Friday, May 8, 2009

Umno membalas dosa-dosa Khairy



Oleh Mohd Rashidi Hassan

SUDAH jatuh ditimpa tangga. Itulah malangnya nasib yang menimpa manusia bernama Khairy Jamaludin Abu Bakar, Ketua Pergerakan Pemuda Umno.

Pengunduran secara terpaksa Tun Abdullah Ahmad Badawi sebagai Perdana Menteri dan Presiden Umno, mengundang bala yang lebih buruk buat Khairy, selepas setahun ditempelak oleh orang-orang Umno dan parti-parti komponen Barisan Nasional, sebagai antara punca utama kekalahan BN pada Pilihan Raya Umum 2008.



Sementara kuasa yang besar diberikan kepada Abdullah, Khairy didakwa orang-orang Umno sebagai anak muda yang bongkak, menguasai parti dan kerajaan.

Orang-orang Umno begitu marah dengan Khairy apabila mereka yang jauh lebih berpengalaman terpaksa tunduk kepada 'budak mentah', sebagaimana tuduhan bekas PM, Tun Mahathir Mohamad.

Khairy walaupun suatu ketika mempunyai 'kuasa yang amat besar' dengan menguasai parti dan kerajaan, kini dianggap liabiliti dan sampah oleh orang-orang Umno selepas pengunduran bapa mertuanya.

Ternyata Perhimpunan Agung Umno yang berlangsung bulan lepas merupakan satu lagi mimpi ngeri buat beliau.

Walaupun menang sebagai Ketua Pemuda menewaskan dua pencabar lain, namun kemenangan itu tidak menjanjikan apa-apa buat beliau.

Khairy bukan sahaja tidak berpeluang menjadi Menteri, malah kononnya diberikan tugas untuk memulihkan sokongan golongan muda terhadap Umno.

Khairy kononnya diamanahkan untuk membuat kerja-kerja besar dan harus membuat penumpuan penuh tanpa perlu memegang apa-apa jawatan dalam kerajaan.

Hakikat yang berlaku sebaliknya. Khairy ternyata tidak mampu bergerak dalam Umno. Kepercayaan terhadap beliau bukan sahaja tiada dalam Umno, malah anggota komponen BN pun tidak berminat dengan beliau.

Khairy bakal menghadapi kegagalan kerana pertama; Era beliau berkuasa sudah berakhir, kedua; Pemuda Umno berpecah tiga dan tidak mengiktiraf kepimpinannya, ketiga; Pemuda BN khususnya MCA dan Gerakan begitu skeptikal terhadap beliau, dan keempat; Beliau sedang dihukum oleh golongan anti Abdullah dalam Umno.

Malah lebih buruk lagi bukan sahaja Khairy dihukum, orang disekeliling khairy turut menerima tempias yang sama.

Sama ada kroni, pegawai, rakan-rakan atau sesiapa sahaja yang terkait dengan Khairy sewaktu Abdullah berkuasa, sedang menerima hukuman yang sama daripada orang-orang Umno.

Menurut sumber, masa depan Khairy dalam Umno begitu gelap. Begitu juga dengan juak-juaknya. Mereka kini dianggap sampah yang hina dalam Umno.

Walaupun ada di antara yang bertugas dengan profesional dan dianggap mempunyai kualiti yang baik, namun nasib malang yang bakal menanti mereka kerana dikaitkan dengan Khairy.

Sekarang inipun khabarnya, juak-juak Khairy yang mengerumuninya semasa di puncak kuasa dahulu, sudah semakin menyusut.

Mereka terpaksa meninggalkan Khairy kerana 'sudah tidak boleh cari makan' dalam suasana gelombang penolakan terhadap Abdullah terlalu tinggi.

Khairy sepatutnya sudah memahami dengan jelas isyarat yang ditunjukkan oleh orang-orang Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak, sejak sebelum Perhimpunan Agung Umno lagi.

Rakan-rakan dalam syarikat besar yang menguasai media sudah tidak memandangnya lagi, juak-juak di GLC sudah dicantas satu persatu.

Walaupun mungkin anak muda yang secerdik Khairy, berkelulusan dari universiti terkemuka di luar negara, mahu menabur bakti dengan ikhlas dalam Umno.

Namun bagi Umno, kelulusan tinggi tidak penting, keikhlasan tidak bernilai, yang penting hanyalah restu dari Najib.

Khairy semakin tersisih. Disisihkan oleh Najib dan kroni-kroninya, dijauhi oleh bekas juak-juaknya kerana 'takut terpalit najis' daripada Khairy.

Bekas juak-juak Khairy ini tiada bezanya dengan perangai kebanyakan pemimpin ahli Umno, yang hidup mereka berprinsipkan lalang, tiada pendirian dan hanya mengikut arah mana angin bertiup.

Khairy akhirnya terpaksa menerima hakikat bahawa sokongan yang diterimanya selama ini hanyalah kerana beliau menantu kepada PM yang berkuasa dalam negara.

Sekarang ini Khairy siapa? Tiada pelindung, tiada pendukung. Malah beliau sentiasa tersisih dari arus perdana Umno.

Khairy makin tersisih kerana selepas Abdullah tiada, beliau tidak diperlukan lagi.

Jelas, Najib mahu pemerintahan dan kuasa yang bebas daripada bayang-bayang Abdullah. Najib ternyata lebih selesa dengan Mahathir berbanding Abdullah.

Selain orang-orang Najib yang memusuhi Khairy, Mahathir dan juak-juaknya juga sedang menunggu masa yang sesuai untuk mencantas Khairy.

"Hendak membunuh karier politik (Khairy) bukan susah, Isa Samad (Tan Sri) yang menang Naib Presiden dan jadi Menteri pun boleh dibuang dan dikenakan hukuman akibat mengamal politik wang, dalam Umno apa sahaja boleh berlaku," komen seorang penganalisis politik.

Apalah malangnya Khairy sehingga dihukum sedemikian rupa. Apalah besar sangat dosa-dosa Khairy terhadap Umno sehingga ianya kelihatan amat sukar diampunkan.

Pada waktu ini Khairy kelihatan amat tersepit kerana dalam Umno masa depannya sudah tiada, jika tekanan berterusan, beliau seharusnya menimbangkan secara serius untuk berhijrah menyertai Pakatan Rakyat.

Pada tahap ini ramai yang tertanya-tanya, apakah Abdullah hanya melihat sahaja Khairy diperkotak-katikkan oleh Umno?_

No comments:

Search This Blog