Tuesday, July 14, 2009

Manek Urai : Muhyiddin Ugut Dan Rasuah Pengundi

"
Muhyiddin Yasin yang membuat janji berbentuk ugutan dan rasuh kepada pengundi Manek Urai di kempennya baru-baru ini sebenarnya telah kehabisan modal untuk berkempan. Ini kerana isyarat kekalahan UMNO jelas kelihatan. Isyarat kekalahan yang paling besar ialah Najib tidak muncul di Manek Urai sehinggalah sekarang.

Sebenarnya wang kerajaan hak rakyat sebagai pembayar cukai dan perlu disalurkan berasaskan keperluan semasa rakyat, bukannya dijadikan modal untuk berpolitik. Muhyiddin berkelakuan seperti wang kerajaan sebagai "duit mak bapak dia " dan sesuka hati untuk di gunakan.


Pemimpin UMNO ni tak reti bahasa dari dulu hinggalah sekarang. Para pemimpin UMNO buat negara ini macam hak peribadi mereka sendiri. Apa yang dia orang suka dia buat, kalau tak suka dia tak buat walaupun perkara itu adalah keperluan rakyat. Sebenarnya perkataan kata-kata nista yang dilemparkan kepada UMNO adalah terlalu ringan jika nak di bandingkan kerosakan yang UMNO lakukan selama 52 tahun memerintah negara ini. Seperti kes Muhyiddin ni, beliau membuat ugutan seolah-olah pengundi bodoh dan tidak mempunyai harga diri langsung. Muhyiddin telah menabur janji untuk membina jambatan baru menghubungkan Manek Urai lama dan Manek Urai baru dengan syarat pengundi mesti memilih calon Umno sebagai wakil rakyat mereka.

Selain jambatan Muhyiddin juga menyebut dua lagi janjinya dengan nada sama sekiranya calon UMNO menang iaitu membina sekolah di Chuchoh Puteri dan membina masjid di Temalir - kedua-duanya dalam kawasan Manik Urai sekiranya calon Umno menang . Masjid di bina bila menang pilihanraya sama dengan masjid dhirar di zaman nabi. Janji dulu kerajaan BN untuk membina jambatan merentasi sungai Kelantan ketika zaman Pak Lah masih belum tertunai sehingga sekarang, hari ini tabur lagi janji baru. Kepada semua pengundi di Manek Urai jangalah mudah terpengaruh dengan janji manis dan kosong UMNO waktu pilihan raya kerana janji dahulu pun belum tertunai. Di sebabkan janji kosong UMNO kita gadaikan kepimpinan ulama pimpinan Tuan Guru Nik Aziz.

Isu pembangunan dilihat menjadi isu utama kempen UMNO di Manek Urai selain isu taraf pendidikan calon PAS yang dikatakan hanyalah seorang peraih ikan merupakan isu yang menghiris golongan tertentu. Rakyat sebenarnya perlu menilai sebelum membuat pilihan antara komitmen PAS dan Umno dalam menyediakan kepimpinan yang benar-benar amanah dari segi mengurus dan mentadbir. Perkara ini penting, sebab itu perlunya memilih calon PAS untuk mempertahankan kepimpinan yang baik, yang menjadi prinsip kepimpinan PAS khususnya dalam mentadbir negeri Kelantan. Masalah dunia hari ini bukan lagi kerana wang tetapi ketandusan pemimpin yang amanah seperti UMNO.

No comments:

Search This Blog