Monday, May 4, 2009

Penyatuan PAS - UMNO boleh direalisasikan bila.....



Oleh Jebat Swk


Situasi perubahan arus perdana politik tanahair sekarang ini semakin menjadikan pemikiran rakyat Malaysia menjadi semakin kreatif dan kritis. Segala perubahan yang berlaku terhadap landskap politik semakin menjadikan rakyat dan pemimpin begitu kritis dalam merencanakan hala tuju politik masing-masing.



Yang nyata dan jelas kepada rakyat pada hari ini corak pemerintahan pemimpin semakin mempedulikan suara dan permintaan rakyat. Senario ini rasanya menyuburkan lagi demokrasi politik ke arah sebuah negara yang benar-benar berdaulat dan merdeka.

Dalam menghadapi survival politik terkini maka timbullah perbagai pandangan untuk menyatukan dua parti terbesar dan berpengaruh di Malaysia ini iaitu PAS dan UMNO. Kini UMNO masih dengan legasi kekuasaan yang semakin goyah manakala PAS mula meniti detik-detik kekuasaan bersama legasi Pakatan Rakyat yang semakin menarik minat sokongan segenap lapisan masyarakat. Sesungguhnya tidak dinafikan konsep penyatuan dan kerjasama antara dua parti ini mempunyai impak yang besar dalam politik Malaysia tetapi yang jelasnya perspektif ini belum begitu sesuai untuk dilaksanakan atau direalisasikan. Soalnya kenapa ?


Mungkin konsep pengabungan atau penyatuan ini lebih difahami oleh golongan-golongan pemimpin utama dalam kedua-dua parti berpengaruh ini. Perit jerih perjuangan PAS dalam memartabatkan parti tersebut sebagai pegangan perjuangan masyarakat hari ini bukanlah sesuatu yang mudah. Sejarah telah membuktikan kepada pemimpin-pemimpin PAS bahawa betapa sukarnya untuk mendapatkan kedudukan seperti hari ini. Dan apabila perjuangan mereka berada dalam situasi yang agak selesa dan mulai membuka minda hati rakyat marhaen hari ini maka apakah konsep penyatuan ini perlu untuk mereka.


52 tahun UMNO / BN memerintah bukan tidajk pernah PAS ini bergabung bersama UMNO dalam perjuangan mereka. Tapi kenapa pengabungan ini tidak mampu bertahan sehingga hari ini malah ia telah meninggalkan kesan yang cukup sinis di mata pemimpin-pemimpin PAS.Sesungguhnya selama 52 tahun UMNO / BN memerintah mereka tidak pernah pun memandang PAS ini sebagai sebuah parti yang selama ini didokong oleh bangsa Melayu yang sebangsa , sedarah serta seagama dengan UMNO. Cuma kerana kekuasaan mereka selama 52 tahun yang begitu kuat dan kukuh menyebabkan UMNO ini lupa diri sehingga sanggup memutarbelit dan memanipulasi corak aliran PAS ini di mata masyarakat. Kewujudan golongan ektrimis agama dan HUDUD PAS adalah istilah-istilah yang telah diwujudkan UMNO dalam minda penyokong-penyokongnya terhadap PAS. Malah pernah diwar-warkan bahawa sekiranya PAS memerintah Malaysia maka rakyat akan menjadi cacat dan diperintah dengan kejam.


Penjenamaan UMNO terhadap Pas ini begitu zalim dan hina sekali. Namun PAS tetap bertahan dengan iringan doa dan pimpinan yang bersih dan jujur kepada rakyat. Penguasaan PAS terhadap negeri Kelantan selama ini telah meninggalkan racun yang cukup berbisa buat UMNO. Entah kenapa Kelantan terlalu setia akan PAS ini sehingga segala cara dan strategi UMNO untuk menawan Kelantan menjadi sisa buangan rakyat. Segala keburukan dan kedangkalan rakyat Kelantan yang memilih PAS telah dijadikan contoh tauladan UMNO untuk terus meneruskan kuasa mereka. Segalanya ditempuhi PAS dengan tabah dan tenang. Prinsip perjuangan berlandaskan Al-Quran tetap diserapkan kepada rakyat dengan sabar.

Sehinggalah pada masa kini ideologi yang selama ini diwar-warkan oleh UMNO sebagai zalim dan merbahaya ini mulai diterima oleh segenap pemikiran rakyat yang semakin matang pemikirannya. Pembentukan Pakatan Rakyat bersama PKR dan DAP telah berjaya menggugat kuasa dominan kekuatan UMNO / BN. Kini segalanya semakin menghimpit peluang UMNO untuk terus bertahan dalam landskap politik Malaysia.

Rakyat juga telah berani membicara akan kejatuhan UMNO / BN dalam PRU 13 akan datang. Dan kerana bicara-bicara terbuka rakyat ini maka sekalian penyokong-penyokong dan pemikir-pemikir UMNO mulai mencari tempat untuk berpaut demi legasi perjuangan UMNO. Dan akhirnya mereka memilih untuk berpaut pada PAS kerana PAS adalah parti dalam gabungan Pakatan Rakyat yang mempunyai bangsa Melayu yang menjadi teras kekuatan UMNO selama ini.Lalu kini mereka terus berjuang ke arah penyatuan tersebut. Tapi apakah itu sesuai sekarang ?


Jawapannya tentu tidak. Walaupun apa alasannya, pemimpin-pemimpin PAS dan rakyat harus akui bahawa konsep penyatuan PAS - UMNO ini tidak harus terjadi. Seandainya ia terjadi maka ia akan memusnahkan keharmonian dan perpaduan dalam masyarakat Malaysia,. Perjuangan PAS dengan UMNO adalah jauh sekali perbezaannya. PAS tetap utuh dan kukuh dengan perjuangan islamnya manakala UMNO tetap subur dan akan menyuburkan pemerintahan British / sekular dalam perjuangannya. Apakah pemimpin-pemimpin PAS sanggup mengadaikan sebuah kekuasaan mereka terhadap sebuah parti yang telah mengkamuskan PAS sebagai sebuah parti ekstrimis islam dan bukan berdasarkan islam. Islam PAS adalah islam yang tidak sama dengan Al-Quran dan pelbagai lagi tohmahan hina oleh UMNO terhadap PAS.


Sekiranya PAS ingin melaksanakan penggabungan ini maka PAS hendaklah menunggu sehingga UMNO ni jatuh kekuasaannya pada PRU 13 nanti. Pada saat itulah PAS boleh menerima penggabungan ini dengan syarat UMNO haruslah dibubarkan dari politik Malaysia. Semua pemimpin dan penyokong UMNO ketika itu haruslah menerima hakikat bahawa PAS perlu menentukan segala syarat. Kenapa begitu ? Ini kerana selama UMNO berkuasa terlalu banyak perkara yang penilaian buruk oleh UMNO terhadap PAS. Oleh kerana PAS tidak mahu terpalit segala kekotoran UMNO dan UMNO perlu mengistinjakkan dirinya maka label nama UMNO harusl;ah dibuang dulu.


Akui dan ketahuilah oleh pimpinan PAS bahawa apa yang diperolehi oleh mereka sekarang ini kerana rakyat mulai sedar akan keburukan pemimpin-pemimpin UMNO yang semakin menjahanamkan rakyat dan bangsa Melayu serta kesucian Agama Islam itu. Janganlah dinodai kepercayaan dan persepsi rakyat ini dengan segala rancangan penyatuan dengan UMNO. Kemantapan PAS bersama Pakatan Rakyat haruslah diperbaiki dan diperkukuhkan demi legasi kekuasaan yang bakal menjelang pada PRU 13 ini. Daripada memikirkan penyatuan dengan UMNO ini adalah lebih baik PAS sentiasa bermuzakarah dengan pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat supaya boleh menjelmakan sebuah pemerintahan yang adil dan saksama untuk Malaysia. Buktikan kepada UMNO / BN bahawa gabungan Pakatan Rakyat akan melahirkan pemerintahan yang lebih baik daripada apa yang dimiliki sekarang ini.
Ingat ! Penyatuan antara PAS - UMNO hanya mungkin berlaku bila UMNO / BN telah hilang kekuasaan pemerintahannya.

1 comment:

mylivingwall said...

Pos yang menarik.

Minta untuk terbitkan semula di laman web http://mylivingwall.com untuk disebarkan dan paut kembali ke blog saudara.

All the best!

http://mylivingwall.com

Search This Blog