Thursday, July 16, 2009

Manek Urai mengingatkan PAS jangan bangga diri

Sungguhpun PAS masih diberi amanah untuk memimpin rakyat Manek Urai, namun keputusan Pilihanraya Kecil DUN tersebut semalam jauh dari meyakinka

Seperti kata Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi, Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, tentunya hasil dari bedah siasat akibat dari kemenangan 65 undi di kubu kuat sendiri ini akan menjadi sesuatu yang sangat-sangat dinanti.

Nasrudin dalam kenyataannya turut mengaku yang keputusan mengejutkan ini sudah pasti akan mengundang banyak reaksi dan komentar, yang sudah kedengaran tentunya luahan kegembiraan Umno dan BN kerana berjaya membuatkan pimpinan PAS gementar dalam menanti hadirnya Pilihan raya Umum Ke-13.

Bagi Nasrudin, besar atau kecil kemenangan, wa’ima kekalahan sekalipun hadir bersama hikmah. Pemimpin PAS perlu menilai dan membuat koreksi diri.

Dalam mengkaji dan mengiktibari kemenangan ajaib ini, PAS seperti usul beliau, perlu melihatnya secara tenang, rasional dan jujur.

Nasrudin sempat menyirahkan peristiwa Prang Hunain yang berlaku sewaktu kerasulan Muhammad s.a.w sebagai ingatan kepada semua pendokong PAS.

Betapa dalam peristiwa tersebut tentera Islam telah dikalahkan hanya kerana wujudnya rasa megah dan bangga diri dengan jumlah dan kekuatan yang dimiliki.

Bagi Nasrudin, inilah contoh apabila organisasi disogokkan dengan kemenangan demi kemenangan, penggiat mudah menjadi lalai dan teruja dengan pencapaian-pencapaian terdahulu itu, lalu mereka terbawa ke awang-awangan.

Tegas Nasrudin, pendokong PAS dalam mempelajari kepahitan kemenangan di Manek Urai ini, perlulah segera sedar untuk sentiasa mempunyai keteguhan pendirian, supaya tidak dililit dengan kealpaan akibat dari keselesaan kekuasaan dan kejayaan-kejayaan lampau. Tambah beliau lagi, kejayaan-kejayaan lampau itu akan berterusan dan dapat dipertahankan selagimana organisasi berada dalam keadaan bersatu, kukuh dan mantap.

Lebih penting dari itu, penggiat harus sentiasa bersikap merendah diri, tidak berburuk sangka sesama sendiri, tidak juga menyimpan dendam-kesumat terhadap rakan seorganisasi, kerana ia akan membinasakan!

1 comment:

Anonymous said...

sebabtulah wahai ketua pemuda pas..tak payahlah terhegeh2 nak wacana sana wacana sini..yg dalam parti sesama pr..tak terhege2 nak wacana pulak??

Search This Blog