Wednesday, May 20, 2009

BN Mengambil Langkah ke Belakang?



Oleh Ahmad Fadhli

Hari ini mungkin tidak ada berita yang paling pelik melainkan langkah buang tabiat Barisan Nasional (BN) yang mengumumkan untuk tidak bertanding di dalam pilihanraya kecil DUN Penanti. Agak mengejutkan tetapi tidaklah terlalu luar jangka.

Apatah lagi dengan gembar-gembur televisyen yang menyiarkan berita kebelakangan ini mengenai pak-pak menteri yang turun berkampung di Penanti untuk menabur budi (atau menagih undi?).



Perkembangan ini menunjukkan seolah-olah BN akan mengambil langkah berani untuk turun bertanding, namun keputusan tidak bertanding juga yang diambil.

Sebenarnya, tidak ada yang tergambar di benak fikiran Perdana Menteri melainkan bayangan kekalahan. Gariskanlah sejuta alasan sekalipun, ia sama sekali tidak akan menangkis keyakinan rakyat terhadap ketakutan BN berdepan secara anak jantan dengan Pakatan Rakyat.

Masih terngiang-ngiang tuduhan ’bacul’ dari mulut Tun Abdullah Badawi yang dilemparkan kepada pembangkang di saat pilihanraya kecil Batu Talam dipulau hampir dua tahun yang lalu. Ternyata ia tidak mengambil masa yang lama untuk ludah tersebut jatuh kembali ke pipi BN pada hari ini. Kalau dua tahun lepas, memulau pilihanraya dianggap bacul, maka hari ini langkah dianggap sebagai apa?

Dan sebenarnya kebaculan tersebut bukan sahaja dapat dilihat hasil daripada pemulauan ini sahaja, bahkan pelepasan ekspress seorang Manoharan, ADUN DAP di Selangor dari ISA selepas memberikan ugutan untuk meletakkan jawatan menambahkan lagi keyakinan rakyat bahawa BN telah bertukar menjadi Bacul & Naif.

Ketakutan yang maha dahsyat terhadap pilihanraya kecil menyebabkan mereka mengambil langkah segera untuk membebaskan tahanan ISA tersebut yang telah merengkok tanpa sebab dalam tahanan selama dua tahun. Jika hari ini beliau dibebaskan, maka penahanan selama dua tahun disebabkan apa? Atau BN menganggap kecil harga sebuah kebebasan?

Terakhir sekali, bukti kebaculan ini ialah keengganan untuk membubarkan DUN Perak. Jangan dianggap kata-kata Tun Mahathir bahawa DUN Perak tidak perlu dibubarkan sebagai menandakan sokongan terhadap tindakan BN. Bahkan bukan Mahathir kalau tidak bercakap dengan tiga lapis bahasa. Itulah sindiran dari seorang tua yang barangkali terlalu kecewa melihat dayusnya parti yang pernah dipimpinnya dan sempat pula dia menyaksikan kedayusan tersebut di hujung usianya.

BN tidak mampu untuk membuat u-turn. Jalannya hanya sehala iaitu menuju kejatuhan. Tinggal lagi, apakah yang akan mengisi kejatuhan ini?

No comments:

Search This Blog