Thursday, April 2, 2009

BN atau PR-kenapa nak undi dia?

persoalan untuk kita yang menjadi penyokong BN dan PR, mengapakah kita memilih diantara dua parti ini apabila berlaku pilihanraya tak kira PRK atau PRU. apakah kita meletakkan kebendaan atau asas perjuangan sebagai penyebab kita menyokong dan berjuang untuk parti tersebut. bagi penulis sebab utama mengapa memilih parti PAS adalah kerana perjuangan parti itu untuk menegakkan islam dinegara ini dan didalam islam itu ada keadilan dan ketelusan. tambahan pula adalah wajib bagi umat manusia yang mengaku sebagai seorang islam untuk menyokong dan berjihad bersama-sama PAS selagi ia tidak mengubah dasar itu kerana kita telah mengaku bahawa tiada tuhan yang disembah melainkan ALLAH begitu juga tiada undang-undang atau perlembagaan yang mesti menjadi ikutan selain dari yang ditetapkan oleh AL-QURAN dan SUNNAH. bukannya perlembagaan LORD REID atau undang-undang buatan manusia.

bagi yang memilih DAP atau PKR mungkin kerana untuk mendapat keadilan, kesaksamaan, kebebasan bersuara dan ketelusan dari pemerintah sekiranya parti itu memerintah seperti di selangor dan pulau pinang. dan keinginan itu turut terdapat didalam islam. maka secara tak langsung asas perjuangan ketiga-tiga parti adalah sama cuma mungkin berbeza ugama. dan yang paling penting lagi adalah mempunyai pemimpin yang yang jujur dan ikhlas dalam perjuangan dan tidak mudah dikalahkan dengan umpan kebendaan.

bagi yang menyokong BN pula apakah sebab utama mereka memilih BN? keadilan...dimana keadilan bila suara rakyat tidak mahu didengar. rakyat dihalang dari bersuara dengan berbagai akta...ISA...akta hasutan....akta media cetak...nak ceramah mesti ada permit...nak ceramah tak boleh cakap alantuya dan tak boleh cakap krisis di perak. ketelusan, banyak projek kerajaan yang dirahsiakan dari rakyat. PLUS misalnya, kenapa perjanjian antara kerajaan dan PLUS mesti dirahsiakan. begitu juga syarikat pembekal tenaga elektrik..perjanjiannya dirahsiakan. kenapa projek kerajaan banyak yang tidak diadakan tender terbuka. kapal selam, sukhoi dan eurocopter yang ditangguhkan. kesaksamaan...kenapa projek kerajaan hanya berlegar disekitar kroni-kroni umno yang berjawatan sahaja. ahli-ahli biasa hanya dapat melihat saja ketua-ketua mereka dengan kereta besar, rumah besar, perut besar dan hanya bila tiba musim pilihanraya dan pemilihan parti baru nampak muka. pada masa itulah ahli-ahli biasa ini akan merasa seratus dua dari ketua mereka. kalau pembangkang jauh sekali nak merasa...nak minta apa-apa nak tengok keahlian parti dulu. macam duit negara ini mereka yang punya. apa pembangkang tak menyumbang untuk pendapatan negara..tak payah bayar cukai? pembangunan....apa kalau PR memerintah tiada pembangunan...tiada kemudahan asas disediakan atau rakyat tak boleh cari makan. boleh...kehidupan berjalan seperti biasa, tapi corak pemerintahan mungkin akan berbeza.

jadi kenapa orang-orang BN yang veteran dan segelintir golongan muda ini susah sangat nak berubah. cuba dulu baru tahu. dah bermacam-macam penyelewengan dan salah guna kuasa yang berlaku kenapa tak cuba untuk berubah. sekali sahaja...kalau tak okey tukar balik. tak rugi rasanya. kerana kita akan tetap macam tu juga cuma suasana akan berbeza seketika. tak kan lah pemimpin yang sudah terbukti rasuah pun nak diangkat sebagai pemimpin. pemimpin yang dituduh seluruh dunia terlibat dalam kes pembunuhan pun nak dijadikan pemimpin? tak nafi pulak tu....

cubalah fikir sejenak...kenapa aku sokong mereka. ali rustam dan yang kalah dalam pemilihan tempohari memang lah patut masih menyatakan kesetiaan pada parti sebab takut hilang jawatan menteri atau ketua menteri. memang lah logik kalau ali rustam cium dan jilat tangan najib bila bersalam sebab dia dah tak ada apa-apa lagi dalam MT umno. yang ada cuma ketua bahagian dan ketua perhubungan atas kapasiti ketua menteri. silap-silap haribulan, najib lantik ketua menteri baru yang ada jawatan dalam MT...idris haron.

untuk pengundi yang bakal mengundi di ketiga-tiga kawasan pada 7 april nanti...cuba buka minda, hilangkan ke-egoan seketika dan fikir kenapa aku nak pilih dia. ....

No comments:

Search This Blog