Thursday, August 6, 2009

Hadiah ke-12’ sebagai merealisasikan rakyat diutamakan

Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Razak sempena sambutan 100 hari menerajui negara, mengumumkan 11 hadiah untuk rakyat; antaranya pengurangan bayaran ujian mengambil lesen motosikal dan pengeluaran 3,000 permit teksi kepada individu persendirian.

Kita menyambut baik ‘hadiah’ itu yang diumumkan sebelum pilihan raya kecil Dun Manek Urai, jika benar hasrat pihaknya mengurangi beban rakyat kebanyakan, tetapi amat dukacita kerana tidak lama selepas itu kerajaan mengumumkan kenaikan tambang pengangkutan awam.



Sebelas hadiah itu tidak membabitkan keseluruhan rakyat tetapi kenaikan tambang pengangkutan awam membabitkan hampir kesemua rakyat apatah lagi di kalangan golongan berpendapatan rendah. Tentunya kebanyakan rakyat bergantung kepada bas berhenti-henti, bas sekolah dan bas ekspres yang semuanya terbabit dalam kenaikan tambang berkuat kuasa 1 Ogos.

Kita cukup khuatir ‘hadiah ke-12 untuk rakyat’ akan diikuti banyak lagi ‘hadiah’ kerana pihak-pihak berkepentingan seperti Tenaga Nasional sudah berura-ura menaikkan kadar tarif elektrik. Kenaikan seperti ini akan membabitkan semua rakyat, sekali gus memberi tekanan kepada kehidupan mereka pada masa ekonomi negara dan dunia merundum.

Berkenaan ‘hadiah ke-12’, kita turut dukacita kerana media arus perdana tidak melapor dan membicarakannya secara besar-besaran seperti dilakukan terhadap ‘11 hadiah istimewa’ sempena 100 hari kepimpinan Najib. Mereka hanya melaporkan pengumuman kenaikan itu dan kemudian mematikan isu itu seolah-olah rakyat merestuinya.

Hakikatnya kenaikan 1.2 sen sehingga RM31.70 itu amat membebankan terutama bagi rakyat berpendapatan sederhana dan rendah yang terpaksa menggunakan perkhidmatan awam setiap hari. Bayangkan jika seorang pengguna perlu menokok RM3 dalam tambang mereka setiap hari, dalam sebulan ia hampir RM100 dan jika ia membabitkan empat orang dalam sebuah keluarga, kos tambahannya adalah RM400.

Tanggal 1 Ogos sudah berlalu, kenaikan tambang bas sekolah adalah paling ketara peningkatannya. Kebanyakan pengusaha melakukan kenaikan sebanyak 50 peratus. Jika dulu tambang RM25, ia menjadi RM37. Jika sebuah keluarga ada lima anak bersekolah, cuba bayangkan berapa banyak kenaikan perbelanjaannya.

Kenaikan baru itu dijustifikasikan oleh menteri terbabit dengan mendakwa kali terakhir tambang pengangkutan awam naik adalah pada Mei 2005 dan April 2006 (bagi bas sekolah); tetapi hakikatnya tambang itu sudah naik sejak sebulan sebelum Aidilifitri tahun lalu (2008) dalam bentuk surcaj sebanyak 30 peratus. Surcaj itu dikekalkan sehingga sekarang membawa kepada tambang baru pada 1 Ogos.

Kita sudah cukup muak dengan janji kementerian dan pihak penguasa bahawa kenaikan tambang itu akan diikuti peningkatan khidmat kepada pengguna. Janji ini pernah diberi ketika kenaikan harga petrol sedikit masa lalu yang dikatakan dapat menjimatkan wang kerajaan sebanyak RM4 bilion. Penjimatan ini, menurut menteri, dapat digunakan untuk memperbaiki mutu perkhidmatan pengangkutan awam tetapi sehingga kini mutunya seperti dulu menyebabkan masih ramai rakyat menggunakan kenderaan persendirian sehingga berlaku kesesakan teruk di jalan raya di ibu kota saban pagi dan petang.

Penumpang di ibu kota masih merungut kurangnya perkhidmatan bas pengantara (feeder bas) di terminal kereta api aliran ringan manakala di kawasan luar bandar dan pinggir kota, pengguna terpaksa menunggu berjam-jam sebelum bas tiba. Kita difahamkan bahawa pengusaha perkhidmatan bas berhenti-henti terutama di kawasan luar bandar mengalami kerugian teruk disebabkan pelbagai faktor dan masalah.

Bagi kita kerajaan perlu membuat pelaburan yang besar dalam memajukan pengangkutan awam sehingga menjadi efisyen. Di negara-negara maju, pengangkutan awam menjadi pelaburan utama kerajaan memungkinkan perkhidmatannya begitu berkesan sehingga menjadi pilihan orang ramai.

Sebagai contoh perkhidmatan kereta api bawah tanah (tube) kota London yang berselirat bagaikan sesawang itu begitu cekap, murah dan popular menyebabkan penduduknya tidak gemar berkenderaan sendiri kerana terpaksa menanggung pelbagai jenis cukai dan bayaran. Persoalannya, bila kita boleh mencapai tahap seperti itu?

No comments:

Search This Blog