Wednesday, February 29, 2012

Rebutan kuasa dlm Umno semakin hangat


Pada hujung minggu lepas, surat khabar harian milik Umno mengejutkan rakyat apabila ia melaporkan terdapat spekulasi bahawa Menteri Dalam Negeri, Hishamuddin Hussein akan dijadikan MB Johor. Tetapi adakah sebarang sebab untuk mempercayai bahawa khabar angin itu benar? Bagaimana pula dengan penyandang ketua menteri Ghani Othman? Dan adakah apa-apa maksud tersembunyi bagi laporan berita tersebut?



 Adakah seseorang cuba untuk memberi isyarat kepada Hisham dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak atau mereka cuba untuk memberi isyarat kepada seseorang?
Banyak soalan dan tiada jawapan sebenar tetapi walau apapun, laporan itu mengesahkan apa yang media telah laporkan dari dahulu. Perbalahan dalam Umno di peringkat maju, dan mungkin khabar angin Hisham menandakan keputusan penting telah dibuat. Semua ini, sudah tentu, berkaitan penggantian kepimpinan di dalam UMNO, parti politik terbesar dan dicemari rasuah di negara ini, dan ia mendapat apa saja ia mahu - dengan kaveat yang asas bahawa ia berjaya mempertahankan kerajaan persekutuan dari kebangkitan pembangkang.
Umno mungkin parti yang kukuh, dengan wang sedikit tetapi kuasa politiknya masih kukuh buat masa sekarang, dan peluang untuk membuat keuntungan yang baru dan melindungi yang lama, ia masih sebuah kenderaan yang berharga untuk 'dimiliki' dan dikawal bagi mereka yang mempunyai kepentingan yang dipelihara dalam jangka panjang, seperti bekas perdana Menteri, Mahathir Mohamad.
"Jika khabar angin itu adalah benar, maka ia adalah langkah penurunan yang besar untuk Hisham. Tiada keraguan tentang itu, sebagai Menteri Dalam Negeri, dia adalah dalam jarak yang dekat dengan kerusi PM. Saya pasti Hisham tidak menganggapnya sebagai pertukaran yang adil," kata Chua Jui Meng, ketua PKR Johor, kepada Malaysia Chronicle.
Tak berani mengadakan PU-13 tanpa sokongan Mahathir

Sesungguhnya, pemerhati politik mengesyaki bahawa Najib telah memutuskan untuk membuang Hisham untuk bagi mempercepatkan proses 'Mukhriz Mahathir ke dalam kepimpinan Umno. Mukhriz, anak bongsu bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad, memegang kunci kepada bagaimana semuanya akan berlaku dalam pilihan raya parti UMNO yang bakal diadakan lewat tahun ini dan sehingga ke tahap yang ketara, keputusan PU-13, juga secara meluas dijangka diadakan tahun ini.
"Ia menandakan bahawa Hisham harus memberi laluan. Najib tidak akan berani mengadakan PU-13 tanpa sokongan Mahathir dan PU-13 tidak boleh diadakan sehingga soalan pengganti sepenuhnya dikeluarkan dari Mukhriz, sehingga kepada MB setiap negeri. Itulah sebabnya Tee Keat dikatakan MB bagi Selangor, Hisham bagi negeri Johor, dan sebagainya di Kedah, Negri Sembilan, Terengganu dan lain-lain," naib presiden PKR Tian Chua memberitahu Malaysia Chronicle.
"Ringkasnya, jika Hisham dikeluarkan dan dia tidak perlu pergi ke JB, selagi difahami dia tidak berpeluang bagi jawatan tertinggi, maka Najib masih boleh mempunyai perjanjian dengan Mahathir bahawa Najib akan kekal sebagai presiden Umno, Muhyiddin Timbalan dan Mukhriz akan mendapat jawatan naib presiden. Kemudian, Muhyiddin senang dan Mukhriz akan menjadi penggantinya. Inilah caranya, Mahathir tidak perlu tunggu lama," kata pemerhati Umno, yang meminta supaya tidak dinamakan, kepada Malaysia Chronicle.
Barisan pendek bagi Mukhriz

Memandangkan politik golongan elit Malaysia, apa yang terjadi pada kepimpinan Umno telah ditonton oleh pemerhati dan penganalisis asing. Sesiapa yang mengambil alih akan menawarkan masa depan di Malaysia dan di bawah pimpinan Mukhriz, yang jelas mengagumi ayahnya, negara ini boleh dijangka beralih lagi ke kanan. Kebebasan peribadi dan ruang demokrasi terikat berkerut dan diselaraskan untuk disesuaikan dengan kemudahan politik Mahathir.
Sememangnya, pada umur 86, Mahathir adalah PM yang paling dicerca antara 6 PM di Malaysia setakat ini kerana rasuah tidak terkawal yang berlaku di bawah pemerintahannya dan cara yang beliau mengasi agensi-agensi dan peralatan tadbir urus menjadi sida-sida untuk kepentingan politiknya. Spekulasi mengenai cita-citanya untuk Mukhriz telah berpusar selama bertahun-tahun, dan sehingga sekarang, Mahathir tidak membuat sebarang penafian. Malah, beliau bersungguh bagi memastikan Mukhriz mendapat tempat dalam Kabinet persekutuan apabila Mukhriz gagal untuk memenangi jawatan Ketua Pemuda dengan cara sendiri.
Sebelum ini, urutan yang paling biasa diterima di kerusi Umno adalah untuk Najib berhenti, Muhyiddin mengambil alih sebagai PM dengan Hisham sebagai TPM, dan untuk Mukhriz 'diundi' menjadi salah satu daripada tiga naib presiden Umno. Mukhriz kemudian akan mengambil alih sebagai TPM kepada Hisham selepas Hisham mengambil alih dari Muhyiddin sebagai PM. "Satu setiap penggal," itulah khabar angin UMNO.
Perjanjian terbaru – jika berjalan - ertinya Mukhriz dapat menjadi Perdana Menteri pada akhir penggal baru 5-tahun yang akan bermula jika Najib mampu untuk mempertahankan kerajaan persekutuan daripada Pakatan Rakyat yang cepat maju yang diketuai oleh Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim. Malah mungkin lebih awal daripada 5 tahun. Ia juga bermakna, Muhyiddin tidak akan dapat duduk di kerusi Perdana Menteri, tetapi dalam sejarah Malaysia, bukan semua TPM dapat mengambil alih tugas atasan. Hisham akan perlu menunggu kesempatannya, dia masih boleh berada di dalam Kabinet persekutuan tetapi dia tidak lagi akan menjadi antara 'waris-jelas'.
Dalam turutan yang sebelumnya, Mukhriz perlu menunggu 10 tahun untuk Muhyiddin dan Hisham untuk menyelesaikan terma-terma mereka. Jika masih hidup, Mahathir akan berumur 96 pada masa itu!
Masa tidak menyebelahinya

Sama ada Hisham dipaksa disebabkan kekurangan pilihan - untuk menjadi MB Johor, negeri ini sudah menjadi lubuk tersembunyi bagi aktiviti politik. Ketua Menteri semasa Ghani Othman tidak dapat menyesuaikan diri dengan Sultan baru. Hisham mungkin tidak mempunyai kebimbangan yang sama, beliau datang dari nadi penggerak golongan bangsawan politik Melayu.
Datuk Hisham, Onn Jaafar - pengasas Umno mahu menjadikan ia sebuah parti berbilang kaum dan meninggalkan parti tersebut apabila dia gagal untuk meyakinkan orang lain untuk menggugurkan semangat nasionalis-keterlaluan mereka. Bapa Hisham, Hussein Onn adalah Perdana Menteri ketiga, bapa saudaranya Abdul Razak Hussein merupakan PM kedua dan sepupunya Najib ke-6. Ia tidak mungkin tidak munasabah - di peringkat peribadi - untuk Hisham merajuk ketinggalan kerana tidak sabar untuk menjadikan Mukhriz Mahathir sebagai PM, walaupun nepotisme bukan sebab yang baik untuk mewarisi kuasa terutama di negara yang kononnya mengamalkan demokrasi.
Tetapi, Mahathir mungkin menganggap keperluannya adalah lebih mendesak. Bukan sahaja masa menentangnya, tetapi jika Mukhriz tidak mendapatnya, dia tidak mungkin dapat pergi dalam keadaan aman, mengetahui bahawa semuanya akan hancur disebabkan sejumlah besar kekayaan tidak sah dimana dia dan kroni beliau dipercayai telah rampas. Harta keluarganya, yang termasuk dua anak bilionair Mirzan dan Mokhzaini, dan kroni-hartawannya serta sekutu politik seperti Daim Zainuddin akan diancam.
Jika Mukhriz berjaya: orang lain tidak akan ada peluang!


Mahathir tahutentang ini dan begitu juga Najib. Tetapi Najib juga tahu bahawa tanpa sokongan Mahathir, beliau tidak mempunyai peluang untuk menghindari Anwar dari Pakatan Rakyat. Satu tolak ansur hendaklah diadakang dan kepada mereka yang telah melihat dengan rapat, perjanjian akhir kini sedang berlaku.
"Sebaik sahaja Mukhriz menjadi PM, adakah anda fikir dia akan memberikan seseorang seperti Hisham peluang selepas 5 tahun? Saya boleh memberitahu anda bahawa Mukhriz akan cuba untuk menewaskan rekod 22-tahun bapanya sebagai PM, itulah apa yang akan berlaku," kata kepada penonton Umno.
"Jadi inilah yang Hisham perlu fikirkan. Beberapa tahun awal selepas PU-13, dia masih boleh mempunyai satu kementerian berkuasa tetapi pada masa hadapan, dengan kuasa Najib berkurangan, beliau juga akan lemah secara drastik. MB Johor tidaklah teruk sangat kerana beliau mendapat kuasa untuk menyelia Iskandar (koridor ekonomi), dan walaupun dia tidak mempunyai kuasa tertinggi, sekurang-kurangnya dia kaya dan membuat keputusan di Johor. Ia adalah sesuatu untuk Hisham berfikir dengan hati-hati dan tidak hanya mengejar impian yang mustahil. Johor sebenarnya adalah peluang yang sangat baik untuk beliau."
Pada umur 51, Hisham yang terlatih undang-undang LSE adalah seorang lelaki yang menyenangkan dengan sifat mesra, hanya seperti sepupunya Najib. Sedih berkata, kedua-dua lelaki pawal awal kerjaya politik mereka secara sukarela mempraktikkan dan menyokong budaya politik yang dicipta dan dicop dalam Umno oleh Mahathir. Kepada pengkritik, jenama nasionalisme yang diamalkan oleh Mahathir adalah bersamaan dengan perkauman dan memerlukan bukan Melayu diketepikan di negara ini supaya dapat memberi manfaat kepada orang Melayu.
Oleh itu, Najib terkenal bagi bersupah untuk mandi keris atau pedang Melayu dalam darah Cina dan kerana bersumpah untuk mempertahankan Putrajaya dengan sepenuh usahanya walaupun jika "tulang dihancurkan" "kehilangan nyawa" dan "pembersihan etnik".
Hisham jika dibandingkan adalah lebih malap. Walaupun begitu, beliau menyinggung masyarakat bukan Melayu secara mendalam dengan menghunus Keris di di perhimpunan Umno, dan perbuatan ini dianggap kesediaan untuk menumpahkan darah orang lain untuk terus berkuasa telah dipersalahkan oleh Gerakan, MCA dan MIC kerana menyumbang kepada keputusan buruk BN pada pilihan raya umum 2008.
Sembrong bukan lagi kerusi yang selamat bagi Hisham

Hisham kini berpeluang untuk menghadapi kejatuhan selanjutnya daripada tindakan beliau yang dilaporkan adalah satu tindakan perkauman dan ugutan. Bahagian pilihan raya Parlimen semasa beliau, Sembrong, mempunyai 40% pengundi Cina.
"Keris adalah satu perkara, tetapi pada tahun 2008, orang Cina di Johor masih mengundi UMNO dan BN. Jadi apa yang berlaku selepas itu, apabila Hisham menjadi Menteri Dalam Negeri bagi mereka yang menentangnya. Keputusan yang dibuatnya telah membuat orang Cina marah dan juga ramai dari liberal Melayu. Cara dia berkelakuan seperti mini-Hitler semasa perhimpunan Bersih, insiden kepala lembu di Selangor, di mana pada dasarnya dia membalas berdasarkan bangsa demi politik dan bukan untuk keadilan dan saksama adalah sebab-sebab mengapa dia mungkin disingkirkan dalam Sembrong. ini akan memalukannya, cucu pengasas Umno. Ia merupakan satu lagi sebab untuk beliau mempertimbangkan supaya beralih kepada kerusi DUN," kata Jui Meng.
Sultan Ibrahim Ismail, yang menaiki takhta pada Januari 2010, juga akan memainkan peranan penting dalam menentukan siapa yang bakal menjadi Menteri Besar. Seperti ayahnya, Sultan Ibrahim mengekalkan kepentingan secara langsung dalam bagaimana negara ditadbir.
Beberapa orang dalam Umno Johor telah secara peribadi berkata, ini boleh menjadi sebab mengapa Ghani bersedia untuk berhenti, walaupun kemungkinan besar bahawa Iskandar boleh mengaut lebih banyak keuntungan. Kekurangan hubungan baik dengan Sultan Perak sekarang diketahui ramai. Walau bagaimanapun, menjadi Ketua Menteri sejak 1995, ia adalah sihat dan lama tertangguh bagi Umno untuk meletakkan darah baru di negeri ini, yang dijangka akan mengalami gelombang terlambat sentimen reformasi dan alat pengukur untuk Pakatan Rakyat dalam PU-13.
Terdapat lagi beberapa pemuda Turki yang mengintai kerusi panas Ghani dan antaranya adalah Omar Mustapha, salah seorang daripada penasihat kewangan utama dan media Najib, dan juga pengarah Petronas.


1 comment:

Anonymous said...

apa susah-susah.....
tolak semua dalam Umno/BN ambik PR sebagai pemerintah..... habis cerita.

Search This Blog