Monday, May 11, 2009

perak..kita tunggu episod seterusnya

keputusan mahkamah tinggi hari menampakkan integriti mahkamah dan demokrasi yang sebenar. kita bukan hanya memuji mahkamah hanya apabila keputusannya memihak kepada kita..tetapi kedilan dan kebenaran yang ditegakkan oleh mahkamah itu yang kita puji. semua telah maklum bahawa menteri besar tidak boleh dipecat melainkan hanya dengan undi tidak percaya ahli dewan atau jika beliau dengan rela meletak jawatan. ini termaktub didalam perlembagaan tubuh negeri. bukan rekaan sesiapa. sejarah di sarawak telah membuktikannya.

syabas diucapkan kepada hakim datuk aziz abdul rahim kerana membuat keputusan tanpa di pengaruhi oleh tekanan dari sesiapa. tindakan yang sama patut dilakukan oleh seri paduka sultan perak. demi untuk kepentingan negeri dan rakyat perak. bukan untuk kepentingan segelintir manusia yang tamak kuasa sehingga sanggup melanggar batas undang-undang dan perlembagaan.

kini kita tunggu apa tindakan najib yang seterusnya. apakah tekanan akan dikenakan keatas mahkamah rayuan apabila rayuan dikemukakan nanti. apakah akan ada kuasa-kuasa luar yang akan digunakan untuk mempengaruhi keputusan rayuan nanti. seperti mana yang berlaku didalam kes abdul razak baginda. jika tidak masakan najib berani berkata bahawa mereka mempunyai kes yang kuat untuk membuat rayuan. apakah faktor yang boleh menguatkan kenyatannya itu. hakim telah berhujah bahawa menteri besar tidak boleh dipecat oleh sultan. dan nizar juga tidak pernah meletakkan jawatan mahupun menerima undi tidak percaya ahli dewan. jadi apakah asas najib untuk membuat rayuan.

namun kita yakin bahawa tiada kuasa yang lebih tinggi dari kuasa yang maha esa. jika dikehendakinya begini maka beginilah jadinya. maka pihak PR tidak perlu bimbang....tapi tidak pula boleh duduk saja tanpa berusaha. insyaallah kemenangan dipihak kita jika itu janjinya.

2 comments:

Anonymous said...

err cheh ni kat mana?

pemuda cheh said...

kampung cheh le....kat bukit gantang. tahu ka tempat tu?

Search This Blog