Sunday, April 25, 2010

punca kekalahan PR....felda?

nampaknya warga felda telah menjadi penyebab dan punca kekalahan PR pada PRK di P094. pada permulaan kiraan untuk 100 dari 137 peti undi datuk zaid mendahului kiraan undi sehingga lah peti-peti undi dari kepulauan felda di bawa masuk untuk dikira.

nampaknya pujukan dan umpan yang digunakan oleh PM 1 malaysia serta konco-konconya berjaya menawan hati para penduduk di kepulauan felda ini yang kesemuanya orang-orang melayu yang memang mudah lupa. walaupun telah bertahun ditipu oleh kerajaan yang tiba-tiba bertaubat dengan memberi RM 1000 setiap peserta yang mana bakinya akan dijelaskan kemudian, namun mereka tetap menjadi warga yang mudah memaafkan dan masih memberi taat setia pada BN.

dari pemerhatian dan kesimpulan yang dapat dibuat dari polar undi yang dikira, kita dapat lihat penolakan secara total oleh orang-orang cina dan india kepada calon BN. walaupun dijanjikan dengan bermacam-macam bantuan dari segi kewangan atau projek namun mereka tetap menolak BN. ini melambangkan kekuatan prinsip dan kesedaran berpolitik yang tinggi yang ada pada orang-orang cina dan india. maka benarlah kata-kata mantan PM kita bahawa melayu mudah lupa. walau macamana sekali pun kerajaan yang ada melaksanakan dasar atau perkara yang menindas rakyat tapi mereka tetap menyokong. janji dapat habuan walaupun ianya hanya bersifat sementara.

nampaknya, untuk persediaan PRU 13 pakatan rakyat perlu bekerja lebih keras untuk membuat penerangan kepada warga felda dan kawasan pendalaman yang kekurangan kemudahan IT. mungkin ada baiknya kerajaan negeri pimpinan PR memulakannya dari sekarang.

atau mungkin ada kemungkinan pengundi-pengundi yang memberi undi kepada Bn pada PRK ini berpendapat apa salahnya jika BN menang pada PRK kali ini. satu kerusi tidak ada mengubah apa-apa. mereka hanya ingin merasa laba-laba yang dijanjikan oleh PM 1 malaysia didalam kempen mereka tempohari. kita pun tidak boleh menyalahkan mereka kerana banyak janji-janji menarik yang ditabur. dan kita doakan agar mereka akan menukar undi-undi itu didalam PRU 13 nanti....insyaallah. takbirx3

No comments:

Search This Blog