Thursday, March 15, 2012

Daim diheret bagi menyelamatkan Umno yang semakin jatuh




UMNO sangat terdesak sekarang apabila mereka melihat sokongan untuk pembangkang yang semakin meningkat. Dasar-dasar flip-flop Datuk Seri Najib Abdul Razak, Perdana Menteri, adalah salah satu sebab bagi ini. Kesenyapan Najib yang penuh elegan pada banyak isu di sekeliling beliau dan pasukan pemimpinnya membuatkan Pembangkang mendapat sokongan di kedua-dua pengundi bandar dan luar bandar.



Bantuan kebajikan RM500 kepada golongan miskin tidak membantu UMNO sama ada kerana jumlah tersebut dianggap terlalu kecil berbanding dengan semua perbelanjaan mewah pemimpin UMNO, pasangan dan keluarga mereka. Apa sahaja penakrifan popular yang diberikan kepada Najib atau Anwar Ibrahim pada masa ini bukan merupakan petunjuk yang benar tentang keadaan politik di negara ini, kerana indikator ini adalah berdasarkan sampel mikro yang tidak cukup empirikal. Pilihan raya umum melibatkan berjuta-juta pengundi daripada beberapa ratus orang yang merupakan responden soal selidik.
Kajian sebenarnya telah menunjukkan bahawa 60 peratus pengundi masih atas pagar atau berahsia sama ada untuk mengundi BN atau Pakatan Rakyat. Buat masa ini, BN dan Pakatan Rakyat hanya boleh pasti tentang kira-kira 20 peratus sokongan daripada pengundi setiap satu, kecuali Pulau Pinang, Kelantan, Selangor dan Perak di mana trend di antara memihak kepada Pakatan Rakyat lebih banyak daripada BN. Dengan menangani baki 60 peratus pengundi baru sebenarnya akan menentukan keputusan sebenar pilihan raya umum akan datang (PU). Menurut beberapa pemerhati politik, pilihan raya umum ke-13 sepatutnya diadakan pada bulan Disember 2011 atau Januari 2012. Dan sekarang Najib masih mencari-cari untuk masa yang tepat kerana beliau masih belum mendapat keyakinan yang mencukupi bahawa Barisan Nasional akan memenangi PU-13.
Optimis bagi sistem dua-parti
Dalam keadaan terdesak UMNO harus mengheret Daim Zainuddin, dua kali bekas menteri kewangan, untuk ditemubual oleh media arus perdana. Walau bagaimanapun, hasil temu bual itu dimaniskan oleh pihak media bagi memberi suasana yang baik untuk negara ini di bawah kepimpinan UMNO sekarang. Kebenarannya, wacana ini sebenarnya telah memakan diri UMNO. Daim dalam temu bual itu, pada hakikatnya, dengan cara yang halus menyuarakan keyakinan untuk sistem dua parti bagi negara ini dan telahmengakui kekuatan Pembangkang dan beliau jelas menunjukkan kelemahan terdedah UMNO dan kekuatan Pembangkang.
Apabila Daim menyatakan ramalan beliau mengenai hasil PU 2008, penyokong kuat UMNO mentertawakannya dan memanggilnya satu kuasa yang telah tamat dalam politik. Dan kini, sekali lagi Daim tidak secara terang-terangan meramalkan bahawa BN akan menang PU yang akan datang. Perhatian yang lebih mendalam tentang pandangan beliau dalam temu bual ada menyokong fakta bahawa pasukan yang terbaik sahaja akan menang kali ini di peringkat persekutuan - ia mungkin BN atau Pakatan Rakyat. Dalam erti kata lain, Daim secara tidak langsung telah mengakui kehadiran satu sistem dua parti yang berdaya maju di negara ini yang merupakan petanda baik bagi rakyat. Daim juga menekankan tentang keperluan politik yang berbeza bagi generasi muda. Generasi muda, untuk perkara itu, mengharapkan perubahan kerajaan pada masa ini. Mereka mahu melihat negara ini menuju ke arah yang betul di bawah kepimpinan seseorang yang mereka lebih percaya. Sememangnya, terdapat tanda-tanda positif bahawa pengundi generasi sekarang tidak lagi mahu melihat sebuah kerajaan yang korup dan perkauman yang dibahagikan.
Orang awam seolah-olah lebih mengetahui mengenai kelemahan UMNO daripada Daim. Atau, mungkin Daim mungkin telah memilih untuk mengabaikan hakikat ini di dalam wacana itu. Sebagai orang UMNO, analisis terkini Daim tentang keadaan di negara ini tidak ketara memberi tumpuan lebih kepada kelemahan Najib sebagai perdana menteri, yang kekurangan ketelusan dalam pengurusan kewangan kerajaan, rasuah besar-besaran dan penyalahgunaan kuasa yang telah teruk mencemarkan UMNO sejak 1981, RM570juta sogokan haram dari senjata gergasi DCN Perancis kerana bersetuju membeli 2 kapal selam Scorpene dan kemudian diikuti dengan pembunuhan ngeri wanita Mongolia, Altantuya, dan pergaduhan RM250juta NFC yang di luar kawalan dengan penyalahgunaan pinjaman lembut, di antara lain . Ini merupakan sebahagian kecil. Senarai salah laku UMNO terlalu banyak. Media arus perdana menyembunyikan semua ini dari rakyat.
Lebih sebab untuk sistem dua-parti
Apabila media arus perdana menyembunyikan isu-isu ini daripada rakyat, media alternatif menolong rakyat dengan mendedahkan dan memberitahu kebenaran yang sedang berlaku dalam kerajaan pimpinan UMNO. UMNO, tidak seperti sedekad yang lalu, tidak boleh terus menyembunyikan kelemahan mereka dari rakyat. Jelas sekali, Daim, di sebahagian temu bual itu, telah bermain selamat kerana beliau masih merupakan ahli perniagaan yang bersekutu dengan UMNO. Rakyat boleh menganggap bahawa Daim sedar tentang rasuah dan penyalahgunaan hak dan keistimewaan telah menjadi amat penting di negara ini kerana monopoli kuasa, keangkuhan dan kekurangan ketelusan dalam sistem yang ada sekarang dalam tadbir urus UMNO. Dan ini adalah lebih sebab mengapa rakyat menyokong kuat sistem dua parti untuk negara ini bagi melakukan ‘check and balance’.
Daim di pihaknya perlu kurang bimbang tentang negeri-negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat kerana negeri-negeri ini berfungsi agak baik dengan pemimpin-pemimpin yang lebih baik dan lebih ikhlas di pucuk pimpinannya, berbanding pemimpin UMNO yang sedia ada. Beliau mestilah sedar bahawa rasuah adalah kurang di negeri-negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat yang dipimpin oleh pemimpin yang berwibawa dan bertaqwa. Rasuah, tidak dapat dinafikan, bukanlah tradisi di negeri-negeri tersebut. Ini telah mengagumkan pengundi generasi masa kini yang berpendidikan. Daim dalam wacananya telah memuji menteri besar Selangor kini dengan membayangkan bahawa UMNO memerlukan pemimpin yang lebih berkemampuan jika mereka mahu merampas Selangor dari Khalid. Beliau mengatakan bahawa Khalid seorang pemimpin yang bersih. Di Pulau Pinang dan Kelantan, beliau meramalkan bahawa kerajaan akan kekal di bawah Pakatan Rakyat. Keadaan akan menjadi sukar bagi BN di Kedah dan Perak. Dan rakyat juga dapat merasakan bahawa perjuangan akan sama sukar di Negeri Sembilan, Sabah dan Sarawak.
Dengan tadbir urus lapuk dan amalan buruk yang mencemarkan imej UMNO, Najib harus membawa masuk Daim untuk menyelamatkan imej UMNO yang melendut. Tetapi langkah ini sebenarnya telah membawa lwbih banyak keburukan daripada kebaikan kepada UMNO. Ia telah dilaporkan dalam temubual apabila Daim mengulas mengenai perpecahan kaum, rasuah, skandal kewangan yang boleh menghakis keutuhan kerajaan dan beliau mahu rakyat bersatu menentang perengsa ini yang mempengaruhi negara. Ini adalah satu cadangan yang memang mulia. Inilah yang sedang dilakukan oleh pemimpin muda dalam pembangkang - dengan mendedahkan salah laku Najib dan UMNO. Ini adalah pihak pembangkang sekarang yang satu hari bakal memimpin negara terhadap UMNO dalam sistem dua parti. Pembangkang sekarang bermain permainan yang bijak dengan mendedahkan semua penyelewengan dalam kerajaan sekarang dan ini adalah trend yang baik bagi negara dan rakyat.
Rasuah sudah menjadi sebahagaian penting bagi UMNO
Kuasa mutlak akan merosakkan dan pemimpin yang meneraju terlalu lama akan berakhir menjadi "kebal". Dengan kuasa mutlak ini kecenderungan untuk badan kehakiman, badan anti-rasuah, polis dan perkhidmatan awam yang akan dieksploitasi untuk memihak kepada kerajaan yang sedia ada walaupun kerajaan rosak terasnya atau terlibat dalam jenayah dan skandal kewangan. Daim, bagaimanapun, gagal untuk memahami bahawa pihak pembangkang tidak menentang polis, anti-rasuah atau badan kehakiman. Mereka hanya menentang sebarang bentuk penderaan dan eksploitasi institusi-institusi tersebut, institusi-institusi ini tidak boleh digunakan sebagai alat untuk membantu kerajaan yang kejam untuk terus berkuasa.
Tetapi Daim tidak sedikitpun menyedari bahawa rasuah telah menjadi sebahagian budaya UMNO sejak tahun 1981 dan ia tidak mudah dipadamkan dari sistem termaktub. Beberapa analisis politik telah menerangkan bahawa UMNO hanya dilihat bersih sepanjang tempoh tiga perdana menteri pertama negara. Mungkin latar belakang perdana menteri itu semua sebagai peguam boleh menjadikan mereka lebih bermoral. Selain itu, kebanyakan pemimpin UMNO pada masa itu merupakan guru-guru yang tidak mempunyai kepentingan perniagaan. Budaya bergiat dalam politik untuk menjadi kaya bermula selepas tempoh masa itu dan Mahathir Muhammad harus dipersalahkan bersama-sama dengan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, perdana menteri kelima, dan Najib.
Negara adalah bersih dari rasuah sehingga tahun 1981 apabila Mahathir mengambil alih sebagai Perdana Menteri. Mahathir gagal untuk membendung bukan sahaja rasuah dalam kerajaan pimpinan UMNO tetapi beliau didakwa telah menyemai kronisme dan nepotisme dalam gaya pentadbiran beliau. Pemerintahan selama 22 tahun Mahathir sebagai perdana menteri menyaksikan keadaan terburuk dalam rasuah, pengurusan kewangan, kronisme dan nepotisme. Selain itu, sepanjang tempoh perkhidmatan beliau, badan kehakiman telah tercemar. Salah satu penulis pada masa lalu menyatakan:
"Badan Kehakiman Malaysia bukan yang sepatutnya. Ia dikatakan telah mengeluarkan "keadilan terbaik yang boleh dibeli wang". Di luar pintunya adalah detritus rangka kehakiman, di mana bila masa ia dijadikan awam telah menjadi suatu norma. Tekanan politik dan lain-lain menentukan bagaimana kes berprofil tinggi diputuskan. Keadilan, secara endek, hanya terdapat bagi pihak tertinggi atau penawar yang paling berkuasa. "
Rakyat juga akan mengingati Daim
Amalan-amalan buruk ini dalam tadbir urus telah berlarutan sehingga kerajaan sekarang. Wang dan cita-cita untuk menjadi kaya dengan pantas telah menjadi matlamat utama ahli politik UMNO sejak tahun 1981. Mereka memasuki politik bukan dengan nilai-nilai altruistik untuk berkhidmat kepada rakyat tetapi lebih kepada berkhidmat untuk diri-sendiri. Jangan sampai kita lupa, rakyat juga akan mengingati Daim dalam banyak cara - baik dan buruk. Sesetengah orang mungkin menerangkan dia sebagai seorang lelaki yang telah memberikan perkhidmatan yang besar kepada negara. Beliau menjadi menteri kewangan negara sebanyak dua kali di bawah kerajaan Mahathir - 1984-1991 dan 1998-2001. Pelantikan kedua beliau sebagai Menteri Kewangan adalah sangat pendek, kerana dia dihentikan oleh Mahathir pada tahun 2001.
Walaupun kebanyakan tempoh perkhidmatannya dipenuhi kontroversi, Daim tetap mendapat reputasi sebagai salah satu arkitek ekonomi negara yang serba mampu, setelah memimpin Malaysia melalui kemelesetan kepada pertumbuhan yang tinggi selam empat tahun berturut-turut. "... Itulah yang saya suka ingat apabila saya memikirkan beliau," tulis Mahathir dalam Memoirnya – A Doctor In The House (ms538). Dalam erti kata lain, Mahathir lebih suka untuk tidak mengingati Daim bagi apa yang beliau tidak suka.
Kebanyakan orang akan menganggap Daim sebagai seorang ahli politik yang enggan kerana beliau adalah seorang ahli perniagaan. Apabila seorang ahli perniagaan masuk ke dalam politik dan apabila politik bukan kecenderungannya sentiasa ada kemungkinan bahawa keputusan politik boleh dipengaruhi oleh kepentingan perniagaan beliau. Malangnya, Daim sepanjang tempoh perkhidmatannya dengan kerajaan tidak dilihat sebagai pemimpin yang bersih juga, seperti yang ditulis oleh Mahathir dalam Memoirnya:
"... Tun Daim pada masa lalu tidak lama lagi akan kembali. Beliau telah berulang kali dituduh melapis poketnya dan mengambil sogokan daripada kontrak.Tiada bukti yang jelas telah dihasilkan, tetapi sekali lagi bisikan berkembang menjadi lebih menyakitkan. Orang datang berjumpa dengan saya untuk mengadu tentang dirinya, dan apabila saya menuntut bukti, mereka tidak boleh menghasilkan satu pun. Namun demikian, saya tidak boleh dengan mudah mempertahankannya. Bukti membersihkan namanya tidak lebih mudah didapati daripada pelbagai bukti yang menuduh. Saya tidak boleh menghasilkan sebarang alasan yang kukuh untuk membela dirinya. Saya tidak pernah bercakap kepadanya tentang perkara ini kerana saya tahu apa jawapannya."(ms536)
"Apabila perbualan menjadi terlalu banyak dan saya tidak tahan lagi, saya mengaturkan untuk beliau meletakkan jawatan. Pada akhirnya apa yang membimbangkan saya adalah bukan sahaja khabar angin kronisme tetapi juga cerita-cerita dongeng tentang ketidaksetiaannya."(ms536)
".... Tetapi apabila semuanya menjadi terlalu banyak, saya tidak menuduhnya apa-apa tetapi menghantar berita melalui rakan bersama bahawa saya mahu beliau meletakkan jawatan."(ms537)
Terdapat ramai pemimpin muda yang berpendidikan didalam parti pembangkang
Seolah-olah rasuah dan penyalahgunaan sumber telah difosilkan dan menjadi cara hidup dalam UMNO. Ini adalah sebahagiannya disebabkan oleh pembangkang yang lemah pada masa lalu. Senario sekarang telah benar-benar berubah. Terdapat satu pasukan Pembangkang teliti yang dipenuhi dengan pemimpin-pemimpin muda yang berpendidikan - pemimpin generasi akan datang dalam Pakatan - yang semuanya menentang salah laku di dalam UMNO.
Apabila media arus perdana menepikan Pembangkang, media alternatif memberi inspirasi kepada rakyat untuk menerima sistem dua parti bagi negara untuk memerangi penyalahgunaan kuasa dan endemik rasuah. Kini ia rakyat berharap bahawa kerajaan yang dibentuk selepas Pilihanraya akan datang akan menjadi sebuah kerajaan yang memberi kepentingan kepada tadbir urus yang baik secara sepenuhnya, adalah lebih telus dan benar-benar menentang rasuah dan pembaziran kewangan.
Ia adalah satu rahmat bahawa pengundi muda hari ini adalah lebih berpendidikan, bermaklumat dan celik IT. Daim berkata dalam satu temu bual, "Pada tahun 60-an, ibu bapa mereka mempengaruhi pilihan mereka, tetapi hari ini mereka mempengaruhi ibu bapa mereka melalui pengetahuan isu-isu semasa dan debat yang disokong oleh fakta dan angka yang meyakinkan. Jika BN gagal untuk menghargai kumpulan ini, mereka tidak akan mendapat sebarang undi. "Tetapi UMNO dan BN tidak akan menghargai perkara ini atau mereka tidak akan berubah kerana ia tidak mudah untuk menyahfosilkan apa yang telah menjadi tanda dagangan mereka sejak 1981.
Persepsi umum sekarang ini ialah UMNO akan kehilangan pengundi dari generasi muda disebabkan tadbir urus mereka yang lemah, keangkuhan dan politik perkauman. UMNO telah menggagalkan generasi muda dalam banyak cara apabila ia berkenaan pengurusan kewangan negara apabila kebocoran yang terlalu banyak telah dilaporkan hampir setiap tahun oleh Ketua Audit Negara. Mereka melihat rasuah semakin berleluasa dan tiada sebarang usaha serius telah diambil olehp emimpin-pemimpin mereka untuk membendung perkara ini. Mereka memerhatikan bahawa Najib lebih suka berdiam diri mengenai perkara-perkara yang akan mengheretnya kepada keadaan huru-hara. Jelasnya, Najib terkenal dengan pendekatan selamat mengenai politik.
Kagum dengan betapa ramainya pemimpin muda dalam parti pembangkang
Selain dari cara UMNO menyelesaikan isu-isu negara melalui perkauman tidak lagi diterima oleh generasi muda. Pengundi kini lebih kagum dengan ramai pemimpin muda pembangkang yang meneliti semua amalan buruk kerajaan pimpinan UMNO. Amalan yang baik dalam tadbir urus kerajaan adalah apa yang dicari oleh pengundi muda yang berpendidikan. Ia merupakan sokongan ini daripada pengundi serba-tahu yang akan memberikan Pembangkang kelebihan terhadap BN pimpinan UMNO dalam PU akan datang.
Dan ini telah membuat pembangkang sebuah entiti yang boleh dipercayai. Pemimpin lama dalam pembangkang tidak lama lagi akan pudar untuk memberi laluan kepada pemuda-pemuda dan yang bersemangat untuk mengisi kekosongan. Hari ini, hanya UMNO yang takutkan kemunculan sistem dua parti tetapi UMNO tidak boleh menghentikan trend ini daripada menjadi kenyataan dalam landskap politik Malaysia.

No comments:

Search This Blog