerana atas dasar prinsip, ketelusan dan kebenaran atau untuk melepaskan diri dari kesilapan yang telah dilakukan. sebab itulah pejuangan memerlukan keikhlasan dan kekuatan prinsip. apakah landasan kepada perjuangan kita. adakah kerana jawatan...kemewahan...atau kerana ingin membela agama , bangsa dan negara.

inilah sifat yang telah diterapkan dan ada didalam diri pemimpin-pemimpin PAS dan telah dibuktikan di kelantan dimana walaupun hanya mempunyai kelebihan majoriti 1 kerusi pada PRU 12 yang lalu, tetapi tidak ada seorang pun wakil/adun PAS yang mengambil tindakan untuk menjatuhkan kerajaan pada masa itu. sifat inilah yang perlu ada pada setiap pemimpin. pemimpin yang benar-benar ikhlas dalam perjuangannya. dan sifat ini tidak ada pada kedua-dua bekas adun dari PKR itu. PKR perlu melihat perkara ini secara serius dan mencari jalan untuk mengatasinya dimasa depan dengan memberi lebih penekanan dalam soal memilih calon. jangan dulu umno tapi bila jadi PKR masih lagi dengan sifat umno. kenalah berubah. kena ingat dasar perjuangan PKR adalah untuk menegakkan keadilan yang selama ini dinafikan oleh umno dan BN.

berkenaan isu rasuah pula, kenapa ada kumpulan tertentu didalam umno yang menentang
keras tindakan SPRM untuk menyiasat rasuah yang kian membarah didalam umno. apakah orang-orang umno itu kebal daripada disiasat oleh SPRM. apa bezanya rasuah yang berlaku didalam umno dengan rasuah yang lain yang berlaku diluar? apakah rasuah politik umno itu berbeza dengan tuduhan rasuah yang dikenakan keatas dua adun dari PKR yang dalam proses untuk melompat kepada umno. dan mengapa SPRM tidak bertindak untuk menyiasat dakwaan bahawa ada tawaran wang berjuta ringgit kepada kedua-dua adun tersebut. apakah kerana dakwaan itu ada kena mengena dengan umno maka ia tidak dipedulikan. jika hendak menjadikan SPRM lebih baik dari BPR maka kena adil dalam menjalankan tugas. jika tidak tak payah lah susah-susah berbahas diparlimen untuk mengujudkan SPRM.

No comments:

Search This Blog