Friday, April 23, 2010

‘uphill battle’ di Hulu Selangor

Belum pernah dalam sepanjang sejarah pilihan raya di negara ini, seanjang ingatan saya, pemimpin Umno/BN mengakui sendiri bahawa mereka berdepan dengan keadaan sedemikian sukar untuk menang, melainkan ketika berdepan dengan pilihan raya kecil Parlimen Hulu Selangor kali ini.

Biasanya, dengan segala keangkuhan, mereka sentiasa yakin akan menang atau menang besar dalam sebarang pilihan raya dan ini adalah biasa dilakukan oleh pemimin politik sekular itu.

Kata Muhyiddin, “pertarungan kali ini bukan sesuatu yang mudah. Malah, pertarungan ini juga umpama mendaki bukit (uphill battle), kerana BN berdepan dengan lawan yang menguasai kerajaan negeri dan mereka akan menggunakan segala cara untuk mengekalkan kemenangan.”

Muhyiddin yang mengetuai kempen BN dalam pilihan raya kecil itu membayangkan kebimbangannya yang amat sangat akan kekuatan Pakatan Rakyat. Pengakuan pemimpin BN ini boleh juga ditafsirkan secara reverse psycologi supaya petugas Pakatan Rakyat mengambil mudah justru apa kerana ‘BN lemah’. Oleh itu pemimpin dan petugas Pakatan Rakyat jangan ‘terlalu gembira dan selesa atau terlalu yakin’ dalam menghadapi pertarungan ini melainkan dengan kerja keras dan strategi yang tepat.

Para penganalisis politik berpendapat, dengan populariti dan ketokohan calon Pakatan, Zaid Ibrahim serta jentera Pakatan sendiri yang telah digerakkan sepenuhnya menyebabkan BN menghadai up-hill battle dalam pertarungan kali ini. Pilihan raya kecil tersebut diadakan kerana kematian ahli parlimen kawasan itu, Almarhum Datuk Dr. Zainal Abidin Ahmad. Parlimen tersebut mempunuai kira-kira 64,000 pengundi.

Dalam PRU lalu, Almarhum memenangi kerusi tersebut dengan majoriti 198 undi saja, menewaskan penyandang Timbalan Presiden MIC Datuk G. Palanivel. Malah, kesemua tiga Dewan Undangan Negeri — Batang Kali, Hulu Bernam dan Kuala Kubu Baharu — dalam kawasan Parlimen itu telah dimenangi oleh BN.

Namun situasi sudah demikian berubah, lebih-lebih lagi selepas kemenangan Pakatan Rakyat di mana pembangunan di kawasan tersebut mengalir pesat, sementara keperihatinan kerajaan Pakatan Rakyat terhadap semua golongan, terutama golongan miskin sudah dapat dirasakan oleh majoriti rakyat di Hulu Selangor itu.

Perubahan ini diakui sendiri oleh penduduk tempatan, baik di Dun Batang Kali, Hulu Bernam dan Kuala Kubu Baru. Malah peneroka Felda sendiri mengakui. Penduduk Hulu Selangor itu sendiri sudah terdedah dengan pelbagai maklumat melaui internet dan media alternatif lain, menyebabkan perubahan yang berlaku sejak kemenangan Pakatan Rakyat ini tidak lagi dapat ‘disembunyikan’ oleh media tradisional yang sebelum ini mendominasi pemikiran penduduk di daerah itu.

Sementara itu, kedudukan BN di Hulu Selangor juga menghadapi masalah sejak awal lagi hingga hari penamaan calon. Sebelum pemilihan Ketua Penerangan MIC P. Kamalanathan sebagai calon BN, mereka mengalami masalah pemilihan calon. Menurut penganalisis politik, Umno yang merasakan dipinggirkan sejak awal merdeka di kawasan di mana Melayu mewakili separuh jumlah pengundi, mahukan calon dipilih dari kalangan mereka, namun, pucuk pimpinan Umno memilih mengekalkan status quo.

Apabila MIC diberi mandat sekali lagi, timbul lagi soal siapa calon. Palanivel sebagai bekas penyandang menjadi pilihan Presiden MIC Datuk Seri S. Samy Vellu tetapi ia ditolak oleh Umno dengan mengemukakan calon MIC pilihan mereka sendiri. Akhirnya Kamalanathan dipilih sebagai calon kompromi.

Sementara itu sejak PKR menamakan Datuk Zaid Ibrahim sebagai calon, Umno melalui media miliknya telah membangkitkan isu ‘anak tempatan’ atas alasan Zaid adalah anak negeri Kelantan, walaupun telah menetap di Selangor sejak lebih 30 tahun. Bagaimanapun isu itu kemudiannya menempelak Umno/BN sendiri apabila Kamalanathan dipilih kerana beliau juga bukan anak tempatan Hulu Selangor.

Menurut penganalisis, walaupun lama bersama Umno, Zaid sering menjadi sasaran dalaman parti kerana ketegasannya mahu membawa perubahan positif dalam Umno. Namun kerana Umno sendiri enggan berubah, maka Zaid merasa kecewa. Malah, rekod cemerlangnya sebagai Menteri yang paling singkat berkhidmat — enam bulan — masih diingati ramai. Sepanjang perkhidmatannya, beliau mahu mereformasikan sistem perundangan negara tetapi disekat oleh pimpinan Umno.

Zaid adalah satu-satunya Menteri — sejak lebih 40 tahun lalu — yang berani meletak jawatan kerana atas dasar prinsip kerana membantah penggunaan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) untuk menahan tanpa bicara pemimpin DAP Teresa Kok, blogger Raja Petra Kamarudin dan wartawan Sin Chew Daily Tan Hoon Cheng pada September 2008.

Menurut penganalisis lagi, sejak dalam Umno hingga hari ini, Zaid mahu peluang saksama dan keadilan ditegakkan untuk semua golongan tanpa mengira kaum.

Tidak syak lagi, Pakatan Rakyat mempunyai kelebihan dalam pilihan raya kecil Hulu Selangor ini disebabkan calonanya yang mempunyai kelebihan, sementara pengundi pula semakin merasakan tekanan ekonomi keluarga, isu perkauman yang melemaskan, rasuah, nepotisme, salahguna kuasa dan sebagainya oleh BN..

Ramai berpendapat, trend pengundian 2008 dulu itu dijangka berterusan daam pilihan raya kecil 25 April ini. Jika ini berlaku, bermakna keputusannya ini adalah penerusan ‘thunami politik’ yang amat digeruni oleh BN dan inilah juga cirri-ciri politik baru Malaysia yang sedang muncuk dan amat ditakuti oleh Umno/BN.

No comments:

Search This Blog