Wednesday, June 3, 2009

Reaktor Nuklear dan Bumbung Stadium

Artikel Oleh Muramatsu

Sepertimana kebiasaan Menteri, apabila melakukan sesuatu lawatan ke luar Negara, mereka akan terkejut dengan teknologi yang mereka tengok di Negara yang dilawat. Baca petikan Utusan Malaysia ini;

EJU, Korea Selatan 2 Jun - Malaysia berminat mencontohi Korea Selatan dalam membangunkan reaktor nuklear berskala kecil untuk menjana tenaga kerana ia lebih selamat dan murah berbanding loji janakuasa yang menggunakan arang batu.



Sebelum ini, Perdana Menteri PakLah terkejut dengan bioteknologi, nanoteknologi dan seumpamanya selepas pulang dari lawatan ke Amerika. Lalu diletaklah teknologi berkenaan sebagai keutamaan dalam bidang sains.

Perdana Menteri Mahathir, terkejut dan terpesona dengan teknologi maklumat selepas berbaik-baik dengan Bill Gates, lalu bina MSC, tetapi sampai ke hari ini talian internet di Malaysia tercungap-cungap. Tak ada satu pun bahasa pengoperasian yang dibuat dalam bahasa malaysia.

Oleh kerana budaya mudah terkejut dengan teknologi orang yang dipelopori oleh pembesar dan pentadbir dalam Negara, maka dasar berkenaan berubah-ubah mengikut skala terkejut tersebut. Kalau terkejutnya besar, maka projeknya pun besar.

Sebaliknya ia tidak dijadikan satu dasar yang mantap dan merangkumi satu jangkamasa panjang dengan sasaran akhir yang jelas.

Berbalik kepada Reaktor nuklear, Najib sudah pun menunjukkan betapa dia kini terkejut dan terpesona dengan teknologi berkenaan. Maka kita akan tunggulah, apa yang akan berlaku selepas ini kesan dari terkejut tersebut.

Jangan hairan kakitangan kerajaan dan koprporat akan dikerah untuk merealisasikan kejutan berkenaan.

Cuma perlu diingatkan disini, reaktor nuklear tidak sama dengan MSC atau teknologi lain. Ia tidak boleh diterima seperti mana teknologi lain. Maksudnya, binaannya mempunyai ciri-ciri lain dari bangunan biasa. Kejadian Stadium runtuh di Gong Badak itu menambahkan lagi kebimbangan kerana ia mengambarkan ada kecuaian dalam kendalian projek berkenaan.

Kejadian runtuh sana tuntuh sini adalah bukan perkara baru, walaupun Menteri Kerjaraya kata kejadian terbaru ini memalukan negara, tetapi sebenarnya kejadian runtuh lain juga patut menjadikan asas untuk rasa malu. Kalau sudah malu, letaklah jawatan.

Sebelum bercakap tentang membina reaktor nuklear, selesai dulu kenapa banyak kejadian runtuh sana runtuh sini berlaku dalam PROJEK KERAJAAN BARISAN NASIONAL?

No comments:

Search This Blog