Monday, April 27, 2009

konspirasi teori di penanti

penanti telah menimbulkan berbagai spekulasi bermula dari hari TKM 1 mohd fairus meletak jawatan sebagai TKM dan seterusnya sebagai adun penanti. ada yang mengandaikan berlaku masalah dalaman diantara pemimpin PKR negeri hingga menganggap fairus adalah mangsa konspirasi politik PKR sendiri.

tapi ada juga andaian yang dibuat, segala yang berlaku adalah kerja tangan pihak umno yang ingin mengulangi peristiwa yang berlaku di perak. mencipta kes rasuah terhadap fairus dengan harapan fairus akan bertindak seperti rakan di changkat jering dan behrang. namun, fairus merupakan seorang ahli politik yang lebih bermaruah dengan bertindak melepaskan kedua-dua jawatannya. menyedari tindakan ini bakal memakan diri sendiri...kerana terpaksa menghadapi PRK yang nyata tidak menyebelahi mereka kebelakangan ini. tindakan fairus meletak jawatan sebagai adun dikatakan akan menyebabkan pembaziran wang rakyat kerana PRK terpaksa diadakan. SPRM pula pantas membuat kenyataan bahawa tiada kes terhadap fairus untuk membuat pendakwaan dengan harapan fairus akan menarik balik hasratnya untuk meletak jawatan adun penanti. padahal SPRM dengan tegas menyatakan bahawa mempunyai kes yang kukuh terhadap fairus di awal siasatan.

PKR perlu meneliti perkara ini dengan mendalam dan patut lebih berhati-hati dimasa hadapan sebelum membuat keputusan. tiada siapa yang dianggap bersalah sehingga hukuman telah dijatuhkan.sepatutnya tindakan yang diambil terhadap elizabeth wong turut di guna pakai dalam kes fairus. diberi cuti sehingga kes selesai. walau bagaimana pun sekalung tahniah diucapkan kepada fairus kerana mempunyai maruah yang tinggi yang patut di contohi oleh semua ahli politik PR.

untuk PRK penanti ini diharap pihak PR akan berkempen dengan cara yang boleh dicontohi dan menjadi teladan kepada rakyat di seluruh malaysia. tidak mengamalkan kaedah provokasi atau bertindak diluar batasan kemanusiaan. gunakan cara atau kaedah yang digunakan oleh jurujual yang mempromosikan produk mereka....dengan senyuman mesra dan kata-kata manis. itulah cara sebaiknya untuk berkempen. kalau orang tak boleh terima...kita kena tanya diri kita kenapa? biarkan pihak BN dengan helah dan muslihat untuk menimbulkan kekacauan. kalau bertepuk sebelah tangan..tak kan berbunyi.

No comments:

Search This Blog