Wednesday, May 20, 2009

Perak terus bergolak, BN umpama ditolak Jentolak

Esok Mahkamah Rayuan akan mendengar permohonan Menteri Besar Pakatan Rakyat, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin untuk mengetepikan perintah penangguhan penghakiman mahkamah tinggi yang mengisytiharkan beliau sebagai menteri besar Perak yang sah.

Kemelut politik di negeri Perak merupakan satu pendidikan politik yang terbaik kepada seluruh rakyat Malaysia. Selama ini begitu sukar untuk memperjelaskan kepada rakyat tentang kepincangan yang berlaku dalam Malaysia.

Krisis Perak telah memperlihatkan dengan jelas kepada seluruh rakyat Malaysia bagaimana Institusi Raja, Institusi Kehakiman, Polis dan penjawat-penjawat awam diperalatkan oleh Umno/Barisan Nasional untuk terus mempertahankan kuasa mereka.

Sebenarnya, jika Umno/BN terus berkeras untuk tidak membubarkan DUN Perak, ia lebih baik untuk Pakatan Rakyat. Isu Perak boleh dijaja secara terus menerus di seluruh negara. Video-video dan gambar-gambar sidang DUN 7 Mei haruslah dikongsikan kepada seluruh rakyat Malaysia agar mereka dapat melihat sendiri bagaimana BN memperalatkan institusi-institusi yang seharusnya neutral dan tidak memihak.

Lebih lama krisis Perak berterusan, rakyat Malaysia akan terus hilang keyakinan terhadap institusi-institusi yang disebutkan diatas.

No comments:

Search This Blog