Tuesday, January 20, 2009

hak rakyat malaysia

isu kampung baru di negeri perak sedang hangat di bicarakan di media cetak sejak kebelakangan ini. hingga ada yang meminta menteri besar datuk seri nizar meletak jawatan kerana didakwa tidak mampu membela orang melayu. persoalannya disini, bukan tentang hak milik yang telah diberikan kepada penduduk kampung baru, tetapi hak penduduk sebagai rakyat malaysia. mengapa perlu ada lagi diskriminasi kaum. selagi hak istimewa melayu seperti yang termaktub didalam perlembagaan tidak dicabar atau di usik, apakah salah untuk kaum lain sama-sama menikmati dan menerima imbuhan dari kerajaan.

kita kena belajar untuk menerima hakikat bahawa rakyat yang datang dari kaum lain selain dari kaum melayu juga berhak untuk menerima apa yang di terima oleh kaum melayu selagi tidak merampas hak orang melayu yang telah di gariskan di dalam perlembagaan. kerana mereka juga sama-sama berjuang dan menyumbang kearah untuk memakmur dan memajukan negara.

tugas menteri besar pula bukanlah hanya untuk menjaga kaumnya saja. ia mestilah bertanggungjawab untuk menjaga kebajikan segenap lapisan rakyat tanpa mengira kaum atau fahaman politik mereka. mesti adil pada semua seperti seorang hakim yang membicarakan seorang pesalah. hukuman akan dijatuhkan tak kira apa bangsa atau agama pesalah sekiranya mereka didapati bersalah. dalam ertikata lain tidak memilih bulu didalam membuat keputusan.

No comments:

Search This Blog