Saturday, April 11, 2009

Kitar Semula Bermula dari Kabinet



Oleh MatKeri

 Tidak dinafikan lagi bahawa laki Rosmah bakal berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan pejuang Pemanasan Global, Al Gore. Ini kerana laki nombor dua Rosmah ini telah membuktikan pada seluruh rakyat Tanah Melayu bahawa dia amat prihatin dengan alam sekitar dengan memperkenalkan Teknologi Hijau melalui kementerian yang diubah nama iaitu kementerian Tenaga, Tekonlogi Hijau, dan Air (Energy, Green Technology, and Water).

Tetapi Najib tidak terhenti di situ saja. Dia tidak lagi sekadar beretorik tentang alam sekitar dengan hanya memperkenalkan nama kementerian baru yang menggambarkan semangat hijaunya. Sebagai seorang pemimpin gurkha glokal, dia terus membuktikan pada rakyat bahawa hanya dengan memperkenalkan teknologi hijau sahaja tidak menjadikannya sebagai pejuang alam sekitar. Nope. Najib terus melangkah setapak lagi dengan terus menggunakan teknologi kitar semula semasa mengumumkan barisan kabinetnya. Najib mengitar semula wakil2 rakyat dan wakil2 ameno yang telah terbukti dibuang oleh rakyat dan perwakilan ameno pada pilihan yang lalu untuk digunakan sebagai menteri dan timbalan menteri! Al Gore, inilah kawan kamu yang sejati!

"Kitar Semula Bermula dari Kabinet" - mungkin inilah motto dan slogan baru Najib bila berbicara tentang pemanasan global nanti. Apabila Najib menyertai mana2 mesyuarat atau persidangan negara2 membangun menentang pemanasan global, aku pasti Najib akan mencontohkan tindakannya sekarang kepada para deligasi negara2 lain. Betapa dia telahpun menggunakan teknik recycle ini seawal dia mengambil alih pemerintahan. "Walk the talk" kata penjajah.

Mungkin ini juga salah satu strategi Najib mengumpan pengundi muda yang rata2nya sangat peka dengan isu2 alam sekitar sekarang ini. Kerana selain daripada anti-estabilshment, anti-gomen, dan anti-ameno, orang2 muda juga dikatakan sangat anti kepada pencemaran alam sekitar. Najib bijak!

Dan aku tak menyangkal bahawa idea ini mungkin di bawa oleh bininya, RM (Rosmah Mansor). Ini kerana pattern rambut RM sebelum dan selepas menjadi "first lady" dah kelihatan sangat berbeza. Mereka yang pernah bekerja sebagai pembaca berita RTM semestinya mengetahui bilangan tin penyembur rambut yang digunakan oleh RM untuk mengembangkan rambutnya sewaktu dia belum bergelar isteri PM. Dan selepas bergelar isteri PM, rambut RM tidak sekembang dulu, sekaligus menggambarkan bahawa RM sangat peka dengan alam sekitar dengan mengurangkan penggunaan CFC dalam tin penyembur rambut. Sebab tu agaknya rambut RM tidak sekembang dulu.

Shahrizat yang ditongsampahkan oleh rakyat dan pengundi ditempatnya telah dikutip dan direcycle oleh Najib kali ini. Koh Tsu Koon yang bukan sahaja tewas di tempat sendiri, tetapi jugak kehilangan negeri dan partinya hampir lingkup, juga dikitar semula bagi menyelamatkan bumi daripada kesan rumah hijau. Dan yang paling mengaibkan ialah bilamana Mukhriz yang mendapat tempat tercorot dalam pertandingan merebut jawatan ketua pemuda diguna semula. Semua ini untuk mengurangkan pemanasan global. Sisa2 buangan rakyat seperti ini amat susah lupus dan tidak mereput dengan cepat. Jika dibiarkan, kemungkinan besar akan menipiskan lapisan ozon ameno!

Najib tidak mahu lapisan ozon ameno dinipiskan lagi. Sebab itu dia terpaksa mengitar semula mahadet. Mahadet perlu dikitar semula, dan tidak boleh dibuang dan ditanam seperti mana cubaan paklah dulu. Mahadet amat susah mereput, dan bahan toksid yang dikeluarkan olehnya telah merosakkan tanah ameno, dan gas yang dilepaskannya telah terbukti mencemarkan udara. Recycle. Kitar semula! Jika tidak, bumi akan cair dan ameno akan dilanda tsunami yang tidak mungkin akan dapat diselamatkan lagi.

Dengan terbentuknya kabinet baru Najib, maka selayaknyalah beliau kini digelar : Captain Planet!

No comments:

Search This Blog