Monday, May 4, 2009

Perlu ada garis panduan takrif siapa ulama dan profesional


PAS Pusat dicadang mengeluarkan garis panduan secara jelas berhubung pengertian ulama dan profesional yang menjadi perdebatan umum sekarang.

Timbalan Pesuruhjaya PAS Kelantan, Dato' Ahmad Yakob berkata, penjelasan mengenai konsep tersebut dianggap perlu bagi membolehkan ahli PAS di peringkat akar umbi dapat memahaminya.

"Ia juga boleh memberi panduan kepada perwakilan dari seluruh negara pada muktamar nanti mengenai pengertian golongan ulama dan profesional dalam erti kata sebenar.

"Setakat ini belum ada lagi ketetapan atau peraturan bertulis berhubung perkara itu," katanya kepada pemberita ketika menyambut kepulangan Menteri Besar, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat daripada Makkah di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, petang tadi.

Sebelum ini timbul perdebatan umum mengenai golongan profesional dan ulama menjelang muktamar yang akan diadakan di Shah Alam Jun depan.

Ada pihak mencadangkan jawatan nombor satu dan dua dalam PAS hanya diisikan golongan ulama. Ada juga pihak mahu profesional diberi tempat sebagai timbalan presiden.

Ahmad yang juga Timbalan Menteri Besar berkata, amat wajar sekali sekiranya garis panduan itu dikeluarkan segera.

"Lagi pun dalam PAS kita perlukan kedua-duanya sama ada golongan ulama atau profesional bagi membawa hala tuju PAS pada masa akan datang memandangkan kepercayaan tinggi masyarakat terhadap PAS sekarang," ujarnya.

Ditanya mengenai pencalonannya sebagai Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat beliau berkata, dirinya dianggap masih belum layak untuk menerima pencalonan tersebut.

Katanya, ulama memerlukan mereka yang benar-benar berwibawa bagi menerajui dewan tersebut.

"Saya hanya orang biasa saja, masih ramai lagi orang lain yang lebih layak," katanya.

1 comment:

Yong said...

Professional dah "walk the talk" macam DS Nizar dan Husam Musa. Ulama pun kena buat yang sama. Baru orang percaya dan sokong. Yong nampak TGNA memang 'walk the talk'. Yang lain Yong tak nampak. Banyak retorik je. Allah dah tentukan KPI dan Critical Succes Factors khusus untuk ulama. Nak garis panduan camne lagi?

Search This Blog