"Umat Islam disaran menjadikan pandangan dan saranan mantan Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainal Abidin yang menyatakan bahawa undi mempunyai nilai yang sungguh besar dalam Islam sebelum mengundi.Tambahnya undi berperanan untuk mencegah atau meneruskan kezaliman daripada berlaku dan dengan itu undi yang dilakukan oleh seseorang dalam negara demokrasi ini akan diperhitungkan Allah pada hari akhirat kelak.
Berikut disini saya siarkan petikan dari bukunya 'Golongan yang haram disokong' :
MUQADDIMAH
Apabila
orang Islam menganggap persoalan politik ialah sesuatu yang tiada
kaitan dengan Islam,maka mereka menyerahkan kuasa kepada sesiapa sahaja
yang mereka suka dengan perhintungan nafsu tanpa melihat kepada
tuntutan-tuntutan agama.Hasil dari sikap ini maka individu serta
golongan yang jahat dan zalim menguasai tampuk pemerintahan.Golongan ini
menganggap kuasa adalah sumber dan lesen untuk mereka melakukan apa
sahaja tanpa merasa takut kepada amaran-amaran Allah.Politik dijadikan
modal untuk mengaut kekayaan dan harta serta melakukan jenayah dan
kezaliman ke atas orang lain.Ini adalah politik yang diwarisi daripada
Fir'aun dan kuncu-kuncunya.
Firman Allah dalam Surah al-Qasas ayat 4:
Maksudnya:
Sesungguhnya Firaun telah berlaku zalim di bumi(Mesir) dngan melampaui
batas,serta ia menjadikan penduduknya berpuak-puak.Ia menindas sepuak di
antaranya dengan membunuh anak-anak lelaki mereka dan membiarkan hidup
anak-anak perempuan mereka.Sesungguhnya adalah dia dari golongan yang
membuat kerosakan.
Sekiranya
Firaun membunuh anak-anak lelaki di kalangan Bani Israil kerana bimbang
tergugat kuasa dan politiknya demikian juga para pewaris menghapus dan
menghancurkan segala musuh politiknya yang boleh menggugat sistem
kezaliman dan kekejaman yang dihidupkan.
Para
ulama - seperti yang disebut oleh al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani dalam
Fath al-Bari menamakan Abu Jahl sebagai Firaun bagi umat ini kerana
sikapnya yang menentang kebenaran dan zalim.Sebenarnya Firaun adalah
gelaran yang diberikan kepada sesiapa yang memerintah Mesir kuno.Abu
Jahl bukan pemerintah negeri Mesir dan beliau juga tidak membunuh
anak-anak lelaki Quraish atau Bani Israil namun sikapnya yang bangkit
melakukan kezaliman dan mengepalai penentangan terhadap kebenaran
melayakkan beliau dianugerahkan gelaran berkenaan.Demikian sesiapa yang
mewarisi sikap itu maka mereka adalah Firaun sepanjang zaman.
Amaran Rasulullah s.a.w.
Sabda Rasulullah s.a.w:
Maksudnya:
Sesungguhnya
selepasku ini akan adanya para pemimpin yang melakukan kezaliman dan
pembohongan.Sesiapa yang membenarkan pembohongan mereka dan menolong
kezaliman mereka maka dia bukan dariku dan aku bukan darinya dan dia
tidak akan mendatangi telaga (disyurga) dan sesiapa yang tidak membenar
pembohongan mereka dan tidak menolong kezaliman mereka,maka dia dari
kalanganku dan akan dari kalangannya dan dia akan mendatangi telaga
(disyurga).
(Kata
al-Haitami: Hadith ini diriwayatkan oleh Ahmad,al-Bazzar dan
al-Tabarani didalam al-Kabir dan al-Ausod.Para perawi salah satu sanad
al-Bazzar dan Ahmad adalah para perawi Sahih al-Bukhari)[1]
Rasulullah
s.a.w utusan Allah yang diberikan wahyu kepadanya dan tidak bercakap
dengan hawa nafsu.Firman Allah dalam Surah an-Najm ayat 3-4:
Maksudnya:
Dia (Muhammad) tidak bercakap berdasarkan hawa nafsunya.Segala yang diucapnya adalah wahyu yang diwahyukan.
Dengan
wahyu Allah, Allah telah mengkhabarkan kepada NabiNya tentang
keadaan-keadaan yang berlaku selepas ketiadaan baginda.Antaranya,akan
wujudnya para pemimpin yang zalim dan penipu.Sesiapa yang menyokong
mereka maka Nabi s.a.w. tidak mengakuinya sebagai pengikut baginda dan
tidak akan meminum telaga di syurga,dalam kata lain tidak memasuki
syurga melainkan diazab di atas jenayah sokongan mereka kepada para
pemimpin jenis tersebut.Sesiapa yang tidak menyokong dan menolong para
pemimpin yang zalim dan pembohong maka dia adalah pengikut Nabi dan akan
masuk syurga.
Mukmin
yang sebenar akan bimbang dan merasa takut dengan amaran ini.Tidak
mengapa seseorang dipecat dari menjadi ahli sesuatu pertubuhan,tetapi
yang sangat bahaya dan menakutkan apabila kita dipecat dari menjadi
pengikut Nabi s.a.w.Di manakah golongan ini akan berhimpun di akhirat
jika Nabi s.a.w tidak menerima mereka sebagai pengikutnya?
Sesungguhnya
asas utama kezaliman pemerintahan yang wujud sekarang adalah kerana
tidak melaksanakan syariat Allah.Firman dalam Surah al-Maidah ayat 45:
Maksudnya:
Sesiapa yang tidak berhukum dengan apa yang diturunkan Allah maka mereka adalah orang-orang yang zalim.
Dengan
kezaliman yang asas ini para pewaris Firaun menambahkan lagi kezaliman
demi kezaliman.Membolot harta rakyat dan menzalimi setiap yang bangun
menasihatinya.
LARANGAN MENYOKONG PUAK YANG MUNGKAR
Firman Allah dalam Surah al-'An'am,ayat 68:
Maksudnya:
Dan
apabila engkau melihat orang-orang yang memperkatakan dengan cara
mencaci atau mengejek-ejek ayat-ayat Kami,maka tinggalkanlah mereka
sehingga mereka memperkatakan soal lain;dan jika engkau dilupakan oleh
Syaitan (lalu engkau duduk bersama mereka),maka janganlah engkau duduk
lagi bersama-sama kaum yang zalim itu,sesudah engkau mengingati (akan
larangan itu).
Kata al-Qadi Abu Bakr Ibn al-'Arabi:"Ayat ini adalah dalil bahawa tidak dihalalkan duduk bersama ahli mungkar"[2]
Duduk bersama golongan mungkar tidak dibenarkan apatah lagi menyokong,membantu dan menolongnya.
Firman Allah dalam Surah an-Nisa' ayat 140:
Maksudnya:
Dan
sesungguhnya Allah telahpun menurunkan kepada kamu(perintahNya) didalam
kitab (Al-Quran),iaitu:apabila kamu mendengar ayat-ayat keterangan
Allah diingkari dan diejek-ejek (oleh kaum kafir dan munafik),maka
janganlah kamu duduk (bergaul) dengan mereka sehingga mereka masuk
kepada memperkatakan soal yang lain;kerana sesungguhnya (jika kamu
melakukan yang demikian),tentulah kamu sama seperti mereka.
Kata
al-Imam al-Qurtubi dalam menafsirkan ayat ini: " Ayat ini menjadi dalil
wajibnya menjauhi ahli maksiat apabila jelas kemungkaran mereka.Ini
kerana sesiapa yang tidak menjauhi mereka bererti redha dengan perbuatan
mereka."
Katanya
lagi:"Firman Allah - (kalau demikian,kamu sama seperti mereka) sesiapa
yang duduk dalam majlis maksiat(menderhakai Allah) dan tidak membantahi
mereka maka dia menanggung dosa yang sama seperti mereka.Maka hendaklah
dia membantah mereka sekiranya mereka bercakap dan melakukan
maksiat.Sekiranya dia tidak mampu untuk membantahi mereka maka hendaklah
dia meninggalkan mereka supaya tidak termasuk dalam golongan yang
disebut dalam ayat ini.[3]
Sesiapa
yang terus menyokong golongan atau pemimpin yang melakukan kejahatan
dan kezaliman serta mempermainkan ayat-ayat Allah,maka sesungguhnya dia
sama-sama menanggung dosa dengan pemimpin tersebut.Mungkin dia
berkata,saya tidak menzalimi orang lain,atau mempersendakan agama tetapi
sekadar menjadi ahli biasa parti sahaja,sedangkan pemimpinnya zalim dan
jahat maka dia turut menanggung dosa.Firman Allah dalam Surah al-Ahzab
ayat 66-67:
Maksudnya:
Pada
masa muka mereka dibalik-balikkan dalam neraka,mereka berkata(dengan
sesalnya):"Alangkah baiknya kalau kami dahulu(semasa didunia)taat kepada
Allah serta taat kepada Rasul.Dan mereka berkata lagi:"Wahai Tuhan
kami,sesungguhnya kami telah mematuhi kehendak ketua-ketua dan
orang-orang besar kami,lalu mereka menyesatkan kami dari jalan yang
benar.
Demikianlah
halnya ahli neraka yang dahulu menjadi pengikut setia para pemimpin
yang melanggari ajaran Allah dan RasulNya.Mereka yang taat dan terus
setia sehingga akhirnya mereka dihumbankan kedalam neraka.
Firman Allah dalam Surah Hud ayat 113:
Maksudnya:
Dan
janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang berlaku zalim
maka(kalau kamu berlaku demikian),api neraka akan membakar kamu,sedang
kamu tidak ada sebarang penolong pun yang lain dari Allah.Kemudian
(dengan sebab kecenderungan kamu itu) kamu tidak akan mendapat
pertolongan.
MENYOKONG YANG ZALIM ADALAH ASOBIYYAH
Adalah
sangat pelik,apabila kezaliman yang begitu jelas dan nyata sehingga
golongan bukan Islam pun menyatakannya zalim tetapi maseh ada yang
mengaku muslim teru menyokongnya.Kononnya kerana mempertahankan keutuhan
parti,warisan dan seumpamanya.Ini adalah bisikan syaitan dan bicara
seorang yang tiada pegangan aqidah serta keyakinan terhadap petunjuk
agama.
Sabda Rasulullah s.a.w.:
Maksudnya:
Sesiapa
yang berperang dibawah"bendera buta" dan menyeru kepada 'asbiyyah atau
marah kerana asabiyyah maka kematiannya adalah jahiliyyah.
(Riwayat Muslim,Ibn Majah,an-Nasai)
Kata
as-Sindi dalam mensyarahkan hadith-hadith Sunan Ibn Majah: "Lafaz
(bendera buta) ialah kiasan kepada suatu puak yang berhimpun atas suatu
perkara yang tidak diketahui sama ada benar atau batil."[4]
Sekiranya
berjuang dalam keadaan yang tidak tahu benar atau salah dianggap mati
dalam jahiliyyah,apatah golongan dan individu yang mempertahankan
pemimpin yang terang-terang zalim dan jahat.
Ini
adalah sikap yang lebih jahiliyyah.Golongan jahiliyyah sebelum
kedatangan Nabi s.a.w. terkenal dengansikap mempertahankan puak
sekalipun bersalah.Jahiliyyah moden juga demikian.Mereka terus
mempertahankan seseorang pemimpin yang zalim sekalipun mereka sedar dia
zalim semata-mata kerana parti yang didokong.Maka golongan ini mati
jahilliyyah,seperti matinya pendokong-pendokong jahiliyyah yang lalu.
Dalam menjelaskan maksud 'asabiyyah,Rasulullah s.a w pernah bersabda:
Maksudnya:
'Asobiyyah itu kamu menolong kaummu atas kezaliman
(Hadith
ini riwayat Abu Daud.Kata Ibn Muflih... dalam al-Adab
as-Syar'iyyah,hadith ini hasan.Ini disokong oleh Syu'ib al-Arnaud dalam
tahqiqnya kepada kitab tersebut)[5]
Golongan
asabiyyah membukti dan mengamalkan 'asabiyyah apabila mereka terus
menyokong seseorang sekalipun zalim dan menindas.Golongan ini mati
seperti mati seorang yang tidak berpegang kepada Islam sebaliknya
berpegang kepada dasar jahiliyyah.Semoga Allah jauhkan kita dari
termasuk dalam golongan ini.
SEMUA WAJIB MENCEGAH MUNGKAR
Kezaliman
adalah kemungkaran.Wajib bagi setiap individu muslim
mencegahnya.Sesiapa sahaja yang mendakwa dirinya muslim maka kewajipan
ini mesti dilakukannya.Ini bagi menyahut sabda Nabi s.a.w.:
Maksudnya:
Sesiapa
yang melihat kemungkaran maka hendaklah dia ubah dengan
tangannya,sekiranya tidak mampu maka dengan lidahnya,sekiranya tidak
mampu maka dengan hatinya.Itu adalah selemah-lemah iman.
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Al-Imam
an-Nawawi dalam mensyarahkan hadith di atas membuat contoh seperti
berikut:"Apabila seseorang melihat insan lain membeli barangan yang
rosak atau seumpamanya lalu dia tidak membantah dan memberitahu pembeli
maka ini adalah kesalahan yang jelas.Pada ulama telah menetapkan bahawa
wajib sesiapa yang mengetahui perkara seperti ini membantah penjual dan
memberitahu pembeli'[6]
Sekiranya
dengan hanya melihat seseorang membeli sesuatu barang yang rosak,wajib
diberitahu kepadanya dan dibantahi penjualnya,apatah lagi jika kita
melihat seseorang yang ingin memberikan undi atau sokongan kepada
golongan yang rosak,jahat dan zalim.Sudah pasti kewajipan mengingatkan
para pengundi lebih besar dari mengingatkan seorang pembeli.Ini kerana
mengingatkan pembeli untuk menyelamatkan individu dari ditipu sedangkan
mengingatkan pengundi adalah demi menyelamatkan umat dari binasa.
UNDI MEMPUNYAI NILAI BESAR DALAM ISLAM
Seseorang
mungkin menyangka bahawa apalah adanya kaitan antara undian yang
diberikan kepada seseorang dalam pilihanraya dengan kedudukannya di hari
akhirat.Pilihanraya urusan politik sedangkan agama urusan di masjid.Ini
lah pemikiran sekular yang meresapi sebahagian umat Islam yang tidak di
ajar tentang Islam yang tulen.
Sabda Nabi s.a.w.:
Maksudnya:
Adakalanya
seorang hamba Allah mengucapkan sesuatu kalimah yang mendatangkan
kemurkaan Allah padahal dia tidak terfikir,maka kerananya dia jatuh ke
neraka jahannam
(Riwayat al-Bukhari)
Sabda baginda juga:
Maksudnya:
Adakalanya
seorang hamba Allah mengucapkan satu kalimah yang menyebabkan dia
tergelincir ke dalam neraka yang jaraknya dalamnya antara timur dan
barat
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Sabda baginda juga:
Maksudnya:
Adakalanya
seseorang kamu berucap dengan sesuatu kalimat yang di redhai
Allah,padahal dia tidak menyangka ianya akan sampai ketahap sedemikian
lalu dengannya Allah mencatatkan keredhaan untuknya sehingga hari dia
bertemu Allah.Adakalanya seseorang kamu pula berucapdengan sesuatu
kalimat yang dimurkai Allah,padahal dia tidak menyangka ianya akan
sampai tahap sedemikian lalu dengannya Allah mencatatkan kemurkaan
untuknya sehingga hari dia bertemu Allah.
(Riwayat Malik dalam al-Muwatta' dan al-Tirmizi,katanya hasan sahih)
Sufyan
bin 'Uyainah menyebut: " Hadith ini bermaksud kalimah dihadapan
pemerintah,kalimat yang pertama(yang diredhai Allah)ialah yang
menghalang kezalimannya.Kalimat yang kedua(yang dimurkaiNya) ialah yang
mendorongnya melakukan kezaliman"[7]
Sesungguhnya
undi memainkan peranan yang sama dengan sepatah kalimat bahkan undi
lebih besar dari sepatah kalimat yang membolehkan seseorang pemimpin
meneruskan atau dihentikan kezalimannya.Dengan itu undi yang dilakukan
oleh seseorang dalam negara demokrasi ini diperhitungkan Allah pada hari
akhirat kelak.Hendaklah seseorang muslim membuat perhitungan yang betul
dalam hal ini.
MUSLIM SENSITIF DENGAN KEZALIMAN
Seseorang
muslim hidupnya berdaulat dan merdeka.Mempunyai kekuatan menilai dan
membenci kezaliman serta kejahatan.Rasulullah s.a.w. telah mendidik para
sahabat agar perasaan anti kezaliman itu hidup dalam setiap muslim.
Dalam sebuah hadith:
Maksudnya:
Daripada
Jabir ktanya: Apabila para muhajirin Habsyah pulang kepangkuan
Rasulullah s.a.w.,baginda bersabda: Mengapa tidak kamu ceritakan
kepadaku perkara-perkara pelik yang kamu telah lihat di bimi
Habsyah?.Kata seorang pemuda dari kalangan mereka: Bahkan wahai
Rasulullah!.Suatu ketika tatkala kami sedang duduk tiba-tiba lalu
seorang wanita tua dari kalangan orang-orang tua rahib mereka.Dia
membawa di atas kepalanya bekas tembikar yang berisi air.Kemudian dia
melalui seorang pemuda,pemuda itu meletakkan satu tangannya di atas
belakang wanita berkenaan lalu di tolaknya sehingga wanita itu
tersungkur di atas lututnya dan bekas tembikar itu pecah.Apabila wanita
itu bangun dia menoleh kearah pemuda itu dan berkata:"wahai pengkhianat!
Nanti engkau akan tahu,ketika Allah meletakkan kursiNya dan dihimpunkan
yang terdahulu dan terkemudian,bercakap segala tangan dan kaki di atas
apa yang mereka lakukan,nanti engkau akan tahu bagaimana kedudukanmu dan
aku di sisiNya nanti".Sabda Nabi s.a.w: Dia benar! Dia
benar!.Bagaimanakah Allah memuliakan suatu umat yang tidak membela
golongan yang lemah dari ditindas oleh golongan yang kuat!
(Riwayat Ibn Majah,kata Ma'mun Syiha sanadnya sahih)[8]
Lihatlah
para sahabat,mereka begitu sensitif bila sahaja melihat kejahatan dan
penganiayaan.Terus sahaja terlekat dalam minda mereka dan
membencinya.Rasulullah s.a.w. pula dalam ulasan terhadap kisah
itu,membenarkan ucapan wanita itu dan menyatakan bahawa kemuliaan dan
ketinggian tidak akan diberikan Allah kepada suatu umat atau bangsa yang
membiarkan orang yang kuat bermaharajalela,menindas yang lemah dan
tidak berupaya.Demikian indahnya sikap masyarakat Islam yang dibentuk
oleh Nabi s.a.w.Masyarakat yang hidup dan peka terhadap
persekitarannya,bukan yang mati dan membiarkan apa sahaja berlaku.
AKHIRNYA......
Dengarlah amaran Allah terhadap golongan yang zalim.Firman Allah dalam Surah Ibrahim ayat 42-43
Maksudnya:
Dan
janganlah engkau (wahai Muhammad) menyangka Allah lalai akan apa yang
dilakukan oleh orang-orang yang zalim;sesungguhnya Ia hanya melambatkan
balasan mereka hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku
pemandangan mereka,(kerana gerun gementar melihat keadaan yang
berlaku).(Dalam pada itu) mereka terburu-buru (menyahut panggilan ke
padang Mahsyar) sambil mendongakkan kepala mereka dengan mata tidak
berkelip,dan hati mereka tidak bersemangat (kerana bingung dan cemas).
Golongan
zalim akan mengadap Allah dengan kemurkaanNya,Demikian juga para
pengikut dan penyokong mereka juga akan di hadapkan atas jenayah
sokongan terhadap kezaliman.Oleh itu,bertaubatlah jika anda pernah
menyokong golongan zalim,samada dengan suara,perbuatan atau undi anda.
No comments:
Post a Comment