Saturday, June 19, 2010

SETELAH KIKIS DUIT PETRONAS DANA FELDA PULA JADI MANGSA

Saya tidak terkejut apabila kerajaan 1Malaysia mengumumkan bahawa dana Felda merosot kira-kira RM 2 bilion. Mungkin ramai yang tak menyedari bahawa, Felda merupakan GLC kedua terkaya selepas Petronas. Jadi tak pelik kenapa dan mengapa Perdana Menteri 1Malaysia begitu tertarik dan teruja dengan Felda.

Salah seorang ahli keluarga saya yang merupakan top 5 di Felda memberitahu pentadbiran dan pengurusan Felda selama ini merasa kurang senang apabila dana Felda sering digunakan kononnya untuk menyuntik aliran modal dan membantu ekonomi negara.

Perdana Menteri selama ini dilihat kononnya sentiasa memberi perhatian dan mengambil berat dengan Felda. Malah media sering menggambarkan bahawa beliau merupakan penerus kesinambungan bapanya yang bertanggungjawab untuk mengasaskan dan menubuhkan Felda. Rupa-rupanya itu semua cuma lakonan untuk mengkaburi pandangan umum.

Pilihanraya kecil Hulu Selangor menjadi contoh terdekat bagaimana dana Felda digunakan sewenang-wenangnya untuk kepentingan politik Umno dan Barisan Nasional untuk merasuah pengundi.

Situasi ini sebenarnya sudah lama berlaku tetapi cuma baru kini didedahkan, itupun apabila melibatkan penyusutan jumlah dana yang bernilai bilion ringgit. Jika Umno BN dibiarkan terus berkuasa Dana Felda bukan hanya akan susut RM 2 bilion mungkin selepas ini habis segala aset harta dan tanah milik Felda akan tergadai dan dijual.

No comments:

Search This Blog