Monday, August 8, 2011

Proses Penghapusan Bintang Bintang

Lihat gambaran Al Quran mengenai bintang-bintang yang berjatuhan dan penghapusan bintang-bintang tersebut seperti-

Firman Allah SWT:

Dan apabila bintang-bintang berjatuhan 
(Takwir :2)

Dan dalam surah lain Allah berfirman :

Dan apabila bintang-bintang itu dihapuskan 
(Mursalat : 8)

Ilmu metafizik diketahui oleh manusia pada akhir kurun ke 20 untuk menegaskan bahawa fasa perjalanan bintang-bintang melalui fasa di mana bintang tersebut berjatuhan dan juga fasa di mana bintang tersebut mengalami fasa penghapusan.

Bintang merupakan objek angkasa yang berpijar (menyala-nyala), bersinar, dan bercahaya dengan sendirinya dan salah satu penyebab yang membuatkan bintang tersebut bersinar ialah proses pemantikan reaksi penggabungan nuklear hasil dari pemanasan di kerak bintang yang ada di dalamnya.

Apabila kandungan bintang berubah dengan sempurna menjadi besi, bintang melalui dua gumpalan proses awal iaitu ia akan meledakkan haba dan memancarkan cahaya. Bintang seperti yang dinyatakan ini di dalam bahasa astronomi di sebut sebagai Supernova dan ada pula bintang yang berakumulasi dengan dirinya sendiri.

Supernova


Apabila bintang tersebut berakumulasi terhadap dirinya, bintang tersebut akan membentuk sebuah gumpalan yang keras dan padat sehingga menyebabkan cahaya yang terpancar tidak dapat lepas dari lingkungannya, akan tetapi sebelum bintang-bintang itu berjatuhan sehingga cahaya-cahaya bintang terpadam dan kemudian bintang itu menghilang dengan sempurna.

Sungguh Aku bersumpah dengan bintang-bintang yang beredar dan tenggelam 
(Takwir: 15-16)

Ayat ini membahas tentang penghapusan bintang-bintanig atau lebih dikenali sebagai Supernova. Terbukti Al-Quran telah melangkaui zaman. Tiada ragu keatas kandungannya. Maha suci Allah.

No comments:

Search This Blog

Loading...