Sunday, March 28, 2010

Siapa menderita jika Tok Guru bahagia??



Sayu hati apabila Tuan Guru Nik Aziz berkata yang dia bahagia sekiranya tidak dilantik sebagai Mursyidul Am Pas. Alasan yang diberi kerana kesihatannya dan dia berasa kurang mampu untuk menghadiri majils dan mesyuarat Majlis Syura Ulama Pas di luar Kelantan.

Ya.... Tuan Guru bahagia tetapi kita?? Apakah kita akan gembira sekiranya beliau tiada dalam Majlis Syura Ulama Pas terutamanya sebagai Mursyidul Amnya. Jika ini berlaku maka malanglah bagi Pas.

Kita dapat lihat... Pas di bawah pimpinan Allaharyam Fadhil Noor dan Tuan Guru Nik Aziz, begitu progresif sekali. Dari sebuah parti yang dianggap parti orang kampung, Pas muncul sebagai parti yang disokong dan didokong oleh rakyat pelbagai kaum baik di bandar mau pun di luar bandar.... dari golongan agama dan begitu juga professional.... Sokongan kepadanya begitu menyeluruh sekali. Begitulah dinamiknya Pas di bawah pimpinan Tok Guru Nik Aziz.

Dengan strategi kerjasamanya dengan PKR dan DAP dalam Pakatan Rakyat, Pas dilihat sebagai parti Islam yang benar-benar ikhlas dalam perjuangannya menegakkan keadilan untuk semua rakyat, selari dengan ajaran Islam itu sendiri. Pas dilihat begitu hebat sekali.

Alhamdulillah... kesannya amat membanggakan sekali. Pas mampu menang di kawasan-kawasan yang dulunya sukar untuk ditembusi oleh mereka. Calon-calon yang ditonjolkan oleh Pas amat berintegriti dan dihormati oleh kaum bukan-Melayu.

Dan.... ikon yang mengubah perpektif dan persepsi rakyat terutama kaum bukan-Melayu terhadap Pas ialah Tok Guru Nik Aziz. Mereka mempunyai rasa hormat yang amat tinggi kepadanya. Tok Guru Nik Aziz dan Kelantan adalah contoh atau model kepimpinan ulama yang mereka respek dan yang mereka boleh percayai.

Namun..... sejak belakangan ini, Pas mula dicurigai semula, lantaran wujudnya puak UG dan tindak tanduk mereka. Ya.... wujudnya golongan UG merugikan Pas dan akan terus merugikan Pas. Tambahan pulak, dengan senario yang berlaku sekarang..... seolah-olah proses pembersihan dalam Pas sedang berlaku. Proses menyahkeluarkan golongan anti-UG dalam Pas sedang berlaku.

Ya Allah.... ngerinya aku!! Proses yang terbalik telah berlaku. Sepatutnya.... proses pembersihan adalah di kalangan golongan pro-UG, ini tidak. Nauzubillah..... apa sudah jadi.... dan apa akan terjadi pada Pas nanti??

Persoalannya sekarang.... mampukah ulama seperti Haron Din atau Tuan Ibrahim atau whoever ler, menyaingi aura dan kebijaksanaan Tok Guru Nik Aziz?? No way.... mereka tidak akan mampu untuk mendapatkan sokongan bukan-Melayu bagi memenangkan Pas. Sorry to say ler, buat masa ini, tindak tanduk mereka tidak menjurus ke arah itu. Sebaliknya, menimbulkan kecurigaan dan kesangsian di hati mereka. Mengapa??

Pas kini dilihat telah dikuasai oleh golongan UG sudah menjadi parti perkauman. Mereka telah memprojekkan Pas sebagai parti Melayu-Islam.... parti yang memperjuangkan kepentingan Melayu dan agama Islam tetapi bukan lagi parti yang memperjuangkan Islam yang syumul. Tok Guru dilihat sebagai ikon ulama yang melambangkan keadilan dalam Islam. Islam yang adil untuk semua, baik yang beragama Islam, mau pun yang bukan-Islam. Pas yang ada sekarang sudah ada bau perkauman gara-gara golongan UG.

Tetapi tidak Tok Guru. Beliau ialah ikon Islam for All dan Pas for All dalam parti Pas. Begitulah sinonimnya Tok Guru dengan Pas di mata para penyokong dan pendokong Pas terutama mereka yang bukan-Islam. Tok Gurulah attraction mereka kepada Pas.

Berat hati mengatakan bahawa ketiadaan Tok Guru sebagai Mursyidul Am Pas serta mereka yang menolak UG dalam kepimpinan tertinggi Pas, Pas akan menerima kesan negatif dari segi sokongan bukan-Islam. Penguasaan golongan UG dalam Pas akan merugikan Pas kerana kemungkinan Pas akan berpeluk dan berkahwin dengan UMNO itu, tetap ada. Itu tidak mustahil lagi... Malang sekali, itu 'political suicide' namanya.

Jadi, apakah akar umbi Pas serta para penyokongnya akan membiarkan ini berlaku pada parti yang kita sayangi. Merenyeh-renyeh atau berkahwin dengan UMNO adalah petanda kehancuran Pas!! Nauzubillah.... bala jangan dicari!!

Apa-apa pun... syukur alhamdulillah apabila Tok Guru Nik Aziz berkata yang beliau sudi menjadi Musyidul Am Pas sekiranya beliau dilantik semula. Ini merupakan affirmative answer yang boleh buat kita gembira. Inilah pengorbanan seorang pemimpin kepada parti yang dicintainya.

So... kita tunggulah sehingga esok dan tengok sama ada proses pembersihan yang disebut-sebut itu akan melibatkan Tok Guru Nik Aziz. Hopefully..... tidakler!!

3 comments:

azman kamarul said...

Salam....marilah kita doakan mudah-mudahan TGNA akan terus menjadi Mursyidul Am selagi ada keizinan Allah swt.

Jangan biarkan PAS tenggelam dalam agenda UG.

Mama said...

tok guru adalah dewa dan tak boleh mati. kalu tok guru mati maka PAS akan mati jugak kua kua kua

Maimun said...

Bukan dewa lah mama tapi ikon dan idola pada insan yang tahu menggunakan akal yang di kurniakan oleh ALLAH SWT . Jangan menghina orang yang banyak membuat kebaikkan kalau diri sendiri jalan pun mengengkang macam biawak !!!

Search This Blog