Sunday, June 14, 2009

Kerajaan Perpaduan... Melayu Tergugat Atau UMNO Yang Tergugat

Surat Pembaca Oleh: Iqbal

"Isu kerajaan perpaduan kini masuk ' gear tiga'. TGNA Aziz terus bersuara mengenai isu ini. Media cetak dan media eletronik terus menerus menyiarkan respon2 dari kalangan pemimpin umno.

Semalam mereka menyiarkan respon Timbalan PM. Apakah isu ini dapat dimatikan ? Dan bagaimana hendak mematikannya ?

Setakat ini PAS gagal meyakinkan penyokong dan pendukung Pakatan Rakyat. Apa yang dapat dilontarkan hanya seruan ' HENTIKANLAH POLEMIK KERAJAAN PERPADUAN'. Ini saja apa yang dikatakan usaha oleh pemimpin2 TERTENTU PAS dalam berdepan kemelut kerajaan perpaduan yang dicetuskan oleh Presiden PAS sendiri.

Jika kita amati dengan teliti hanya dua 'figure' utama sahaja yang kini sedang bersilat menepiskan serangan dan menafikan apa yang mereka dakwa hanya fitnah. 'Figure' itu ialah MUSTAFA ALI dan NASHRUDDIN . Pemimpin2 lain tidak berbunyi. Kenapa ? Tok Batin wajar menjawab bagi pihak pihak kedua pemimpin ini. Biarpun mereka berdua ligat bersilat menepis serangan , yang pasti gagasan kerajaan perpaduan ini diilhamkan oleh PAS. Usaha untuk merealisasikan gagsan memang benar . Bukan andaian dan dakwaan kosong. Isu ini akan menyulitkan PAS dalam pilihanraya kecil Manik Urai.

Saya percaya majoriti penyokong PR lebih-lebih lagi ahli dan pnyokong PAS kecewa dengan perkembangan ini. Apa tidaknya kerana ianya menambahkan beban yang tidak sepatutnya berlaku. Kini kita terpaksa memberi penjelasan dan penerangan, dan masa akan banyak terbuang kerana melayani dan menangani isu ini. INI YANG DIKATAKAN SENGAJA CARI PENYAKIT.

Apakah yang mendorong dalang-dalang ini mencetuskan gagasan ini ? Dimana perginya 'think tank' PAS kerana membiarkan dalang-dalang ini bergerak dalam tubuh PAS? Apakah gagasan kerajaan perpaduan ini memberi keuntungan berlipat ganda kepada PAS ? Yang berlaku dan dapat kita saksikan ialah kemarahan dikalangan penyokong PR. Kalau berjaya gagasan kerajaan perpaduan ini yang dapat menafaatnya ialah dua tiga kerat pemimpin PAS. Mereka ini pasti akan mendapat habuan. Bentuk habuan itu TST lah(Tahu Sama Tahu ).

Saya harap' play maker ' mesti berani tampil dan berikan hujah-hujah mengapa perlunya kerajaan perpaduan. Menafikan peranan dan penglibatan mereka akan menjadi isu ini berlarutan kerana ORANG SEMUA TAHU SIAPA YANG MAINKAN PERANAN INI. Apakah mereka ini golongan 'desprado' PAS ?

Bagi saya kejayaan PAS dalam PRU 12 yang lalu boleh diibaratkan kanak-kanak baru pandai berjalan. Belum mantap lagi.Sokongan kaum cina dan india belum mantap lagi. Sokongan mereka dalam PRU 12 adalah kerana emosi dan sentimen kerana beberapa kesilapan yang dilakukan oleh umno.Contohnya isu si pondan menjulang keris dan india isu hindraf. Sokongan juga diperolehi dengan bantuan DAP dan PKR.JADI YANG TERGUGAT IALAH UMNO BUKANNYA MELAYU DAN ISLAM. Apakah DAP yang menghapuskan bantuan SAR , yang menghalang penceramah berceramah di masjid2 ?

Apa pun kemelut ini mesti segera dimatikan . Janganlah si Mustafa Ali dan Nashruddin yang beria-ia mengusahakannya .TIADA SIAPA YANG PERCAYA KEPADA ANDA BERDUA.

No comments:

Search This Blog