Saturday, November 26, 2011

Kisah di sebalik NFC


Ol eh Nawawi Mohamad

Ketua Audit Negara Ambrin Buang berkata pengendali utama kementerian pada awalnya, Lamberts Agricultural Trade (M) Sdn Bhd (LAT) telah menarik diri dari projek ini, satu langkah yang menyumbang kepada prestasi hambar NFC yang gagal untuk melatih 130 petani bagi projek tersebut.



Carian ke dalam Direktori Perniagaan Australia di Malaysia menunjukkan bahawa LAT mempunyai pejabatnya di Wisma Zelan di Bandar Tun Razak, syarikat kerjasama di Malaysia sejak tahun 2006 dengan aktiviti perniagaan yang melibatkan perkhidmatan ternakan dan ternakan, dan merupakan salah pembekal utama bagi ‘National Feedlot Centre’.
Peranan Perunding Australia
LAT juga merupakan perunding kepada Kementerian Pertanian (MoA). Ia telah mencadangkan satu cita-cita besar kepada kerajaan Malaysia untuk mentransformasikan industri ternakan tempatan kepada sektor yang moden, berdaya saing dan mempunyai pertumbuhan yang mampan. Matlamat akhir adalah bagi memastikan keselamatan makanan dan sebagai pelengkap kepada pendapatan eksport Malaysia, sambil menambah kepada baki perdagangan.
Skop yang dirangkumi amat luas, dari ladang-ladang jagung untuk pengeluaran makanan haiwan, pembiakan, penjagaan kesihatan dan pemasaran untuk ayam, kambing, kerbau, lembu, kuda, babi, rusa dan burung layang-layang, juga menghasilkan tenusu, produk halal berasaskan pertanian. Ia sepatutnya bekerjasama erat dengan badan-badan kerajaan persekutuan dan negeri seperti Jabatan Veterinar, MARDI, FELDA, PORIM, FAMA dan usahawan swasta.
NFC telah ditugaskan untuk meningkatkan taraf hidup individu dalam industri ini dan membolehkan mereka untuk mendapat gaji minima sebanyak RM2,500 sebulan. Ladang dan pusat-pusat satelit akan ditempatkan di semua koridor ekonomi di Tersat (Terengganu), Muadzam Shah (Pahang), Mersing (Johor) dan Kelantan. Pusat semasa yang berada di Gemas, Negeri Sembilan tidak diletakkan dalam cadangan tersebut langsung. NFC sepatutnya menjadi pemberat bagi industri daging lembu Malaysia yang aktif dan luas. Dan rancangan tersebut memang mempunyai potensi.
Walau bagaimanapun, itu semua adalah sebelum Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin terlibat. Tiba-tiba, keadaan berubah. Menjadi semakin teruk.
PM ‘de-facto’ separuh masak (tak matang)


Jika anda telah mengikuti kebangkitan dan kejatuhan Khairy Jamaluddin, anda akan memahami betapa gigihnya Khairy semasa zaman kegemilangannya apabila beliau bukan sahaja menantu perdana menteri Abdullah Badawi , tetapi juga PM "de facto".
Sebenarnya, Badawi tidak mampu untuk menggantikan tempat Mahathir. Badawi tidak mempunyai genggaman sewaktu mentadbir negara ini, beliau hanya mahu menunjukkan senyuman riang, berjabat tangan seperti Ratu dan tergesa-gesa ingin tidur - sebaiknya selepas beliau makan Nasi Kandar kegemaran beliau.
Oleh itu, pangillah beliau apa yang anda mahu - KJ yang bercita-cita tinggi, KJ pemburu harta, KJ yang oportunis - ia bergantung kepadanya, yang masih 20-an, untuk mentadbir Negara ketika itu.
Pengkritik KJ berkata, beliau juga telah menyibukkan diri ketika didakwa meraih semua wang yang boleh dikumpulnya. Seperti vakum pembersih super turbo, beliau dikatakan menyapu bersih segala-galanya yang dilihatnya hingga penasihat DAP Lim Kit Siang tidak tahan lagi dan melabelkan beliau "Jutawan Menganggur".

Bagaimana Shahrizat terlibat

Ketua Wanita Umno Shahrizat Jalil, yang kini seorang senator dan menteri yang dilantik dalam pentadbiran Najib, pada masa itu dibayangi oleh veteran Wanita Rafidah Aziz aka Puan AP atau Permit yang disahkan (bagi kenderaan bermotor). Untuk berada di bawah bayang-bayang Rafidah yang kasar dan suka mengarah adalah tidak mudah sama sekali.
Bagi Shahrizat, ia sememangnya status terendah kehidupan politiknya, tiada apa dilakukannya menjadi. Beliau ditewaskan oleh wakil PKR Nurul Izzah Anwar di kerusi parlimen Lembah Pantai yang lama dipegangnya pada pilihanraya umum 2008. Beliau juga tidak lagi memegang banyak kepentingan dalam firma undang-undang lamanya. Suaminya, SallehIsmail, juga pada penghujung kerjaya akademik dan penyelidikannya manakala tiga anak muda mereka tidak memulakan kerjaya mereka sendiri lagi.
Malah, keadaan begitu buruk bagi Shahrizat sehingga beliau terpaksa meminta bantuan Badawi. Beliau tidak tahu ketika tetapi nasib beliau akan bertukar menjadi baik.
Muhyiddin sebahagian daripada permainan KJ

Muhyiddin, yang telah dicadangkan sebagai alternatif kepada Najib Tun Razak bagi jawatan Timbalan Perdana Menteri apabila Mahathir Mohamad telah bersara bagi Badawi. Namun, Muhyiddin akhirnya menjadi Menteri Pertanian, yang dilihat sebagai salah satu kementerian bertaraf rendah.
Muhyiddin sangat kecewa, lebih-lebih lagi sejak beliau tidak mempunyai kawalan dan tidak mempunyai sokongan yang dijamin dari UMNO Johor. Malah, kedudukan Muhyiddin dalam UMNO agak tidak menentu walaupun sebagai seorang menteri. Beliau bukan ketua UMNO Johor; tetapi Menteri Besar ialah Ghani Othman sehingga sekarang. Muhyiddin perlu mempunyai beberapa pengaruh asas atau sekurang-kurangnya relevan bagi aktiviti UMNO. Untuk mencapainya, beliau terpaksa mencari beberapa jenis sokongan yang kukuh, seperti penaung yang berpengaruh dan broker kuasa.
Apabila Shahrizat mendekati Badawi, beliau secara 'semula jadinya' merujuk kepada Khairy, yang terkenal bersikap posesif terhadap sesiapa yang ingin berjumpa dengan ayah mertuanya. Dalam sekelip mata, Khairy melihatnya sebagai peluang keemasan untuk melakukan semua rancangannya sekaligus.
MoA di bawah Muhyiddin ketika itu baru hendak memulakan 'transformasi' pertanian; ya, perkataan 'T' adalah popular di Putrajaya walaupun sebelum Najib, PM semasa, mencurinya bagi Program Transformasi Kerajaan dan Program Transformasi Ekonomi.
KJ memanggil Muhyiddin – ianya berlaku begitu saja

Badawi sangat berminat bagi memastikan Lembah Daging Lembu ditubuhkan sebagai legasi kecil sendiri yang berbeza daripada perdana menteri sebelumnya. Ia tidak mudah untuk bersaing dengan Cyberjaya, Putrajaya, Menara Berkembar dan apa sahaja yang merupakan idea Mahathir.
Oleh itu, Badawi dikatakan telah meminta Khairy untuk membantu Shahrizat dengan melibatkan beliau dalam projek NFC. Apabila Khairy dikatakan memanggil Muhyiddin, Menteri Pertanian, beliau lebih dari bersedia untuk membantu kerana bantuan jenis ini kepada Khairy dan Badawi boleh meningkatkan masa depan politik beliau dan menambahkan bilangan orang yang terhutang budi dengannya.
Sudah tentu, Khairy sebagai PM "de facto", dengan menunjukkan ketaatan, Muhyiddin merasakan beliau juga akan menunjukkan fleksibiliti dan kesetiaan kepada PM masa depan. PM masa depan di sini ialah Khairy, walaupun sekarang, ia adalah sukar jika bukan mustahil bagi membayangkan bagaimana KJ dapat mengisi jawatan tersebut.
Menurut khabar angin Umno, Khairy memutuskan bahawa pelan transformasi pertanian mesti dilaksanakan lebih cepat daripada yang dirancang supaya dapat menggembirakan bapa mertuanya. Beliau mengarahkan "skim" yang akan dilaksanakan di negeri rumah asal beliau Negeri Sembilan bagi membawa beberapa pembangunan di sana. Beliau menganugerahkannya kepada suami Shahrizat kerana mengambil cadangan dari LAT sebagai rangka kerja projek. Ia bukan pilihan yang buruk sebenarnya kerana kawasan Gemas-Gemencheh sudah mempunyai beberapa aktiviti pertanian lembu yang sedang berlangsung.
Lamberts Agricultural Trade (M) Sdn Bhd tahu apa yang akan berlaku dan mereka tidak perlu untuk terus membazirkan wang, usaha dan masa bagi menjalankan perniagaan pertanian di Malaysia lagi, lalu mereka 'membunuh haiwan ujikaji' dan terus menarik diri.
Telah hancur dari mula

Sekarang, bolehkah Malaysia memikirkan mengapa NFC telah ditakdirkan hancur dari mula. Idea di sebalik NFC bukan langsung apa yang dibayangkan pada mulanya. Rancangan asal adalah program menjaga, membesar dan membangunkan industri ternakan berkembang yang dilaksanakan secara profesional dan terperinci. Ia mempunyai cita-cita visi dan misi seperti mencapai matlamat yang telah ditetapkan seperti keselamatan makanan dan membekalkan 40% daripada penggunaan daging lembu negara. Sedih dikatakan, apa yang sebenarnya dibangkitkan akhirnya adalah tentang politik, nyawa politik dan wang – wang yang banyak.
NFC adalah alat utama skim dalam skim yang lebih besar di mana kuasa yang dipegang dan wang bertukar tangan. Seperti biasa, graduan Oxford Encik Khairy Jamaluddin fikir beliau sudah melindungi semua sudut. Tetapi semua kuasa di dunia pun tidak boleh menukarkan daging kambing menjadi kambing.
Dan ia kelihatan seperti tiada universiti di dunia, tidak kira betapa prestijnya, boleh mengajar pengajaran asas tentang kebaikan sejagat dan balasan. Apabila idea yang lahir dari keinginan yang baik dan positif bertukar menjadi pelan mementingkan diri sendiri, tiada jumlah pembungkusan atau perhubungan awam boleh menyelamatkannya. Ia hanya menunggu masa sebelum plot bertukar menjadi serba salah dan bagi keluarga Shahrizat dan NFC, ia hanya mengambil masa selama 3 tahun yang ringkas untuk impian mereka binasa semula.
Kapal Lanun Umno

Selain daripada karma, NFC gagal kerana ia tidak dilaksanakan sepenuhnya bagi memastikan kejayaan. Hanya 'kerja cepat' telah dilaksanakan bagi menunjukkan bahawa kerja telah dilakukan. Hanya bahagian fidlot bagi pelan kompleks telah digesakan di bawah samaran "Projek Berimpak Tinggi". Ia telah dilaksanakan tanpa berfikir banyak dan perancangan yang sepatutnya; NFC telah ditakdirkan hancur dari awal.
Sekarang UMNO harus menanggung beban kesan pemimpinnya yang serba kurang. Shahrizat dituduh mengecewakan semua orang dan sangat tidak bersyukur kerana menyusahkan kedua-dua Badawi dan Khairy. Adalah menyedihkan kerana pemikiran itu hanya menunjukkan sejauh mana UMNO telah jatuh ke dalam kerugian dan kebinasaan. Mencuri dan rasuah bebas dianggap sebagai hak mereka.
Selagi anda melakukannya dengan betul dan baik dan menyebarkannya, seperti Mahathir dan anak-anak yang telah dituduh melakukannya, maka anda adalah seorang pemimpin yang baik yang layak memegang jawatan-jawatan tertinggi parti, walaupun setinggi jawatan presiden. Tetapi jika anda tidak tahu bagaimana untuk 'lap mulut anda’ selepas mengambil ‘makanan’ haram, maka anda mengecewakan parti.
Sekarang, siapa yang menyifatkan Umno sebagai kapal lanun – adakah tuduhan itu tidak adil atau tepat!

1 comment:

Yong said...

Yob, N3 ni amat menarik. Tapi tahukah miker, aktiviti ternakan besar-besaran menyumbang kepada degradasi alam sekitar (pollution, deforestation etc) jika tidak dikendalikan dengan baik. Ia berlaku di Amerika Latin. Tidak mustahil akan berlaku di Malaysia juga.

Search This Blog