Monday, March 16, 2009

Dakwaan Kes Menghina Sultan "Double Standard", Ahli UMNO Tidak Di Dakwa

Artikel Oleh addin_77

"
Maka hebohlah didedahkan dalam media arus perdana tentang enam orang individu telah didakwa oleh mahkamah atas tuduhan menghina Sultan Perak.

Kami begitu simpati dengan nasib serta apa yang berlaku kepada kesemua yang terbabit. Bagi kami inilah bukti bahawa apa sahaja boleh dilakukan bila "kuasa ada ditangan mereka".


Kesemua mereka yang terbabit ditangkap di seluruh negara oleh pihak polis setelah segala penyiasatan selesai dilakukan. Kesalahan mereka ialah memberi komentar yang melampau terhadap Sultan Perak terhadap insiden "rampasan kuasa" yang berlaku di negeri itu baru-baru ini.

Bagi kami, kesemua yang tertuduh tidak harus dipersalahkan kerana mereka menulis komen terbabit dalam keadaan emosi berlandaskan kepada isu yang berlaku. Soalnya, siapakah yang menimbulkan isu yang menyebabkan rakyat "derhaka" dan "menghina Sultan" Perak itu?.

Bukankah ia dek kerana tindakan "rampasan kuasa" yang didalangi oleh puak-puak UMNO dan Barisan Nasional. Sepatutnya pemimpin UMNO negeri Perak yang harus dipersalahkan. Ini kerana insiden itu bermula selepas Najib Razak mengambil alih jawatan Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri daripada Tajol Rosli.

Jika tidak, sudah pasti isu rampasan kuasa tidak berlaku dan tiada rakyat atau individu yang akan menghina Sultan Perak, baik secara berhadapan mahu pun menerusi penulisan.

Mereka yang dituduh itu ialah Azrin Mohd Zain, 33, didakwa mengikut Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia kerana "mengandungi isu kandungan sumbang, lucah, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat mengacau, mendera, menggugut atau mengganggu".

Selain daripada beliau turut didakwa di mahkamah yang sama ialah Muslim Ahmad yang tidak mengaku bersalah dan mahu dibicarakan. Sementara itu di Mahkamah Sesyen Butterworth, dua orang dihadapkan di mahkamah atas tuduhan yang sama.

Mereka ialah Chan Hon Keong dan Khoo Hui Shuang. Manakala itu di Sabah pula, seorang pemilik kedai telefon iaitu Rutinin Suhaimin, 35, yang berasal dari Kundasang, Ranau mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan dibacakan.

Manakala di Petaling Jaya juga, seorang juru ukur tanah Nor Hisham Osman, 36, mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen hari ini atas tuduhan berkaitan menghantar komen bersifat jelik dalam komen melalui internet untuk menghina Sultan Perak. Hanya seorang sahaja yang mengaku bersalah dalam kes ini, sebaliknya kesemua yang lain mahu dibicarakan oleh mahkamah dan dibenarkan ikat jamin.

Sususlan daripada itu, kami melihat bahawa jika alasan menghina Sultan Perak digunakan sebagai asas pertuduhan dalam kes ini, maka apa bezanya dengan indidiviu yang memmbentangkan kain rentang "Kami Ndak Idris Natang" yang ditujukan kepada Sultan Trengganu yang juga merupakan Yang Di Pertuan Agong dulu.

Bahkan ia telah disiarkan oleh media arus perdana ketika itu. Kenapa kes itu terus menyepi tanpa sebarang berita. Bahkan, hingga ke saat ini kita tidak mendengar pihak polis begitu cepat menangkap dan mnyiasat seterusnya mendakwa mereka yang terbabit ke mahkamah. Begitu juga dengan bekas MB Trengganu (Idris Jusoh) dan MB Perlis (Shahidan Kassim) yang secara jelas menghina Sultan masing-masing apabila memprtikaikan watikah perlantikan MB oleh Sultan dan menerima pula watikah yang dibuat oleh Perdana Menteri dulu.

Kes ini jug sepatutnya boleh dituduh dan didakwa atas kesalahan menghina sultan?. Namun kenapa mereka semua ini terlepas dari hukuman? Hanya kerana mereka dalah ahli UMNO dan menyokong kerajaan yang memerintah maka akhirnya mereka terselamat dari segala pertuduhan biarpun semua bukti lengkap sudah disediakan.

Sumber:Pahangdaily

No comments:

Search This Blog