Wednesday, January 21, 2009

berpolitik biar ikhlas

nampaknya ada pemimpin yang masih kolot pemikirannya dan tidak dapat menerima kenyataan mereka telah ditolak rakyat. juga tidak sanggup menerima keputusan yang telah dibuat rakyat melalui PRU12 yang lalu.
apakah wajar tindakan kerajaan pusat tidak mengiktiraf tandatangan JKKK yang dilantik oleh kerajaan negeri perak. siapa kah yang melantik JKKK ini? menteri besar....dan siapa pula yang melantik menteri besar?........sultan. jadi kalau ada yang tak mengiktiraf siapa-siapa yang dilantik ke sesuatu jawatan didalam negeri perak, tidakkah itu secara tak langsung tidak mengiktiraf lantikan sultan. tambahan pula walaupun perak kini diperintah oleh kerajaan di bawah pimpinan PR tapi itu pilihan yang telah dibuat rakyat.
buka lah minda, jangan lah mempunyai sifat berdendam. belajarlah untuk menerima kenyataan. dengan tidak membenarkan Ketua jabatan agensi Kerajaan Persekutuan menghadiri mesyuarat yang dianjurkan di negeri perak, ini bermakna telah menafikan hak rakyat negeri perak, kerana agensi kerajaan persekutuan adalah hak semua rakyat tanpa mengira apa parti mereka. agensi-agensi ini bukan hak B end, atau bukan hak PR jika ditakdirkan mengambil kuasa nanti.

apa kata semua pemimpin politik di malaysia tak kira dari parti mana, bila habis pilihanraya, berkerjalah bersama-sama dengan perasaan jujur dan ikhlas dan dengan niat untuk memajukan negara dan menjaga kebajikan rakyat. dengan cara ini barulah negara dan rakyat akan sejahtera. jangan lah berjuang kerana parti. parti hanyalah sebagai platform untuk kita berpolitik demi untuk mendapatkan mandat dan kuasa dari rakyat. dan bila kita telah diberi mandat dan kuasa oleh rakyat, gunakanlah demi untuk kebaikan rakyat tanpa menafikan hak yang minoriti.

apakah motifnya tindakan zahid hamidi melarang Ketua jabatan agensi Kerajaan Persekutuan menghadiri mesyuarat yang dianjurkan di negeri perak? Dulu ketua negeri melaka mengeluarkan arahan melarang kakitangan kerajaan negeri melaka mengadakan lawatan ke negeri kelantan. tapi larangan itu telah ditarik balik mungkin setelah lama berfikir barulah merasa bahawa tindakan itu salah.

zahid hamidi sendiri orang perak. jadi kenapa dia sanggup mengeluarkan arahan ini. tidak adakah rasa sayang negeri sendiri. berpolitik lah secara matang. apabila kita ditolak, muhasabah lah diri. cari punca kenapa kita ditolak. dapat puncanya, perbaiki dan cuba lagi. bukan berdendam.

No comments:

Search This Blog