Friday, March 6, 2009

Sivakumar boleh hukum Hakim


" Dalam perkembangan yang semakin berkecamuk yang berlaku di Perak, aku tertarik dengan satu penjelasan dari karpal singh dari segi undang undang. Karpal kata dari segi undang undang speaker dewan boleh memanggil pesuruhjaya hakim yang mengeluarkan arahan injuksi baru baru ini.

Ini boleh dianggap menghina dewan dan hakim tersebut boleh diambil tindakan oleh sivakumar. Mak oiii..kan makin menarik cerita kerajaan pasir berdengung sekarang. Pemimpin pemimpin UMNO yang bangang tu tentu dah makin pening.

Ditambah pulak dengan status hakim tersebut yang dah tamat tempoh perkhidmatan selama dua tahun. Belum dapat disahkan samada dia dah sambung kontrak atau tidak, tapi aku rasa 'lesen terbang' akan keluar tidak lama lagi yang mengatakan dia dah disambung kontrak lamaaaa dulu. Hampeh betui.

Nampaknya ini adalah satu permulaan era baru di malaysia. Malaysia menuju ke arah negara kacau bilau di masa akan datang. Mungkin selama sedekad akan datang undang undang akan ditegakkan melalui pergaduhan atau rusuhan. Ini kerana UMNO telah menginjak injak undang undang. Segala institusi telah runtuh nilai nilai moral. Apa saja yang pakar dalam bidang masing masing dah tak boleh digunapakai.

1. Bahasa : Kalau nak menaikkan bahasa kita kena la rujuk kepada ahli bahasa atau sasterawan , A samad ke atau sapa sapa, ini tidak, A samad pun dia orang tak pakai.

2. Perlembagaan : Kena rujuk pada pakar perlembagaan : contohnya Dr Aziz bari, Dr aziz bari pun diaorang tak pakai.

3. Undang undang : Kena rujuk pada ahli undang undang, peguam atau hakim.
Pada hakim dan majlis peguam pun diorang confius.

4. Dewan undangan negeri : Kena rujuk pada speaker dewan, ini tidak, speaker dewan dia tak pakai, tapi setiausaha dewan yang di bawah speaker pulak dia dengar.

5. Pekida : Dalam nama ada 'dakwah', tapi anak dara, bini orang dia sapu, samseng pada orang melayu je.

6. Polis : Ada sesiapa yang rasa aman bila dengar nama polis??

7. Suruhanjaya rasuah. Selamat ke duit negara kalau bagi kat Ahmad said jaga?? Belum bicarapun dia dah bercakap kata MB khalid salah, ada udang disebalik VIDEO ke ahmad??

8. Mufti : Keluar hukum sekali sekala supaya orang perasan dia masih mufti. Pastu balik rumah renung anugerah MAAL HIJRAH ke apa ke sambil tersenyum. Api neraka mungkin dia fikir jauh dari dia kut sebab dia mufti.

9; UMNO : Yang ni masih tak berubah. Bapak dia penjajah. Perangai dia pun penjajah. Raja dulu dulu dia bagi duduk selesa supaya tak masuk campur urusan negeri atau pun campur sekali sebelah dia untuk urusan negeri.

10. Senarai nama orang yang dulu perosak tapi sekarang nak nampak baik ...nombor satu MAHATHIR...yang lain kau tambah sendiri laaaa

1 comment:

Anonymous said...

Singgah selepas membaca blog http://jamilismail.blogspot.com

Search This Blog