Wednesday, May 6, 2009

Ahmad tuntut hak jawatan Anak Raja Bergelar — Mohd Khuzairi Ismail

MAY 6 — Setakat yang terakam oleh sejarah, kesultanan Melayu Perak bermula pada abad ke-15 iaitu apabila Sultan Muzaffar Shah I dimasyhurkan sebagai Sultan Perak yang pertama pada 1528.

Sultan Muzaffar Shah I merupakan putera kepada Sultan Mahmud Shah yang memerintah Melaka ketika itu dan diperkenan atas permintaan dua pembesar Perak iaitu Tun Saban dan Nakhoda Kassim.

Baginda ditabalkan sebagai Raja Perak yang pertama di Beting Beras Basah selepas terkandas dalam pelayaran menuju ke Perak.

Sepanjang lebih lima abad warisan kesultanan Perak itu berkembang, pelbagai peristiwa perselisihan dan perebutan takhta diperturunkan dari satu generasi ke generasi sama ada secara lisan atau bertulis.

Antaranya perselisihan antara Raja Bendahara Ismail dan Raja Muda Abdullah selepas kemangkatan Sultan Perak ke-24, Sultan Ali Al-Mukamal Inayat Shah pada 1871.

Perselisihan juga berlaku dalam pelantikan Sultan Perak Ke-28 selepas kemangkatan Sultan Yusuf Sharifuddin Muzzaffar Shah. Jika mengikut adat warisan, Raja Kulop Muhammad adalah abang yang seharusnya menaiki takhta.

Namun, kerana campur tangan daripada pihak British, Sultan Idris Murshidul 'adzam Syah sebaliknya dilantik sebagai Sultan Perak Ke-28.

Maka, di sinilah berpuncanya sumpahan tujuh keturunan dan tujuh giliran Sultan tidak boleh menjejakkan kaki ke istana.

Bagaimanapun, sumpahan itu telah berakhir kepada Raja Abdullah Azizi yang merupakan putera bongsu kepada Raja Uda Samsuddin hasil perkongsian hidup dengan Siti Aminah.

Ini bermakna, keturunan selepas Raja Abdullah Azizi iaitu generasi kelapan daripada Sultan Ahmadin Shah tidak lagi terikat dengan sumpah tujuh keturunan itu.

Kerana itu juga, anak sulung Raja Abdullah Azizi iaitu Raja Ahmad Nasir tampil menuntut untuk menyambung warisan kedudukan Raja Bergelar yang merupakan hak keturunannya.

Menurut Raja Ahmad Nasir, sejak 2004, beliau telah beberapa kali memperkenalkan diri kepada Sultan menerusi perutusan surat.

Malangnya tidak mendapat sebarang maklum balas.

Beliau juga telah menjelaskan kedudukan dengan memperkenalkan diri, warisan dan salasilah keturunan di pejabat Istana bagi dibolehkan memperguna semula nama raja di dalam kad pengenalannya.

Permohonan itu akhirnya diluluskan pada 19 Disember 2007 selepas ditolak oleh Jabatan Pendaftaran Negara pada Ogos 2006.

Sejak mendapat kebenaran itu juga, Raja Ahmad Nasir kemudiannya memohon jawatan Anak Raja Bergelar di dalam negeri Perak.

Permohonan ketiga beliau dijawab oleh Toh Amar Seri DiRaja, Datuk Ayob Hashim yang menyatakan hanya warisan kanan Sultan memerintah ketika ini sahaja yang layak.

Dalam surat rayuan balas, Raja Ahmad Nasir telah meminta untuk ditunjukkan fakta Undang-Undang Tubuh Negeri Perak yang terbaru dan berkuat kuasa ketika ini.

Beliau juga telah mengusulkan fakta Undang-Undang Tubuh Negeri Perak 1948 berhubung larangan Sultan XXII (I).

Ia antara lain menyebut adalah diharamkan bagi raja yang memerintah mengubah kedudukan negeri Perak.

''Bagaimanapun, selepas saya membalas surat tersebut termasuk kepada Datuk Pengelola Bijaya Diraja Negeri Perak, Datuk Shamsul Baharin pada 12 Disember 2008, tiada jawapan diberikan oleh pihak ibu pejabat Istana Iskandariah Kuala Kangsar," katanya.

Menurut Raja Ahmad Nasir, beliau tidak bermaksud untuk mencabar kedudukan Sultan Perak kerana tidak mahu menimbulkan rasa kurang senang di kalangan pihak istana mahupun rakyat kebanyakan.

Sebaliknya, beliau hanya menuntut hak dan keistimewaan termasuk jawatan Anak Raja Bergelar memandangkan telah dipilih dan diamanatkan oleh datuknya untuk menyandang kembali jawatan tersebut.

Raja Ahmad Nasir menambah, apa yang menjadikan beliau berhak terhadap jawatan itu ialah kerana sumpahan tujuh keturunan atau tujuh giliran Sultan itu sudah pun tamat.

Sementelah, datuk dan nenek beliau juga adalah waris Sultan Ahmadin manakala jawatan Raja Kecil Bongsu dan Raja Kecil besar masih kosong.

''Saya juga mempunyai fakta-fakta berdasarkan perundangan negeri Perak yang menunjukkan bahawa saya layak mengisi mana-mana jawatan tersebut," katanya.

Dalam mengukuhkan tuntutan beliau, Raja Ahmad Nasir turut menarik perhatian mengenai kedudukan Istana Iskandariah yang tiada berpenghuni tetap.

Difahamkan, waris sultan yang memerintah lagi berdaulat sahaja yang boleh bersemayam di Istana Iskandariah.

Sekiranya bukan warisan atau zuriat daripada keturunan Sultan Ahmadin ke-18, maka mereka tidak boleh bersemayam di istana tersebut.

Seandainya beradu, pada keesokan harinya dikatakan akan dialihkan daripada tempat peraduan.

Sultan yang bukan daripada keturunan Sultan Ahmadin juga tidak boleh melalui pintu hadapan kerana dikatakan akan ditimpa musibah.

Sesiapa sahaja daripada Sultan yang memerintah yang tidak mengikut adat dan bersekongkol dengan ahli Dewan Negara juga akan menerima musibah.

Ini kerana tanggungjawab Dewan Negara ialah memegang amanah, melaksanakan tugas dengan adil dan sebagai penasihat kepada Sultan.

Raja Ahmad Nasir menambah, Raja-Raja berperlembagaan seharusnya menjelaskan perkara yang boleh menimbulkan kekeliruan, salah sangka dan perasaan sangsi di kalangan rakyat.

Kesungguhan berbuat demikian dengan sendirinya akan menimbulkan rasa hormat di kalangan masyarakat terhadap institusi raja-raja.

''Perlembagaan Kesultanan Melayu Negeri Perak adalah unik mengikut giliran tidak seperti negeri-negeri lain. Maka haram bagi Sultan mengubah akan kedudukan negeri," katanya.

Perkara tuntutan Anak Raja Bergelar ini tambah Raja Ahmad sudah dibawa ke pengetahuan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin.

Ia juga sudah diajukan kepada pejabat Menteri Besar yang memberi jaminan untuk membawanya ke minit mesyuarat.

No comments:

Search This Blog