Thursday, July 9, 2009

Debat Dengan Pas: Najib dan Khairi Sama Penakut

Oleh Nasali Ismail

Cabaran Mursyidul Am Pas Tok Guru Nik Aziz untuk berdebat dengan Presiden Umno Najib Razak ditolak mentah-mentah. Alasannya debat ini tidak membawa faedah. najib juga mengatakan bahawa, 'bagaimana hendak debat kalau awal-awal sudah kutuk. Ini membawa suasana tidak kondusif." dan pelbagai alasan lagi diberikan.

Sebelum ini ketika Anwar mencabar beliau berdebat sewaktu menjadi timbalan Perdana Menteri juga ditolak oleh Najib. Kononnya tidak membawa faedah. tetapi dimedia massa dia berulang-ulang menyerang pembangkang.

Dalam isu cabaran Nik Aziz, ia ada kaitan dengan dakwaan perjuangan Umno menolak Islam. Najib marah dengan dakwaan Nik Aziz dan mengatakan dakwaan itu tidak benar.

Pengikut-pengikutnya juga menempelak MB Kelantan. Namun apabila diajak berdebat untuk buktikan Umno tidak tolak Islam mereka menolaknya. Bukan sekadar tawaran debat secara rasmi, di Parlimen juga yang wajib Najib berdebat dengan pembangkang juga ditolaknya. Tentu kita ingat ketika membentangkan bajet mini awal tahun lalu, Najib tidak memberi ruang untuk soal jawab sebagaimana sepatutnya sehingga menyebabkan ucapannya diboikot oleh MP pembangkang. Begitu juga dalam isu Altantuya.

Apabila disergah oleh MP Puchung berkaitan isu ini, Najib tidak menjawab. Sebaliknya melarikan diri keluar dewan. Ini jelas empat bukti sememangnya Najib penakut untuk berdepan dengan pembangkang. Ketua Pemudanya Khairi Jamaludin yang sepatutnya menjadi panglima mempertahankan pimpinan mempunyai sejarahnya berkaitan debat.

Ketika menjawat jawatan naib ketua pemuda sebanyak tiga kali beliau dicabar debat oleh timbalan ketua Pemuda Pas Us Nasarudin Tantawi. Kali pertama ketika beliau mendakwa Umno membeli dan memperjuangkan Islam. Nasarudin menghantar surat mencabar beliau berdebat membuktikan Umno perjuangkan Islam. Namun Khairi diam membisu tidak menjawab. Keduanya ketika sambutan 50 tahun kemerdekaan negara.

Khairi mendakwa bahawa hanya Umno dan BN sahaja yang memperjuangkan kemerdekaan negara. Sekali lagi dia diajak berdebat tentang isu kemerdekaan ini oleh Nasarudin Tantawi. tetapi Khairi membisu dalam erti kata menolaknya. Ketika ketika berlaku krisis rampasan kuasa di Perak.

Khairi menjadi heromembela raja-raja Melayu dan dia menyatakan bahawa Pas dan parti-parti Pakatan derhaka kepada raja. Nasarudin sekali lagi menghantar surat menjemput Khairi berdebat siapa derhaka kepada raja. Namun ditolak buat kali ketiga dengan diam membisu. Untuk kali yang keempatnya, apabila pemuda Umno menempelak kenyataan TG Nik Aziz yang mengatakan perjuangan Umno boleh disamakan dengan Ayah Pin dan Komunis kerana menolak Islam.

Pelbagai kenyataan dan laporan polis dibuat kononnya Nik Aziz memutar belitkan fakta, Nik Aziz menghasut dan berkata tidak benar. Maka buat kali yang keempat Nasarudin mengajak Khairi berdebat dalam isu ini. Namun kali ini pertemuan itu tidak dinamakan debat, sebaliknya wacana ilmiah. Harapan kita, semoga Khairi menerima wacana ini yang lebih lembut bahasanya walaupun hakikat sebenar masih debat. Tidak ada dialog atau forum mencari kesamaan kerana secara dasarnya pun Umno memang jauh berbeza dengan Pas.

Kali ini Khairi membalas jemputan dengan bersetuju berwacana. Namun diberi dua syarat terlebih dahulu. Pertamanya beliau mahu memastikan tidak ada serangan peribadi di Manek Urai. Keduanya beliau mahu bertemu terlebih dahulu dengan Ketua Pemuda Pas untuk berbincang menyelesaikan beberapa masalah yang timbul. Isu serangan di Manek Urai tidak ada kena mengena dengan urusan untuk menerima berwacana. Keduanya kenapa perlu bertemu dengan Ketua Pemuda Pas terlebih dahulu sebelum berwacana.

Difahamkan dalam jemputan berwacana tersebut, pemuda Pas sudah mencadangkan supaya kedua-dua belah pihak mewujudkan jawatankuasa teknikal yang akan bertemu terlebih dahulu bagi membincangkan masa, tempat dan format wacana.

Oleh itu tidak ada keperluan untuk Khairi bertemu terlebih dahulu dengan Nasarudin sebelum wacana. Tetapi kenapa Khairi hendak bertmu sangat sebelum wacana? Pertamanya dia mahu memerangkap pemuda Pas dalam jerat beliau. Apa bila dibuat pertemuan tertutup diantara mereka berdua, maka pelbagai spekulasi luar akan berlaku yang akan memecah belahkan Pakatan Rakyat seolah-olah pemuda Pas berbaik-baik dengan Pemuda Umno.

Jika tidak berlaku pun, Khairi akan melakukannya dengan membuat sidang media mengatakan, alhamdulillah hubungan dan perbincangan kami dengan Pemuda Pas berjalan baik dan ini boleh dirintis kearah penyatuan bla.. bla... bla..." Maka riuhlah sekali lagi Pakatan Rakyat dan retaklah hubungan mereka.

Ini yang Khairi mahukan. Keuntungan politik sebelum berwacana. Jika perkara ini benar-benar berlaku, pastinya pemuda Pas dengan sendirinya akan membatalkan wacana ini diatas alasn Khairi tidak ikhlas dan memutar belitkan keadaan.

Khairi terselamat daripada berdepan secara terbuka dengan Nasarudin. Namun khabarnya Nasarudin Tantawi menolak untuk bertemu dengan Khairi sebelum berwacana. Maklumat yang diterima, beliau tetap dengan keputusan awal untuk berhadapan dengan Khairi secara terbuka dengan disiarkan secara langsung di mana-mana stesyen televisyen sahaja dan bukannya pertemuan awal.

Jika keadaan ini berlaku, maka Khairi akan gunakan alasan ini untuk menolak wacana dengan pemuda Pas. Khairi akan memberi alasan bahawa pemuda Pas tidak bersedia untuk bertemu beliau terlebih dahulu menyebabkan beliau menolak berwacana dalam membuktikan Umno benar-benar memperjuangkan Islam. Jika kedua-dua keadaan tidak berlaku, Khairi akan menggunakan saluran lain untuk menolak wacana ini. Ketika cabaran wacana dilontarkan, Naib Presiden Umno Syafie Afdal meminta Pemuda Umno menolak sebaran debat atau wacana terbuka kerana ia merugikan Umno.

Maka Khairi akan gunakan arahan pimpinan atasan yang tidak membenarkan debat. Apapun keadaannya Khairi tetap berusaha untuk tidak berwacana secara terbuka dengan pemuda Pas kerana memang terbukti Umno menolak dan melawan Islam. Maka Khairi yang diharap-harapkan sebagai pemimpin baru pelapis kepada Umno tidak menjadi kenyataan. Kerana beliau sama sahaja penakut seperti bosnya Datok Najib.

No comments:

Search This Blog