Sunday, February 15, 2009

Umno runtuh dalam masa dua bulan!

Feb 15th, 2009 | By Webmaster | Category: Isi I

Petang tadi, aku ambil time-off sekejap untuk meninjau Bukit Gantang. Kami berempat, aku, Sya, Perisik Rakyat dan Albanjari menyusuri jalan lama Kuala Kangsar-Taiping untuk belajar selok-belok Bukit Gantang.

Kawasan Parlimen Bukit Gantang bermula sebaik saja menuruni Bukit Berapit, selepas kilang simen YTL. Kalau sebelum terbinanya lebuhraya PLUS, Bukit Berapit merupakan tempat persinggahan bagi mereka yang melalui jalan Kuala Kangsar-Taiping.

Kami singgah di gerai Laksa Buyung, dan kalau sapa-sapa nak try laksa pulas, boleh singgah disini. Sambil makan, aku mendengar cerita orang dimeja sebelah. Mungkin betul…mungkin hanya fiksyen, tapi menarik untuk dikongsi maklumat tersebut.

“BN tak boleh bertahan lama diPerak…paling tinggi dua bulan, lepas tu lingkup!.” Bila aku dengar cakap macam tu, aku ambil recorder, masuk dalam kotak tisu…letak dekat meja depa. Sejak bercampur dengan geng bloggers yang macam-macam jenis ni…dah boleh buat A-Team.

Tapi depa punya cakap…tak peduli orang keliling. Cara cakap macam pengarah pilihanraya, mungkin orang PKR…geng Osman Jailu, tapi dah fed-up dengan bos depa.

Depa punya kutuk Osman Jailu…punya la teruk. Kalau aku la jadi Osman…ambil passport, cabut pi Papua New Guinea lagi baik. Sejak melompat keluar dari PKR hari tu, tak tau mana Osman pi. Orang lain angkat sumpah, ada yang jadi EXCO..tapi Osman Jailu masuk hospital…cari MC supaya tak payah pi mahkamah.

Kenduri kendara kat Cangkat Jering pun muka dia tak nampak…tak berani nak balik kampong. Hari ni, semua ADUN makan bersama Sultan di istana. Osman Jailu tak dijemput. Nizar dan Ngeh yang dikatakan derhaka pun dijemput dan makan bersama Sultan dalam Istana, tapi katak tiga ekoq tu tak nampak muka. Nak jadi apa? Adik beradik dah tak mengaku sedara, orang kampong dah tak mengaku qariah, orang Umno tak peduli bila depa dah dapat apa yang depa mau, nak jadi apa? Kalau aku la….tak tau la mana nak taruk muka.

Bukan takat Osman…Jamaludin pun macam tu jugak. Hee lagi teruk! Bukan takat dia saja…habis adik beradik, sedara mara dia kena pulau! Tak percaya..pi tengok kat sini dan sini. Datuk Nasa pun dah menung macam ayam berak kapor. Menyesal tak sudah. Kalau sampai tahap bini dia pun dok maki dia…kalau aku…buat border pass, pi duduk diam-diam kat Betong.

Belah sini tak suka, belah sana buat tak peduli…akhirnya Tuhan nak tunjuk jalan. Semalam, sebelum Anwar Ibrahim bertolak ke Qatar, ada utusan Jamal dan Osman berjumpa Anwar, minta berunding…kot-kot Anwar boleh terima depa balik. Tapi Anwar kata, “hangpa umumkan letak jawatan dulu, baru aku mau jumpa.” Terkedu utusan Jamal dan Osman. Tak tau la..apa keputusan Jamal dan Osman nanti, tapi tak mustahil…depa akan letak jawatan. Depa nak mati kat mana? Sapa nak sembahyang depa?

Datuk Nasa dah bercakap sorang..menyesal kerana dipergunakan untuk kepentingan orang lain.yang untung, Hamidah dan Hamdi. Hamidah ni…ramai wanita Umno tak suka. Dan bila dia jadi EXCO kanan, lagi la orang meluat.

Dan orang yang paling marah ialah Raja Ahmad dan Ahmad Pakeh Adam. Depa dua orang ni la yang banyak memainkan peranan memperdayakan Anwar. Ahmad Pakeh Adam ada bersama Datuk Nasa semasa Datuk Nasa mengumumkan dia masuk kedalam PKR. Dia ni talam dua muka, kat Anwar janji satu macam, kat Umno dia kata satu macam. Bila dia sesak…dia jumpa Anwar dan kata nak masuk PKR, tapi bila dijanjikan macam-macam kalau dapat meruntuhkan PR Perak, dia lompat kesana. Bila tak dapat apa-apa, dia cuba jumpa Anwar balik. Dan Anwar kata..”mampuih pi!” La ni terkatong-katong sorang -sorang. Orang Umno tak suka dia, orang PR lagi la meluat.

Ooops!! Bukan dia sorang-sorang…ada lagi sorang yang nak melompat keluar dari Umno sebab tak dapat-apa-apa.Raja Ahmad merupakan orang yang memujuk Datuk Nasa supaya belot dan lompat balik kedalam Umno. Dia la yang datang berjumpa Datuk Nasa dan bagi tau Raja Muda nak jumpa. Sebaliknya di angkut ke Putrajaya bertemu Najib. Tapi bila senarai EXCO diumumkan, Raja Ahmad melepas. Sebab orang Umno pun tak percaya kat dia! Tu pasai dia marah sangat masa ditemuramah di Astro Awani.

Dua-dua Raja Ahmad dan Ahmad Pakeh Adam menghantar utusan untuk berjumpa dengan kepimpinan PKR Perak untuk berunding. Nasib baik kepimpinan PKR Perak pun ikut macam Anwar…”mampuih pi!”

Mampuih pi la kat depa. Depa punya pasai, semua orang susah. La ni..mampuih pi la kat depa..bagi depa rasa sikit macam mana hidup susah.

Enam orang dah hidup macam kera sumbang, nak keluar tak berani..pi masjid pun takut…nak jadi apa? Letak jawatan la…itu cara yang paling terhormat.

Hee Yit Foong pulak…tunggu masa saja. Mana boleh tahan maa! Dia punya bapak mau beli sayor pun olang tak mau juai! Lu pikir la sendiri. Dia punya culai dekat Beruas pun sudah banyak malah ooo! Dia punya kedai satu olang pun tak masuk ma!!! Ciak beh liao!

Lepas pekena laksa buyung, kami pi tengok satu majlis kat Cangkat Jering.

1 comment:

Melayu Kini said...

2 bulan?? kenapa tak 2 minggu? Korang ni betul2 hafal kitab pak nuar. kata nak jadi PM bulan 9 dulu .. eh dah jadi PM ke Anwar Ibrahim? eh dah jadi ke?? eh eh eh ... laaaa aku ngigau rupanyer ... ish ish ish

Search This Blog