Ketiga-tiga
wakil Pakatan Rakyat dalam Jawatankuasa Pilihan Khas Berhubung
Penambahbaikan Proses Pilihan Raya iaitu Ahli bagi kawasan Gombak
Mohamed Azmin Ali, Ahli bagi kawasan Rasah Loke Siew Fook dan Ahli bagi
kawasan Kuala Krai Dr.Hatta Md Ramli telah mencadangkan supaya satu
Penyata Minoriti dilampirkan bersama Laporan Akhir Jawatankuasa semasa
mesyuarat terakhir Jawatankuasa dijalankan pada 29 Mac 2012.
Namun,
cadangan tersebut telah ditolak dengan satu undian belah bahagi.
Keputusan ialah tiga undi bersetuju dengan cadangan tersebut (Gombak,
Rasah dan Kuala Krai) manakala enam undi tidak bersetuju (Kota Marudu,
Kangar, Alor Gajah, Kapit, Hulu Selangor dan Wangsa Maju). Adalah
mustahak untuk ditegaskan bahawa sepanjang perjalanan dan prosiding
Jawatankuasa Pilihan Khas Berhubung Penambahbaikan Proses Pilihan Raya,
ahli jawatankuasa dari Pakatan Rakyat telah memberikan kerjasama
sepenuhnya dalam menyempurnakan tugas mereka.
Penyata Minoriti
adalah penting untuk memberikan ruang kepada suara minoriti dalam
Jawatankuasa melaporkan pandangan dan cadangan mereka yang tidak
dipersetujui oleh majoriti dalam Jawatankuasa. Walaupun tidak mendapat
undi majoriti, namun cadangan dan pandangan minoriti dalam sesuatu
Jawatankuasa Pilihan Khas wajib direkod dan dilaporkan bersama Laporan
Akhir Jawatankuasa.
Tujuan tiga wakil Pakatan Rakyat dalam
Jawatankuasa tersebut mencadangkan Penyata Minoriti ialah kerana kami
berpendapat perkara yang paling asas dan penting dalam soal
penambahbaikan sistem pilihanraya iaitu memastikan Daftar Pemilih yang
bersih dan telus masih belum mendapat perhatian yang sepatutnya dan
tindakan yang serius daripada pihak Suruhan Jaya Pilihanraya (SPR). SPR
gagal memberikan komitmen yang penuh untuk memastikan segala
kepincangan dalam Daftar Pemilih akan diatasi dan menjamin satu Daftar
Pemilih yang bersih yang bakal digunakan pada Pilihan Raya Umum yang
ke-13 nanti.
2.0 Isu-isu berkenaan Daftar Pemilih yang gagal ditangani oleh SPR
2.1 Membetulkan sempadan kawasan pilihanraya DUN dan Parlimen tanpa kelulusan Parlimen
Di
antara bulan Mac 2008 dan suku ketiga 2011, SPR telah memindahkan
seramai 31,294 pemilih keluar dari kawasan pilihanraya DUN dan Parlimen
dimana mereka mengundi pada PRU ke-12 tanpa keizinan mereka. Alasan
yang diberikan oleh SPR ialah mereka menjalankan proses memperbetulkan
sempadan kawasan pilihanraya ke kawasan yang sepatutnya. SPR
menggunakan peruntukan undang-undang di dalam seksyen 7 Akta Pilihan
Raya iaitu memperbetulkan kawasan daerah mengundi dan lokaliti di dalam
aktiviti belah bahagi untuk melakukan aktiviti yang menyalahi
undang-undang iaitu memindahkan pengundi tanpa izin mereka dan
memperbetulkan sempadan kawasan pilihanraya DUN dan Parlimen tanpa
melalui persetujuan Parlimen.
Prinsip Belah Bahagi di bawah tajuk Sempadan Pilihanraya jelas menyatakan:
"Urusan
belah bahagi daerah-daerah mengundi adalah ditumpukan dan terhad dalam
satu-satu Bahagian Pilihanraya Negeri sahaja. Oleh itu, urusan belah
bahagi daerah-daerah mengundi adalah TIDAK BOLEH sama sekali melampaui
sempadan Bahagian Pilihanraya Negeri apatah lagi Parlimen termasuklah
urusan untuk mencantumkan dua daerah mengundi yang kecil atau
sebahagiannya yang terletak di sempadan dua bahagian Pilihan Raya yang
berlainan."
Aduan rasmi daripada Ahli Parlimen Subang kepada
SPR berhubung isu tersebut yang melibatkan kawasan Parlimen Subang
adalah dilampirkan dalam Apendiks 1.
Jawatankuasa mengesyorkan
supaya SPR mengakui bahawa proses yang mereka telah lakukan adalah
menyalahi peruntukan undang-undang dan mengambil tindakan serta-merta
untuk mengembalikan pengundi-pengundi yang terjejas dalam proses
tersebut kebahagian pilihanraya DUN dan Parlimen yang mereka mengundi
pada PRU ke-12. Proses ini perlu diselesaikan dalam tempoh 30 hari
selepas Laporan ini dibentangkan di Parlimen.
2.2 Isu berkenaan 42,000 pengundi ragu yang masih belum dibersihkan oleh SPR
Pada
penghujung tahun 2011, SPR telah mempamerkan 42,000 nama pengundi ragu
yang dikatakan status kewarganegaraan mereka tidak dapat disahkan oleh
JabatanPendaftaran Negara. Proses pameran tersebut telah tamat beberapa
bulanyang lepas namun sehingga kini, SPR gagal membersihkan nama-nama
tersebut daripada Daftar Pemilih Induk (DPI).
Jawatankuasa
mengesyorkan supaya SPR mengambil tindakan membersihkan senarai tersebut
dan mengeluarkan nama-nama pengundi ragu tersebut dalam tempoh 15 hari
daripada Laporan ini dibentangkan di Parlimen. 2.3 Nama pengundi yang melebihi 100 tahun
Dalam
Daftar Pemilih Induk SPR, terdapat 65,000 pengundi yang berumur 85
tahun keatas dan lebih 1,000 pengundi yang berumur lebih 100 tahun!
Terdapat 19 nama pengundi yang lahir sebelum tahun 1900. Walaupun
kebanyakan pengundi yang berumur 85 ke atas dipercayai masih hidup namun
pengundi-pengundi yang melebihi 100 tahun adalah sangat diragui.
Contoh seorang pengundi yang lahir pada tahun 1853 (berumur 159 tahun sekarang) adalah dilampirkan dalam Apendiks 2.
Jawatankuasa
mengesyorkan supaya SPR mengambil tindakan menyiasat dengan terperinci
nama-nama warga emas yang berumur lebih 100 tahun ini dan seterusnya
membersihkan nama-nama tersebut daripada Daftar Pemilih dalam tempoh 30
hari.
2.4 Senarai pengundi ragu yang menggunakan nombor kad pengenalan yang bertentangan jantina
Terdapat
kajian yang mendapati bahawa lebih 15,000 nama pengundi yang
didaftarkan dengan menggunakan nombor kad pengenalan yang bertentangan
jantina. Maksudnya ialah terdapat nombor kad pengenalan yang berakhir
dengan nombor genap (yang sepatutnya untuk wanita) didaftarkan sebagai
pengundi lelaki. Terdapat juga kes nombor kad pengenalan yang berakhir
dengan nombor ganjil (yang sepatutnya untuk lelaki) didaftarkan sebagai
pengundi perempuan.
Contoh-contoh kes tersebut adalah dilampirkan dalam Apendiks 3.
Jawatankuasa
mengesyorkan supaya SPR mengambil tindakan menyemak nama-nama tersebut
dengan Jabatan Pendaftaran Negara dan seterusnya membersihkan senarai
tersebut daripada Daftar Pemilih dalam tempoh 30 hari dari Laporan ini
dibentangkan di Parlimen.
2.5 Isteri anggota polis yang didaftarkan sebagai pengundi pos
Satu
kajian bebas ke atas Daftar Pemilih mendapati bahawa terdapat lebih
kurang 4,500 nama isteri kepada anggota polis yang telah didaftarkan
sebagai pengundi pos. Isteri kepada anggota polis sepatutnya tidak
layak menjadi pengundi pos. SPR telah memaklumkan kategori anggota
keselamatan yang layak menjadi pengundi pos ialah anggota tentera dan
pasangan mereka serta anggota polis sahaja.
Contoh senarai isteri anggota polis yang didaftarkan sebagai pengundi pos adalah dilampirkan di Apendiks 4.
Jawatankuasa
mengesyorkan supaya SPR mengeluarkan semua nama isteri anggota polis
yang telah didaftarkan sebagai pengundi pos dan dimasukkan semula dalam
Daftar Pemilih sebagai pemilih biasa dalam tempoh 15 hari selepas
Laporan ini dibentangkan di Parlimen.
3.0 Rumusan
Makanya
keputusan kami untuk tidak memperakui Laporan Akhir Jawatankuasa
sebagai laporan yang konklusif serta menekankan keperluan dibentangkan
bersama penyata minoriti adalah kerana kegagalan SPR sehingga kini untuk
bertindak sesuai dengan mandat Perlembagaan demi memastikan perjalanan
pilihanraya yang bersih dan adil. Ma lah sepanjang perjalanan mesyuarat
Jawatankuasa, berdasarkan penjelasan yang diberikan Pengerusi dan
Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya, tambah meyakinkan kami
bahawa SPR kian hilang kewibawaan menyempurnakan mandat tersebut secara
bebas dan adil.
No comments:
Post a Comment