Friday, May 15, 2009

Umno serba salah di Penanti

Umno kelihatan masih kabur sama ada untuk bertanding atau tidak di Dewan Undangan Negeri (Dun) N12 Penanti yang dikosongkan oleh penyandangnya merangkap Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, Mohamad Fairus Khairudin pertengahan bulan Mac lepas.

Perdana Menteri yang juga Presiden Umno, Dato' Seri Najib Tun Abdul Razak seakan membisu isu di Penanti mungkin memberi sepenuh perhatian pada kemelut di Perak yang telah jadi 'bubur' diperlakukan oleh Najib bersama kuncu-kuncunya setelah mengambil alih sebagai Pengerusi Perhubungan Umno Perak mengantikan Tajul Rosli yang melepaskan jawatan ekoran tidak tahan dengan karenah berpuak-puak dalaman Umno.

Penanti merupakan salah satu Dun daripada dua Dun lagi yang ada dalam Parlimen Permatang Pauh yang menjadi milik Penasihat Parti Keadilan Rakyat (KeADILan), Dato' Seri Anwar Ibrahim apabila dijulang sebagai Ahli Parlimen baru mengantikan isteri tercinta beliau, Dato' Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang memenanginya sejak pilihan raya ke-10 lagi.

Dua Dun lagi ialah Seberang Jaya yang masih menjadi kubu bagi Umno dan Barisan Nasional (BN). Ia di wakil Dato' Arif Shah manakala Dun Permatang Pasir merupakan kerusi PAS ia milik Mohd Hamdan Abdul Rahman.

Namun begitu, dalam pilihan raya kecil Permatang Pauh yang diadakan pada bulan Ogos tahun lalu manyaksikan Dun Seberang Jaya tewas kepada Pakatan Rakyat di mana calon yang fasih berbahasa Cina agak kecewa kerana jentera Umno dan BN tidak membantunya sedangkan peruntukan turun mencurah-curah.

Pernah satu ketika kemarahan beliau hampir mencetuskan kontroversi apabila beliau dikatakan di pancing untuk bersama KeADILan untuk mengisi kekosongan Exco jika berlaku percaturan baru oleh Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.

Kerusi Penanti sering bertukar tangan antara BN dan Pakatan Rakyat. Pada Pilihan raya Umum tahun 1999 Haji Abdul Rahman Kader menang atas tiket KeADILan waktu itu Pakatan Rakyat di kenali dengan nama Barisan Alternatif (BA) iaitu nama yang diabadikan oleh Presiden PAS ketika itu, Allahyarham Dato' Fadhil Noor.

Pada pilihan raya ke-11 tahun 2004 iaitu tahun peralihan kuasa antara Perdana Menteri keempat, Tun Dr Mahathir Mohamad kepada Tun Abdullah Ahamad Badawi atau lebih dekat dikenali 'Cucu Tok Guru' berjaya merampas kembali kerusi berkenaan kali ini di menangi oleh BN menerusi calonnya, Dato' Abdul Jalil Abdul Majid.

Empat tahun kemudian kerusi itu kembali kepada Pakatan Rakyat apabila tokoh muda iaitu seorang pejuang dan pengemar seni silat, Mohamad Fairus Khairudin memenangi dengan mudah menewaskan penyandangnya yang sekali lagi menjadi pilihan BN.

Tetapi, hari ini tiba-tiba Umno menjadi pengecut bagaikan 'Pondan Mengkuang Road' kata Naib Presiden PAS, Haji Mohamad Sabu setiap kali berucap di khalayak ramai dalam siri ceramahnya di awal kenyataan Najib yang tidak mahu meletakkan calon di Penanti kerana dikatakan merugikan wang rakyat dan tenaga.

Hakikatnya, bukan kerana merugikan wang rakyat atau tenaga sebaliknya untuk tidak memalukan lagi Umno dan BN setelah kalah 4-1 di tangan Pakatan Rakyat melalui pilhanraya kecil di Permatang Pauh, Kuala Trengganu, Bukit Gantang dan Bukit Selambau. BN cuma mempertahankan Batang Ai di Sarawak sahaja.

BN sebenarnya tiada calon lain melainkan meletakkan Ketua Bahagian, Dato' Abdul Jalil tetapi bimbang tewas sekali lagi ekoran sikapnya tidak turun padang semasa menjadi Wakil Rakyat dahulunya.

Hendak memandatkan Ketua Pergerakan Pemuda Bahagian pun masalah kerana beliau pernah mencemarkan emej pergerakan itu sendiri dengan skandal tidak bermoral.

Cuma dikhabarkan BN akan meletakkan calon muda mungkin seorang peguam namun bimbang di saman oleh veteran Umno sebelum bertapak di arena politik tanahair khususnya di Pulau Pinang. Melihatkan senario ini Umno dan BN masih kabur untuk meletakan calon atau sebaliknya.

Jika Najib bertegas tidak meletakan calon di situ maka Umno akan di perlekehkan selama-lamanya bukan sahaja oleh orang luar Umno malahan dalaman mereka sendiri.

Jika meletakkan calon siapa pula nama yang hendak dipamerkan untuk mengalas amanah parti kerana yang ada dikatakan bermasalah dan tidak berupaya menonjolkan emej terbaik untuk baik pulih kemelut yang dimainkan oleh BN di Perak.

Dengar kata, BN akan mengumumkan nama calon mereka pada minggu depan. Kita tunggu siapakah nama yang hendak dipertaruhkan.

Hari ini mencatat sejarah tersendiri apabila dikatakan kelibat Khairy Jamaludin akan kelihatan di Guar Perahu tempat yang didakwa kubu kuat Umno dulunya.

Kini, semuanya telah berubah apabila Pakatan Rakyat hanya kalah di saluran satu di situ serta saluran satu di Jentera Daerah Mengundi (JDM) Kuala Mengkuang berbanding 10 JDM lain.

Sementara itu, Ketua Pergerakan Wanita Umno, Dato' Sharizat Jalil telah merayau ke Sungai Lembu dan sekitarnya pagi tagi.

Semua itu dilakukan untuk menilai sendiri sokongan pengundi terutamanya ahli Umno bagaimana reaksi mereka setelah kenyataan Najib yang dianggap dayus bila berhadapan Pakatan Rakyat sekali lagi dalam pilihan raya kecil Penanti sebelum membuat keputusan bertanding atau menyerah bendera putih tanda kalah kepada Pakatan Rakyat

1 comment:

Anonymous said...

Lebih baik kita bekerjasama dengan kafir daripada bekerjasama dengan orang zalim (UMNO).

Itulah kata-kata Pesuruhjaya Pas Perak Al-Ustaz Ahmad Awang kepada Mufti Perak bila dicadangkan bentuk kerajaan UMNO-PAS di Perak selepas p/raya umum yang lepas.

Apa yang terjadi pada PAS di Perak hari ini adalah kesan daripada kata-kata celupar mulut Ahmad Awang.

Bala kalau Allah nak turunkan tak lama wahai sahabatku sekalian. Sebab itu lain kali bercakap kena berhati-hati sikit.

Search This Blog