Wednesday, December 22, 2010

Bonus pejawat awam akan dibayar, tapi tak mampu

Oleh: Abdullah Ngah
Ini yang saya dengar dan faham bahawa bonus penjawat awam akan dibayar oleh pihak kerajaan jika pendapatan Negara lebih daripada belanja.
Itulah kata kata Datuk Seri Mohd Najib Razak kepada penjawat awam bahawa kerajaan yang diterajuinya tidak akan membelanjakan wang Negara melebihi pendapatan.

Betul ke begitu? Kalau betul bermakna tiadalah "defiset". Tahniah diucapkan kerana jarang sekali berlaku "siplef" terhadap belanjawan Negara.

Saya difahamkan kerajaan yang diterajui perdana menteri Ke 6 ini merupakan perdana menteri "terbaik" berbanding dengan lima lima perdana menteri hatta Tun Mahathir sekalipun.

Yang pelik kerajaan hari ini tak mampu membayar bonus penjawat awam yang menjadi impian Najib bahawa dia adalah diantara orang sangat gembira jika dapat membayar bonus tersebut.

Macam mana hendak bayar bonus sebulan atau dua bulan gaji kepada penjawat awam, sedangkan sekarang ini sudah empat bulan wang kebajikan tidak berbayar.

Jika diteliti bukan banyak sangat wang kebajikan untuk orang miskin berbanding dengan bonus penjawat awam. Itupun tak mampu dibuatnya.
Saya tak tahu sejauh mana kebenaran cerita ini. Tapi itulah rungutan "warga emas" di Terengganu bahawa sudah empat bulan mereka tak dapat bayaran.Ya ke.

Sama ada ia suatu fitnah ke, dan apa ke, tapi itulah yang saya dengar bahawa kerajaan belum boleh menbayar wang bantuan kebajikan kepada mereka yang tersenarai menerimanya.

No comments:

Search This Blog