Tuesday, March 30, 2010

BN Terasa Bahang Hulu Selangor

BN mula terasa bahang Hulu Selangor apabila sehingga berada dalam keadaan defensif kerana masalah perebutan calon antara MIC dan Umno. Perebutan ini tidak dapat dibendung lagi keraan masing-masing mendakwa mempunyai sebab mengapa calon mereka mesti diketengahkan pada pilihanraya ini.
Umno mendakwa calonnya berupaya untuk merampas kembali kerusi ini dari PKR. Manakal MIC mendabik dada menyatakan kerusi itu adalah milik mereka sejak sekian lama. Keputusan pilihanraya umum 12 tidak boleh dijadikan ukuran kerana menurut keadaan sudah berubah dan MIC melalui Timbalan Presidennya, G Palanivel berupaya untuk membalas dendam kerana kerana tewas kepada Allahyarham Datuk Dr Zainal Abidin Ahmad pada PRU Mac 2008 itu.


Hari ini Taukeh Enjin Hilang, Zahid Hamidi memberi peringatan kepada pemimpin BN dan kuncu-kuncu mereka supaya supaya tidak membincangkan isu calon pilihan raya kecil Parlimen Hulu Selangor secara terbuka.
Naib Presiden UMNO itu berkata, jalan terbaik adalah dengan menyerahkannya kepada kebijaksanaan kepimpinan tertinggi BN untuk membuat keputusan.

Tegasnya, pertikaian atau perbincangan mengenai isu itu secara terbuka hanya akan memberi peluang kepada pihak pembangkang untuk membidas.

Terbukti mula gentar dengan perkembangan ini apatah lagi komposisi pengundi di Hulu Selangor tidak memberikan kelebihan kepada Umno/BN kerana peratusan orang Melayu hanya 53.9 % sahaja manakala Cina 26.7 % dan India 19 %. Jumlah kesemua pengundi ialah kira-kira 60,000 orang.

KOLEKSI BANGUNAN RUNTUH DI TERENGGANU DARUL RUNTUH BERTAMBAH

Setelah pelbagai bangunan runtuh di Terengganu hari ini negeri tersebut menambahkan satu koleksinya dengan runtuhnya bangunan Institut Oseanografi dan Institut Akuakultur Universiti Malaysia Terengganu (UMT) Kuala Terengganu petang ini.
Seorang buruh terbunuh manakala empat rakannya cedera apabila para besi bagi pembinaan tersebut runtuh.
Bangunan Institut Oseanografi dan Institut Akuakultur UMT setinggi empat tingkat itu mula dibina pada 15 Disember 2008 dan dijangka siap 18 Oktober tahun ini.
Memang tepatlah negeri Terengganu diberi jolokan Terengganu Darul Runtuh.
Saya menggesa satu siasatan menyeluruh dibuat serta merta dan jika sekiranya terdapat unsur penyelewengan dan rasuah sila bawa mereka yang terlibat ke muka pengadilan. Jangan ulangi sebagaimana kejadian runtuh sebelum ini di mana hasil siasatan dilihat tidak telus dan tiada tindakan konkrit diambil ke atas orang yang bertanggungjawab.

RAKYAT SEMAKIN MARAH KEPADA UMNO

Ada 2 perkara yang benar-benar menyebabkan rakyat kepada Umno/BN sehari dua ini. Pertama tindakan Umno yang seolah-olah menyokong apa yang diperkatakan oleh Presiden Perkasa, Ibrahim Ali. Kedua tindakan Umno Bahagian Bukit Bendera yang mahukan Ahmad Ismail kembali memimpin Umno bahagian itu.
Semua orang tahu Ibrahim Ali dengan lantang mengapi-apikan semangat perkauman sempit begitu juga dengan Ahmad Ismail mengeluarkan kenyataan berbau perkauman semasa Pilihanraya kecil Permatang Pauh.
Kedua-dua isu ini benar-benar menyebabkan rakyat marah khasnya orang Tionghua kepada Umno/BN.
Terbukti Umno masih bermain api dengan isu perkauman untuk meraih sokongan rakyat khususnya orang Melayu. Mereka masih mengamalkan cara politik lapuk dan kolot iaitu mengapi-api semangat perkauman sempit walaupun pelbagai onar dilakukan oleh pemimpin bangsa mereka sendiri mereka tetap menyokongnya. Sedangkan di sana ada parti lain yang berjuang untuk kebenaran dan keadilan serta kesejahteraan rakyat .

PERKASA MENJADI KELAB UMNO?

penang gerakan pc 141008 teng hock namSaya percaya Perkasa yang diasaskan Ibrahim Ali menjadi juara perkauman sempit yang sekarang ini tidak boleh dimainkan oleh Umno kerana ianya berlawanan dengan Semangat 1Malaysia yang diasaskan oleh Presiden Umno, Najib Razak.
Jadi mahu tidak mahu Umno tidak boleh menunjukkan belang mereka sebagai juara perkauman Melayu sempit. Jadi tanpa disedari atau sememangnya disedari, Perkasa memainkan peranan itu untuk memastikan Umno terus mendapat sokongan orang Melayu. Jika tidak Umno bimbang kehilangan sokongan pengundi Melayu kerana semangat 1Malaysia seolah-olah menyamaratakan semua kaum dan penganut agama.

Jadi Umno berfikir slogan 1Malaysia ini mungkin memberi kesan kepada Umno. Jadi Umno mesti mencari kuda tunggangan atau 'wok yik' untuk memainkan peranan mengekal dan menambahkan lagi sokongan orang Melayu kepada Umno.
Akhirnya Perkasa dilihat berjaya memainkan peranan ini. Malah mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir juga seolah-olah merestui semangat perkauman sempit Perkasa apabila turut sama merasmikan Perkasa.
Malangnya Mahathir dan Perkasa tidak sedar atau sengaja mahu mengguriskan hati rakyat Bukan Melayu. Akibatnya masyarakat Tionghua terutamanya semangat jijik dengan Umno dan Perkasa. Malah parti Gerakan rakan Umno juga marah kepada Umno dan Perkasa.
Ketua Gerakan Pulau Pinang, Datuk Teng Hock Nam menyelar bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berhubung peranannya merasmikan mesyuarat agung tahunan Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa).

Dalam kenyataannya hari ini Teng juga membidas negarawan itu yang menyampaikan ucapan yang didakwanya bersifat perkauman dan ‘menjijikan’.

Teng berkata Mahathir juga menggunakan peluang berucapa di perhimpunan NGO pelampau kanan Melayu untuk menyerang Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan konsep 1Malaysia yang diperjuangkannya

No comments:

Search This Blog