Saturday, February 14, 2009

Harga minyak AS$34.26 setong-mana janji

LONDON - Harga minyak mentah ditutup rendah melepasi paras AS$34 setong (RM122.55) di New York semalam berikutan sentimen negatif pelabur berhubung pengumuman simpanan stok minyak besar-besaran oleh Amerika Syarikat (AS).

Kontrak hadapan minyak mentah New York bagi penghantaran Mac menokok 28 sen (RM1) kepada AS$34.26 (RM123.50) setong selepas ia dibimbangi mencecah AS$32.20 (RM116) iaitu paras terendah dalam tempoh lima tahun seperti yang berlaku pada 18 Disember tahun lalu.

Sementara itu, minyak mentah Laut Utara Brent bagi penghantaran April jatuh lapan sen untuk ditutup pada AS$45.95 (RM165.61) setong di London semalam manakala kontrak Mac minyak itu berakhir kelmarin.

Harga rendah itu berikutan krisis ekonomi global yang mengurangkan permintaan selepas harga minyak Brent dan New York mencatat rekod tertinggi melebihi AS$147 (RM530) Julai lalu. - AFP

hari tu kerajaan kata akan kaji harga minyak tiap-tiap bulan, tapi rupa-rupanya kerajaan kita ni ada sifat panas-panas tahi ayam. atau ada sifat pelupa seperti kata Tun Mahathir...umno mudah lupa. betul lah macam orang kata. puak-puak ni hanya pandai tabur janji, tapi tak pandai tunaikannya. tambahan pula bila dah kalah pilihanraya. bila menang pun tak ditunaikan janji yang dibuat masa kempen pilihanraya, kalah lagi lah pulak. contohnya janji untuk bantu masjid-masjid di permatang pauh tempohari, sampai hari ni masih tak sampai-sampai. bila disiarkan dalam akhbar, habis dirampasnya akhbar itu.

lepas tu janji untuk pembangunan yang tak pernah dilihat akan di bawa ke terengganu masa PRU 11 dulu. sampai hari ni memang tak dapat dilihat pun. yang nampak hanyalah masjid kristal, kapal layar, stadium dan replika bangunan yang tak berapa menguntungkan rakyat tapi membuat seorang dua bertambah kaya...nak tahu sapa...lu fikir lah sendiri.

No comments:

Search This Blog