Wednesday, April 1, 2009

UMNO Buka Pekung di Dada

Analisis Isu Oleh ruhan

" Realiti telah tercipta dalam Perhimpunan Agung Perasuah 2009. Buat pertama kali perasuah dilantik memegang jawatan Ketua Pemuda UMNO. Tiada seorang pun pemimpin tertinggi UMNO yang menunjukkan reaksi negatif terhadap keputusan itu. Ini menunjukkan bahawa golongan muda dalam UMNO mendewa-dewakan politik wang, sementara golongan tua mengalu-alukannya.

Langkah tersebut memberi isyarat kepada SPRM bahawa ahli-ahli UMNO tidak perlu disiasat kerana rasuah politik telah dihalalkan dalam kalangan mereka. Kini, rasuah menjadi haram dan busuk sebusuk-busuknya serta musuh utama negara jika dilakukan oleh parti di luar UMNO/BN. Inilah hukuman paling adil bagi UMNO/BN terhadap musuh-musuh mereka.

Rakyat perlu sedar bahawa para pemimpin UMNO menghidap penyakit hipokrit. Mereka tenang menghadapi kutukan masyarakat terhadap perbuatan terkutuk yang berleluasa dalam kalangan mereka. Yang mengutuk berjela-jela dalam laman blognya pun akhirnya tanpa segan silu kembali ke reban. Dia diberi sambutan yang gilang-gemilang. Dalam kegembiraan itu, kebusukan rasuah dalam UMNO sirna tanpa kesan!!!

Berbekalkan majoriti aduan rasuah politik yang belum dibelek, lagak sombong, muka tebal, double standard, dan sebagainya; rakyat berhak mengambil sikap menjauhkan diri dari UMNO. Perwatakan penjarah yang terjelma melalui imej wira palsu itu akan mengganggu-gugat kehidupan mereka. Hakikatnya, belum ada dalam sejarah, ketam berjaya mengajar anaknya berjalan betul.

Rakyat curiga apabila pemimpin yang menerima rasuah sebagai perbuatan halal, bercakap tentang membela ekonomi Melayu. Rakyat keliru apabila pemimpin yang menerima rasuah sebagai perbuatan halal, bercakap tentang menegakkan syiar Islam. Rakyat geram apabila pemimpin wanita yang menerima rasuah sebagai perbuatan halal, bercakap tentang menjadikan Siti Khatijah dan Sumayyah sebagai suri teladan dalam perjuangan. Rakyat menyampah apabila pemimpin puteri yang menerima rasuah sebagai perbuatan halal, bercakap tentang keupayaan ahli-ahlinya bertindak balas jika pembangkang cuba menjolok sarang tebuan. Bunyinya terlalu pekat dengan riak.

Begitu cetek pemikiran ahli-ahli UMNO yang dilantik mengetuai kepimpinan. Itu sahajakah yang mampu difikirkan untuk mengubah nasib orang Melayu? Langkah-langkah konkrit untuk mengubah imej buruk UMNO supaya bersulam daya penarik pun tak pernah dibincangkan secara bersungguh-sungguh, apatah lagi didokumenkan. Macam mana nak berubah? Jangan mimpilah nak berubah.

Bangsa lain guna betul-betul masa berhimpun untuk mengemukakan cadangan bagi menyelesaikan masalah dan membuat keputusan yang menguntungkan bangsa; UMNO bersidang untuk menghalalkan rasuah, menyalahkan ketua pembangkang, tunjuk hebat beretorik, dan buat lawak bodoh. Ada harapankah Melayu nak maju kalau asyik bercakaran dan buang masa dengan tawa hilai macam pontianak lapar?

Kini, UMNO/BN sedang menyalurkan projek mi segera di Bukit Selambau dan bukir Gantang. Sekolah Tamil di sebuah ladang dalam DUN Bukit Selambau telah dijanjikan peruntukan. Peruntukan itu diambil daripada pakej rangsangan sebanyak RM 60 bilion itu. Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani berazam untuk menjadikan Bukit Gantang sebagai pusat pertanian yang mampu memenuhi permintaan tempatan dan eksport. Berdasarkan pengalaman lalu, penduduk Batang Air juga akan mendapat habuan. Tak percaya tengoklah sehari dua lagi.

Tidakkah perlakuan ini sama sahaja dengan yang dilakukan UMNO dalam PRK Kuala Terengganu dahulu? Tidakkah Najib menipu dalam hal ini? Tidakkah tindakan ini menunjukkan UMNO/BN sudah ketandusan idea untuk merayu undi? Tidakkah benar telahan pembangkang bahawa pakej rangsangan itu bermotifkan politik? Demikianlah UMNO/BN yang tak pernah serik dan tumpul akal. Tembelang dah pecah pun buat juga. Sedikit pun tiada kemaluan.

Kepada semua pengundi di Bukit Gantang, Bukit Selambau, dan Batang Air, terimalah apa-apa jua yang diberi oleh UMNO/BN. Itulah hak anda yang mereka janjikan sebelum ini. Semua pemberian itu berasal daripada wang anda. UMNO/BN hanya pegang amanah anda. Mereka tidak menggunakan wang sendiri.

Mana-mana kerajaan pun bertanggungjawab memberikan keselesaan kepada rakyat. Yang menyedihkan ialah UMNO/BN menjadikannya sebagai taktik meraih undi. Anda tidak mungkin mendapatkannya kalau tiada pilihan raya. Dulu, kini, dan selamanya UMNO/BN tidak ikhlas menunaikan tanggungjawab mereka membantu rakyat.

Janganlah terperanjat jika selepas ini janji itu tidak dikotakan. Perkara ini telah berlaku di Permatang Pauh. Jika projek itu dilaksanakan, anda semua akan dikehendaki berterima kasih dan menyokong UMNO/BN. Kalau tak sokong, anda akan dicap sebagai orang yang tidak tahu bersyukur. Ini membuktikan apa-apa juga yang dilakukan oleh UMNO/BN bersifat tidak ikhlas. Ikhlaskah kalau berbuat sesuatu, kemudian mengungkit-ungkit?

Rakyat Malaysia yang budiman! Paparan di atas bukan direka-reka dan bukan juga fitnah. Semuanya didasarkan kepada episod yang dipertontonkan melalui kaca tv, melalui radio, dan media cetak. Orang yang tidak bijaksana kerap terlupa tingkah laku mereka diperhatikan dan diberi penilaian. Jangan salahkan orang lain, jika anda sendiri yang membuka pekung didada.

KEKALKAN KEMENANGAN UNTUK RAKYAT!!!

UNDILAH PAKATAN RAKYAT!!!

UNDILAH PAS!!! UNDILAH PKR!!! "

5 comments:

Manzaro said...

Ala PR pun sama.. Nk pilihanraya pn janji jugak tp ada kotakan? Cam Nizar tu Adun Pasir Panjang... Apa yang dia buat utk kebaikan pengundi kat sini? Apa pn tadak... Cakap je mcm2.. Sy pengundi sini, dulu penyokong PAS tp bukan ahli.. PAS dh melencong..sedih

pemuda cheh said...

mcmana nak tunai janji kalau PR tak dpt perintah kerajaan pusat. cuma dapat 5 negeri sahaja. banyak bidang kuasa yang dibawah k'jaan pusat. mcm s'gor. nak ambil alih air pun payah. macam2 sekatan dari k'jaan. tapi yang dibawah bidang kuasa k'jaan negeri banyak yang dah ditunaikan. lagipun baru setahun memerintah jangan nak samakan dgn 53tahun masa pemerintahan BN. fikirlah secara logik dan dapatkan maklumat dari sumber yang boleh dipercayai tentang perkembangan k'jaan PR

Anonymous said...

Tempat aku kat Selama lagi teruk, walaupun kawasan ni dapat kat Bn iaitu kawasan parlimen Larut,dok macam tu jugak selama2nya. Rasa aku selagi selama dapat dkt Bn, maka Selama terus akan jadi lama...
Tak percaya cuba datang sini. Buat projek pun setakat melepas batuk di tangga je...Janji fuhh!!! macam-macam.

chong said...

memang betul. disodomi selama 52 tahun is enough dah. tiba masanya utk mencuba parti lain utk membangunkan negara.

kawan, sesat dahulu pendapatan, sesat kemudian tiada gunanya. fikirlah kawan.

Anonymous said...

Cuba tengok pembangunan yang dijalankan oleh BN selama 51 tahun di Padang Rengas, Lubuk Merbau, Kati,sauk Lenggong hingga ke Pengkalan Hulu. Ape ade? Bukit Gantang baru sekali PR menang. Selama ini ape BN buat?

Habuk pun tak ade?

Search This Blog