Wednesday, June 17, 2009

Umno Kata Pas Jujur?

Jujur bermaksud ikhlas, lurus hati dan tulus. Najib kata Pas jujur. Jujurkah Najib? (baca sini).Siapa percaya Umno jujur? Kalau Najib ratibkan Umno jujur pun, orang tetap tak percaya Umno jujur. Kerana Umno tidak pernah membuktikan kejujurannya.

Umno tidak pernah jujur dengan TG Nik Abdul Aziz dari dulu sampai sekarang. Umno tidak pernah jujur dengan TG Abdul Hadi semasa beliau jadi MB dulu. Umno tidak pernah jujur dengan kerajaan Perak semasa Nizar jadi MB.

Sekarang juga Umno tidak jujur dengan Kedah dan Selangor. Kalau Umno jujur mengapa perlu ada agensi berasingan untuk menyalurkan peruntukan persekutuan kepada kerajaan negeri?

Mengapa perlu ada jawatankuasa berasingan di peringkat kampong selain jawatankuasa yang dibentuk oleh kerajaan negeri?

Kalau Umno jujur mengapa dia perlu kekalkan ISA? Mengapa takut untuk membubarkan DUN Perak? Mengapa perlu ada diskriminasi terhadap kerajaan negeri yang diperintah oleh bukan BN?

Sepanjang saya bernafas, saya belum pernah mendengar Umno puji Pas atau Najib sanjung Pas. Tiba-tiba di tengah-tengah kehangatan isu UG, Najib puji Pas sebagai jujur.

Malah Najib yang mungkin tidak mempercayai kejujuran dirinya sendiri pun turut mengakui kejujuran Pas.

Adakah itu suatu kejujuran? Nyata pujian Najib kepada Pas adalah tidak jujur. Justeru, bolehkah kita mempercayai pujian daripada orang yang tidak jujur?

Kalau Najib benar-benar jujur, Najib tidak perlu memuji Pas. Dan, Pas juga tidak memerlukan pujian dan sanjungan Najib. Pas tidak menjadi lebih baik dengan pujian Najib dan tidak menjadi bertambah buruk jika tidak dipuji naji.

Maknanya, Najib tidak perlu memuji. Apa yang perlu Najib lakukan ialah membuktikan kejujurannya bukan sekadar kepada Pas dan kerajaan Pakatan Rakyat tetapi kepada bangsa Melayu, agama Islam dan rakyat Malaysia.

Hapuskan PPSMI, mansuhkan ISA, bersihkan dirinya daripada dikaitkan dengan wanita Mongolia, jangan disrkiminasi kerajaan Pakatan Rakyat, bubarkan DUN Perak, jangan tunggangi mahkamah, bertegas terhadap SIS dan banyak lagi.

Bila Najib puji Pas sebagai jujur dalam isu UG, makin terserlah bahawa Najib dan Umno sebenarnya tidak jujur. Bila Najib kata Pas jujur, itu tandanya Najib dan Umno tidak jujur.

Kalau kita sudah tahu Najib dan Umno tidak jujur, apa sikap kita?

No comments:

Search This Blog