Tuesday, February 3, 2009

kuasa apa SPR pakai...

apa dah jadi dengan SPR? kuasa apakah yang diguna pakai oleh suruhanjaya ini untuk membatalkan perintah kekosongan kedua dun behrang dan changkat jering. seperti kata bekas pengerusi spr Tan sri rashid, tugas SPR adalah mengendalikan pilihanraya kecil dalam masa 60 dari tarikh pengistiharan kekosongan kerusi dun atau parlimen yang di buat oleh speaker dewan. masalah perundangan adalah perkara yang akan ditentukan oleh mahkamah jika ada. macamana pulak spr boleh membuat keputusan bahawa surat peletakan jawatan kedua-dua dun itu menimbulkan keraguan. apakah itu dibawah bidang kuasa mereka untuk menentukaa. lagipun masa bila siasatan dilakukan. dalam masa yang begitu singkat sudah boleh mendapat jawapan.

apakah SPR menerima tekanan dari mana-mana pihak untuk bertindak demikian. demi menjaga survival politik sesuatu pihak atau individu yang sudah tak sanggup lagi untuk berdepan dengan pilihanraya kecil setelah dua kali di malukan. atau takut pemilihan yang bakal diadakan pada bulan mac ini terpaksa ditunda lagi demi untuk memberi tumpuan pada pilihanraya kecil dan secara tak langsung akan memanjangkan lagi tempoh kuasa pak lah badawi sebagai PM.

apa pun pakatan rakyat kena bertindak pantas untuk mengatasi masalah ini. samada mengambil tindakan mahkamah atau membubarkan saja DUN. biar rakyat menjadi penentu kepada permasalahan ini. dengan senario politik pada hari ini, pakatan rakyat akan meraih kemenangan lebih besar jika pilihanraya negeri diadakan sekali lagi. rakyat telah mula sedar yang mana intan dan yang mana kaca dan ini telah dibuktikan oleh kemenangan besar dalam dua pilihanraya kecil di Permatang pauh dan kuala terengganu.

No comments:

Search This Blog