Monday, July 19, 2010

TERIMA KASIH BN KERANAMU HARGA BARANG NAIK MELAMBUNG!

Perdana Menteri 1Malaysia arah kepada media pengampu, jangan guna 'Harga Minyak Naik", Harga Gula Naik, Harga Gas Naik! Tukar tajuk...turun subsidi, penyelarasan harga dan lain-lain supaya mak cik dan pak cik kat kampung terus kena kelentong dengan Umno BN.


Ada menteri bebal kata, minyak naik, gula naik, gas naik tetapi harga barang tak naik. Tak tahulah macam mana orang macam ni boleh jadi menteri. Tak faham ilmu ekonomi. Hanya sibuk kira berapa komisyen berapa untung masuk untuk kayakan kroni.

Hari ini saya baru balik beli susu anak. Biasa harga setin susu Pediasure 1.6 kilogram harga RM 107. Hari ini harga dah melambung RM 127! Kata tuan kedai semua susu naik harga. Pembekal jual mahal tak kan nak jual murah.

Dalam nada yang agak tinggi saya sebut 'undi lagi' kebetulan ada ramai dalam kedai tu. Sapa seorang pak cik, 'tuan boleh lah pangkat besar, gaji besar' saya ni toreh getah. Kalau hujan tak boleh keluar menoreh. "

Saya biasanya memperuntukkan tidak kurang RM 400 untuk susu anak sebulan untuk tiga orang. Lepas ni saya jangkakan akan meningkat ke RM 500.

Semua ini hanya kerana 5 sen kenaikan harga petrol dan diesel. 25 sen untuk gula dan 10 untuk sekilogram gas memasak. Apalah sangat dengan 5 sen, 10 sen dan 25 sen berbanding RM 77 juta untuk syarikat milik Yahudi APCO Worlwide untuk jual jenama 1Malaysia. Dengar cerita sambung kontrak setahun lagi.

Kalau tak ada atau tak cukup duit untuk beli susu anak, bagilah anak yang dalam buaian tu minum sirap limau atau teh o cap kapal api. Nescaya senyaplah budak tu!

Terima kasih BN, kerana mu harga barang naik melambung! Kepada pak cik dan mak cik di kampung, di Felda serta di merata ceruk undilah Umno lagi dulu kini dan selamanya!

1 comment:

BTMMARI said...

salam ziarah,sahabat,

Search This Blog