Saturday, June 20, 2009

kenapa ada idea kerajaan perpaduan?

nampaknya dalam pas ada individu yang gila jawatan. tapi takut untuk keluar dari pas dan masuk umno seperti yang pernah dilakukan oleh beberapa orang sebelum ini, antaranya nakhaie. mungkin takut dicemuh oleh rakan-rakan dan sanak saudara. tapi disebabkan nafsu dan juga tidak tahan melihat rakan-rakan seperjuangan lain yang lebih rendah jawatan dalam parti menjadi exco dan juga menteri besar, perasaan ini makin membuak.

maka timbul lah isu kerajaan perpaduan. dan hasrat kearah itu tampak begitu bersungguh-sungguh untuk dijayakan apabila salah seorang kumpulan yang menjadi pelopor kerajaan perpaduan ini dilantik menjadi setiausaha agung. dan nyata ahli kumpulan ini memang terdiri dari yang tidak berjawatan dalam kerajaan negeri pimpinan pas.

seperti kata TGNA, kalau beria-ria benar nak kan kerajaan perpaduan, lebih baik letak jawatan dan masuk umno. tapi yang hairannya idea asal tentang kerajaan perpaduan ini timbul dari presiden. tapi sejak akhir-akhir ini yang kena belasah oleh ahli dan juga bloggers adalah timbalan. presiden diam membisu. ini tak sepatutnya berlaku. jika ada isu atau krisis besar seperti yang berlaku kini, presiden lah yang patut berada paling hadapan. penerangan perlu dibuat kepada seluruh jemaah supaya perkara ini tidak berlarutan. bukannya berlindung disebalik orang lain macam baling batu sembunyi tangan.

kumpulan ini pula bukanlah dari orang bawahan yang mungkin boleh dikatakan masih belum matang dalam mainan politik. sepatutnya sudah faham seluruhnya tentang peribadi umno. parti yang penuh dengan segala jenis perbuatan yang tidak bermoral. parti yang tak pernah menepati janji dan sanggup melakukan apa saja demi kuasa, wang dan jawatan. luka di perak pun masih mengalir lagi. apakah kita juga perlu jadi begitu untuk mengejar cita-cita kita. fikirkanlah sejenak dan bertanyalah diri kita apakah perjuangan kita semata-mata untuk mengejar jawatan. bukankah berkali-kali pemimpin meminta ahli supaya berjuang hanya kerana allah. kerana ingin menegakkan hukum allah.

sepatutnya bila ada isu begini, rujuk lah terlebih dahulu kepada majlis ulamak dan juga mursidul am iaitu TGNA sebelum nak umum apa-apa. bukannya dah umum baru nak bincang. jangan nasi dah jadi bubur baru nak berbincang.

apa kata lupakan kerajaan perpaduan, sebaliknya minta umno bubarkan parti mereka dan sertai pas. atau pun seperti kata TGNA kalau umno nak laksanakan islam orang pas pun boleh masuk umno. tapi perlulah gubal semula perlembagaan umno terlebih dahulu dan laksanakan islam terlebih dahulu.

No comments:

Search This Blog