Monday, October 8, 2012

S’gor Umum Ambil Alih Syarikat Tol Minggu Depan, Tol Percuma Januari

INI berita yang baru penulis terima dari sumber yang dekat dengan kerajaan Pakatan Rakyat negeri Selangor.
Kerajaan Selangor khabarnya akan membuat pengumuman untuk mengambil alih beberapa syarikat konsesi lebuhraya (tidak dinamakan) yang beroperasi dalam negeri Selangor, minggu hadapan. 

Sumber yang sama juga memaklumkan penulis bahawa pengambilalihan ini akan membuka jalan kepada perlaksanaan salah satu janji begitu ditekankan dalam Buku Jingga iaitu tol percuma di laluan yang dikendalikan semua syarikat konsesi terbabit, bermula pada Januari 2013.
Sama seperti orang lain,maklumat ini pada penulis agak mengejutkan dan nampak tidak masuk akal pada mulanya.
Tapi dengan mengambil kira pegangan kerajaan negeri dalam beberapa syarikat konsesi pengendali lebuhraya sekarang, penulis tidak nampak kenapa kita perlu menolak kesahihan maklumat ini.
Untuk makluman, setakat yang penulis dimaklumkan, kerajaan negeri mempunyai kepentingan melebihi 30% dalam syarikat pengendali lebuhraya KESAS (melalui PKNS), Grand Saga (Taliworks, Kumpulan Peransang Selangor - KPS) dan SPRINT (KPS). 
Ditambah dengan syarat baru yang ditetapkan oleh kerajaan Pakatan Rakyat negeri Mei lalu, agar semua projek lebuhraya yang mahu dijalankan di Selangor pada masa hadapan memerlukan exit clause, keyakinan penulis bertambah.
Exit clause yang dimaksudkan adalah, pengurusan lebuhraya akan diserah semula kepada kerajaan negeri setelah syarikat pengendali konsesi mencapai keuntungan – tanpa mengambil kira tempoh keseluruhan konsesi.  Sumber boleh dirujuk disini.
Tanpa dapat disangkal sesiapa, berita ini mampu melonjakkan semula sokongan penduduk Selangor terhadap Pakatan Rakyat.
Tol dalam bandar adalah kos tambahan yang diketahui sangat membebankan rakyat bandar, tidak kira peringkat, berbanding tol antara negeri yang dikendalikan PLUS sekarang.  Sudahlah dibebankan dengan bayaran meletak kereta yang tinggi, terpaksa pula membayar tol untuk sampai ke tempat kerja.
Semua inilah yang meningkatkan kos kehidupan rakyat dan Pakatan Rakyat kelihatannya sangat faham dengan keadaan tersebut.
Cuma yang sedikit menimbulkan persoalan ialah kenapa sekarang, kenapa tidak 3 atau 4 tahun dahulu?  Bukankah kalau dilaksanakan lebih awal, ia akan memudahkan lagi kehidupan rakyat dan seterusnya mengesahkan peluang untuk berkuasa semula, bukan sahaja di Selangor tapi silap-silap menawan Putrajaya.
Tak perlulah kita berceramah hampir di setiap ceruk tempat meyakinkan rakyat untuk menerima dasar dan polisi baru Pakatan Rakyat yang jauh lebih baik dari BN sekarang.
Bagaimanapun, yang penting ia dapat dilakukan, bak kata peribasa Mat Salleh, better late than never.

5 comments:

Amuraria said...

terbaik insyaAllah,alhamdulillah ,ABU jangan lupa!

Anonymous said...

3-4 tahun lepas PR terpaksa settlekan kerja kerja terbengkalai serta mencari harta harta yg BN sorok..kan sekarang dah ada 2 Billion,masa dah tiba untuk ambil semula TOL TOL dari puak puak Yahudi ni.

Anonymous said...

Keep dreaming .....Zzzzzz.. Bila dah bangun ...macam tu juga ...baik undi BN

Anonymous said...

Sapa nak undi BN undilah... tapi esok cucu cicit kau tanya, tok moyangkan undi siapa ketika kebangkitan rakyat dalam PRU13... jangan kata 'ooooih... mestilah tok undi Pakatan Rakyat'.

Ketahuilah, sejarah kejayaan rakyat akan tercipta di PRU13... InsyaAllah.

Anonymous said...

janji menefesto pon terbongkang x buat.. ingat lagi aku masa pas'pis'pus janji b4 perintah kedah.. parking free di alor str , cukai tanah turun.. haa.. betul lah tu.. setahun ja merasa..lepas tu pacak balik tiang2 pakir, cukai tanah naik lebih dari yg zaman bn.. hutan pun habis botak ditarahnya.. tu lh.. dulu time bangkang memang bleh janji bulan bintang matahari.. bila perintah baru tahu mcm mana... inilah janji2 munafik..

zul alr str

Search This Blog

Loading...