Monday, July 13, 2009

Hadiah 100 hari Najib: Macam hadiah beli belacan?!

hari ini akhbar perdana mentelaah sebesar-besar publisiti yag dikatakan "hadiah 100 hari Najib memerintah". Setelah diteliti 11 perkara berkenaan, kita mula berfikir, ianya hadiah atau sememangnya peranan pemerintah? Berikut adalah komentar penulis bagi setiap hadiah yang diberi:

1. Diskaun 20% kepada pengguna kad prabayar Touch n Go dan SmartTag yang menggunakan tol lebuh raya 80 kali atau lebih dalam sebulan bermula 1 September 2009. Sepatutnya : Pengguna smart Tag atau Touch 'n Go BUKAN dari golongan miskin dan berpendapatan rendah.


Ia kebanyakan dari golongan berada dan berkemampuan. Itu pun masih ada had 80 kali ke atas? Yang diminta rakyat ialah pemansuhan tol keseluruhannya, bukan "menambah" kemudahan kepada golongan berada sahaja!

2. Penyewa Program Perumahan Rakyat di Wilayah Persekutuan dibenarkan membeli rumah yang disewa. Komentar : Ia langkah yang baik, tetapi bukankah lebih baik 'dihadiahkan' terus, kenapa perlu dibeli-beli lagi. Tidak perlu rasanya kerajaan berhasrat mendapat keuntungan dari golongan ini. Lagi pun bukankah ia dinamakan hadiah? mana ada hadiah kena beli, baik tak payah bagi kalau kena beli sesuatu hadiah!

"Hadiah" ke - hingga ke - 6 : Potongan diskaun 50% lesen kepada peniaga kecil di Wilayah Persekutuan memohon dan membaharui lesen perniagaan. Tambahan RM150 juta bagi dana TEKUN dan RM15 juta untuk program pembangunan usahawan muda kaum India. Tambahan kira-kira 3,000 lagi permit teksi individu dalam masa tiga bulan akan datang. Komited untuk mengurangkan kadar jenayah terutamanya ragut dan kecurian kenderaan. Komentar : Bukankah ini semua tugas sebuah kerajaan yang memerintah? Mengapa perlu disebut sebagai hadiah? Perlukah semua kerajaan negeri selepas ini tidak kira dibawah BN atau pembangkang mengistiharkan kerja-kerja mereka sebagai hadiah? Persoalan yang timbul juga, mengapa 50% hanya di wilayah persekutuan? Ia mengambarkan negeri lain dibawah BN tidak buat kerjalah. Sebab tiada hadiah dari mereka. Hadiah no. 6 tu, masalah kecurian kenderaan nak diatasi, yang itu tak payah khabaq pun takpa. Pi cari kereta yang kena curi tu sudahlah.Hadiah ke 8 dan 9?


Menyegerakan usaha menyelesaikan masalah kewarganegaraan rakyat.Usaha menambah baik akses kepada kemudahan asas seperti pembinaan jalan dan penyaluran bekalan air serta elektrik di kawasan luar bandar terutama di
Sabah dan Sarawak ditingkatkan. Ni hadiah ker? Kalau kita seorang suami, setiap kali kita beli beras pada isteri kita kita bagitau " ni hadiah daripada abang! hadiah ini sempena 100 hari perkahwinan kita!!?" Lusanya pula semasa balik membeli belacan di kedai, " sayang, ini hadiah belacan sempena 101 hari perkahwinan kita .." Tak ke pelik kita dengar.

Hadiah ke 10 - ke 11 Mengurangkan kadar bayaran permohonan lesen motosikal kepada RM211 berkuat
kuasa pada 1 September depan. Menubuhkan Amanah Saham 1Malaysia dengan saiz sehingga 10 bilion unit dan terbuka kepada semua rakyat Malaysia berumur 18 tahun ke atas. Boleh jadi ada orang setuju jika dikatakan ini hadiah? tapi kenapa hadiah pun masih kena bayar dan kena beli. Saya lebih setuju jika jikatakan sebagai contoh, beli 1 saham percuma 1 unit saham lain. Malahan apa yang dipraktikkan oleh PNB semasa Minggu Amanah Saham 2009 (MSAM 2009) yang memberikan percuma 100 juta unit Amanah Saham Wawasan (ASW 2020) kepada penduduk miskin bandar dan miskin tegar di negara ini adalah lebih tepat.Adalah nampak unsur hadiahnya.Tapi masa tu tidak keluar pula istilah hadiah". Masa itu baru jadi PM maka masih ikhlaslah bekerjanya ya..


Kesimpulannya, senarai perkara di atas tidaklah nampak sangat sebagai "hadiah kepada rakyat", ia lebih dilihat sebagai perkara asas tugasan kerajaan yang dikumpulkan dan diistiharkan. Mengapa nak istihar benda yang sememangnya dia kena buat. Baru 100 hari memerintah sudah tidak ikhlas. Kalau 'ya' nak menawan hati pengundi Manik Urai pun, janganlah sampai dilihat tindakan kita menjadi kartun, ia akan mengundang jenaka 'pantun-seloka' oleh rakyat yang
mendengarnya.

No comments:

Search This Blog